Database met OpenOffice maken: hulp bij de eerste stappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter3

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 okt 2008
Berichten
3
Hallo,

ik heb geen kennis van database-programma's, maar ik zou graag een eenvoudige database willen maken voor een dierenartsenpraktijk.

Volgende zakens zouden in de database moeten komen:

- klantengegevens (naam, adres, tel. nummer)
- gegevens over huisdier (soort, ras, geslacht)
- consultatiegegevens: datum van consultatie, reden van consultatie, diagnose, behandleing

Ik wil bovenstaande met Base realiseren.
Per klant moet het dus mogelijk zijn om meerdere huisdieren te kunnen toevoegen, en per huisdier moet het mogelijk zijn om meerdere consultaties te kunnen toevoegen.
Achteraf moet het mogelijk zijn om per huisdier te zien welke consultaties (met de bijbehorende gegevens) er geweest zijn. Of om per klant te zien hoeveel huisdieren hij heeft.
Kortom: ik vraag een klant op waarna ik (als er meerdere zijn) één huisdier aanklik, en waarna ik dus de consultatiegegevens ervan kan zien.

Kan iemand mij op het goeie spoor zetten voor het aanmaken van deze database?

Ik veronderstel dat ik 3 tabellen moet maken?
Dus klantengegevens, gegevens over huisdier en consultatiegegevens.

Hoe zorg ik ervoor dat meerdere consultatiegegevens gelinkt zijn aan één bepaald huisdier, en hoe zorg ik dat dit bepaald huisdier gekoppeld is aan het goeie baasje (klant dus)?

Ik heb al wat zitten proberen, maar wordt ontmoedigd door foutmeldingen of niet werkende zaken.
Misschien is er online al iets standaards te vinden dat me op weg helpt?
 
Hoi,

Heel benieuwd welke reacties er komen. In Access zou ik het kunnen fixen, maar kan me goed voorstellen dat je OpenOffice wilt gebruiken.
 
Kan iemand mij op het goeie spoor zetten voor het aanmaken van deze database?

Ik ga het proberen

Ik veronderstel dat ik 3 tabellen moet maken?
Dus klantengegevens, gegevens over huisdier en consultatiegegevens.

Ja, tenminste 3 tabellen: KLANTEN, DIEREN, CONSULTATIES.
(zou nog meer kunnen worden als je bijv de dieren nog wilt splitsen naar groot/klein vogel/zoogdier etc, maar dat terzijde)

Hoe zorg ik ervoor dat meerdere consultatiegegevens gelinkt zijn aan één bepaald huisdier, en hoe zorg ik dat dit bepaald huisdier gekoppeld is aan het goeie baasje (klant dus)?
Dit doe je door RELATIES te leggen. Je zult er dus voor moeten zorgen dat elke klant zijn eigen ID-nummer heeft (je moet sowieso in een tabel een ID maken dus dat is meegenomen. ID moet worden ingesteld op Autowaarde zodat de waarden voor elke klant anders zijn. Hetzelfde geldt voor elke individueel dier en voor elk individueel consult.
Met relaties koppel je bijv Klant 5 aan Dier 6. Dit betekent dat je dus in de tabel DIEREN een veld moet maken waaraan je het ID van de klant kunt afleiden (KLANTID bijv). Dat weer Idem voor de consulten etc.

De weergave van de DIEREN van de KLANTEN vereisen dan weer een formulier dat bestaat uit een hoofdformulier (KLANTEN) waar een subformulier (DIEREN) is gekoppeld

Misschien is er online al iets standaards te vinden dat me op weg helpt?

Ik heb gezocht maar kon even niet zoiets vinden. Iets wat er misschien een beetje op lijkt en waar van alles in zit is de database Emplyees.odb van Drew Jensen. Ik weet alleen niet of die nog ergens te verkrijgen is

Op de wiki van NEOOFFICE (Mac-zusje van OOo) staat een goede tutorial over het maken van een database http://neowiki.neooffice.org/index.php/To_Base_and_Back_Again

Helaas is er nog niet genoeg materiaal voorhanden, maar ook op deze gebruikersfora kunnen ze je behoorlijk op weg helpen (is wel engelstalig)
http://user.services.openoffice.org/en/forum/
http://www.oooforum.org/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan