jpg niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
ik heb dit weekend een hele serie foto's gemaakt met mijn nieuwe Sony Alpha 350 camera. Formaat van de foto's is zowel JPG als RAW. Ik heb vandaag geprobeerd een aantal van die JPG'jes af te drukken in de winkel. Heb eerst Dixons geprobeerd, die hebben een Kodak Photo Point, later nog de HEMA, die hebben een eigen systeem.
Wat wekt mijn verbazing? De JPG bestanden worden niet herkend als foto. What the .... ?! :shocked:

Heel vreemd, want het zijn gewoon hapklare JPG bestanden, waar niets mee is gebeurd. De meeste van die JPG bestanden zijn niet eens uit RAW gegenereerd, die waren altijd al JPG. Waar kan dit aan liggen? Resolutie van de foto's misschien? Het zijn 14mp (ja, veertien megapixel) foto's, dus ze zijn nou niet bepaald van bescheiden formaat, maar dat zou het probleem toch niet mogen zijn...?
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk kan Kodak point niet goed overweg met de exif informatie die in het Jpeg bestand zit. Exif in plaatjes zijn opname gegevens zoals sluitertijd, diaframe , pixel informatie, enz. Dit is gewoon tekst binnen het bestand maar kan er voor zorgen dat die Kodak point er niet goed mee om gaat.
Wat je als test kan doen is een bestand eerst te coverteren naar een .bmp bestand, dit ondersteund exif niet, en daarna weer op te converteren naar jpg.
Hierdoor hou een een "kale" Jpeg over wat waarschijnlijk wel gaat werken.
 
ja, maar JPG naar BMP terug naar JPG, daarvan gaat de kwaliteit niet opknappen natuurlijk he...
Toch raar hoor.... er zijn wel meer camera's die een hele verzameling EXIF bijhouden. Dat zou toch geen probleem mogen zijn?
 
madmuppet,

14mp (ja, veertien megapixel) foto's
Ik denk dat dit het probleem is, namelijk te groot voor de machine.
Probeer eens een foto in kleinere resolutie en druk deze bij een zaak af en je weet het.

Suc6
 
ja, maar JPG naar BMP terug naar JPG, daarvan gaat de kwaliteit niet opknappen natuurlijk he...
Toch raar hoor.... er zijn wel meer camera's die een hele verzameling EXIF bijhouden. Dat zou toch geen probleem mogen zijn?

BMP is een ongecomprimeerd bestand dus levert geen kwaliteitsverlies op, en die ene keer extra als JPG bewaren zal geen kwaliteits verlies opleveren, zeker niet met zo'n groot bestand.

Paintshop Pro heeft trouwens ook de optie om EXIF en TCIP informatie te cleanen uit bestanden.
 
gisteren opnieuw naar HEMA en Dixons gegaan, met nieuw setje foto's.
Eén setje met EXIF data, één setje zonder EXIF data. Resultaat:
Dixons - werkt nog steeds niet
HEMA - na proberen op 2 verschillende apparaten worden foto's (ook met EXIF data) geaccepteerd. Moet wel véééééééél geduld hebben voordat ze allemaal geladen zijn, apparaat is duidelijk niet gemaakt op dergelijk grote bestanden
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan