2 PC's met elkaar verbinden; XP Home Edition met Vista...

Status
Niet open voor verdere reacties.

ewoud6012

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2008
Berichten
55
Hallo,

Een erg veel voorkomende vraag.. maar ja, elke computer heeft weer andere instellingen...

We hebben in huis 2 computers, 1 met Vista, met internetkabel, en op deze pc is de printer aangesloten.
Op de andere pc staat Windows XP Home Edition, met draadloos internet.

Nu wil ik deze 2 pc's graag met elkaar verbinden, zodat o.a. de printer kan worden gebruikt door de pc met XP.
Maar ik kom er niet uit... al meerdere malen geprobeert om een netwerk aan te maken, maar ik krijg het op een of andere manier niet voor elkaar... en volgens mij moet het wel kunnen...

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit moet doen?
Alvast heel er bedankt!

Ewoud
 
Dat moet je doen met een crossed UTP (netwerk) kabel doen. Met een gewone netwerkkabel kan het niet
 
xx
bericht verwijderd door mij zelf
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat het mogelijk was zonder kabels, en alleen via internet... dat is dus niet mogelijk?
 
Ik zit eigenlijk met een relevant probleem. Mijn ouders hebben een laptop gekocht en daarop staat Vista. Desktop draait op XP. De desktop is verbonden met een kabel aan het modem welke ook als router fungeert. De laptop ontvangt draadloos internet.
Nu willen ze eigenlijk de printer delen, zodat printen vanaf de laptop ook mogelijk is.

Ik heb zelf beide pc's draadloos en dan kan het wel.

Is er wel of geen mogelijkheid om dit mogelijk te maken. Zo nee, wat is het alternatief ? Wat is een crossed UTP kabel ?
 
en zijn beide pc's hierop aangesloten?

beide pc's dezelfde werkgroep?
beide firewalls ingesteld?
vista in netwerkcentrum delen ingesteld?
 
Laatst bewerkt:
Eh.. ik heb er niet zo'n heel veel verstand van;

Alles komt binnen op zo'n zwart kastje van Ziggo [voormalig @Home]. Hier zitten tv, internet, telefoon en alles op. Vanaf dit kastje gaat er een internetkabel naar zo'n draadloze router.

Hiervanuit gaat een kabel van internet naar 1 pc, en de andere pc heeft via dit kastje draadloos internet....
 
dan moet het zo kunnen denk ik..
zet beide pc's eens in de zelfde werkgroep dmv. start>configuratiescherm>systeem>instellingen voor wekgroep.
maak hier workgroup van bij beide pc's.
 
Welke firewalls heb je?
Op vista netwerkcentrum goed ingesteld?
oa. netwerkdetectie aan staan?
Druk eens bij vista op start>netwerk.
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je daar precies mee?

Oh, of is het de bedoeling dat is bij de instellingen van Firewal, bij de gevanceerde instellingen ICMP dingen, en binnenkomende verbindingen toesta?
Of hier het ip-adres invoer van de andere pc?
 
dat je netwerkdetectie aanzet.
printer en file sharing enz..
heb je al op start>netwerk geklikt en wat zie je dan?
 
In Vista netwerkcentrum is al het delen enz. ingeschakelt.

Netwerk maken lukt helaas niet, dan geeft ie aan dat de netwerk hardware van Windows niet automatisch kan worden geconfigureerd.

Ik denk dat het aan de firewal ligt, dus daar zal ik dan nog even naar kijken....
Tot zover eerst hartelijk bedankt, en mocht het niet lukken, dan zet ik het wel op het forum!!!

Groeten,
Ewoud
 
schakel beide firewalls eens even uit en probeer het nog eens.
daarna weer inschakelen maar dan weet je iig dat het wel/niet daar aan ligt.
draai eens op de xp de netwerkwizard.(De netwerkwizard heet 'Een thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk instellen'. )

netwerkcentrum vista>>bovenste 3 moeten zijn aangevinkt.
de 4e alleen als er een printer is geinstaleerd op DEZE pc.
 
Laatst bewerkt:
Zelf gisteren een vista laptop (wifi) op een XP desktop (= netwerk pc) aangesloten. Ging inderdaad niet vanzelf. Eerst netwerk ingesteld op XP desktop en een netwerk diskette (usb stick) gemaakt. Deze weer op de vista laptop geïnstalleerd. Toen beide firewalls uitgezet (want het leek eerst niet te werken), en voila: het werkt!

Tip op de vista machine ga je naar 'netwerkcentrum'. Dubbelklik op het routericoon, en je ziet vervolgens welke PC hier aan gekoppeld zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan