wol werkt niet als router uit is geweest

Status
Niet open voor verdere reacties.

muman

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2008
Berichten
337
ik heb in mijn netwerk drie laptops en een mediaspeler. die mediaspeler verstuurt een magic packet om een van de drie laptops aan te zetten. Dat werkt.
maar dat werkt alleen als de router niet uit is geweest. En die gaat 's avonds gewoon uit. Wat is een alternatieve mogelijkheid?

Muman
 
Ik neem aan dat alle apparaten bedraad zijn aangesloten? Indien ja, dan lijkt me de enige mogelijkheid om een 8 poort switch te zetten tussen de router en de pc/laptops.

Stel dat het over draadloos verkeer gaat, dan is het logisch dat het niet lukt als de router uitstaat: Zonder router geen draadloze communicatie tussen de apparaten.

Is de situatie toch anders, geef dan wat meer informatie.

Tijs.
 
Dank voor het snelle antwoord. Het is inderdaad een bedraad netwerk.
de router is een linksys wrt54g met 4poorts switch.

Als ik de router opnieuw aanzet en mijn media speler die op de sterao staat ook aanzet dan werkt de wol functie niet. Als ik de laptop handmatig aanzet en na het opstarten weer uit, dan lukt het daarna wel om met de media speler de laptop te activeren maar op deze manier is natuurlijk niet de bedoeling.
Bedoeling is dat als ik de router en de stereo aanzet ik middels het aanzetten van de mediaspeler de laptop kan activeren. (nu staat de laptop er nog naast maar als het allemaal werkt met dat wol dan gaat ie naar zolder.)

Muman
 
Lijkt mij dan dus dat je een 8 poorts switch moet toepassen. Een 4 poorts is onvoldoende in jouw geval, omdat er ook een poort naar een LAN-poort van de Linksys router zal moeten gaan (3 laptops + 1 mediaplayer + 1 LAN-poort naar Linksys router = 5 switchpoorten nodig).

Alternatief is natuurlijk om de router 24/7 aan te laten staan, daar de switch ook 24/7 aanblijft.

Tijs.
 
de linksys heeft zelf 4 poorten dus er hoeft geen kabeltje van de linksys naar een switch.
Maar het zou kunnen dat ik het niet goed snap.

Muman
 
Kijk, als je de router aan laat staan kom je geen switchpoorten tekort.

Sluit je een switch aan, dan zal er een poort daarvan naar de router moeten gaan om de laptops e.d. toegang tot internet te verschaffen. Vandaar dat er dan 1 switch-poort méér nodig is dan nu op de Linksys gebruikt worden door laptops e.d.

Tijs.
 
Ik geloof niet dat ik het snap.
ten eerste 2 van de 3 drie laptops staan meestal in hun tas.
als 1 ervan gebruikt wordt is dat meestal draadloos.
de linksys heeft 4 aansluitmogelijkheden bedraad en ook nog wifi
de media speler en de derde laptop zitten met een kabeltje in de router. er zijn meestal dus nog 2 ongebruikte poorten op de router.

Muman
 
Prima, als je nu 1 poortje standaard 'overhoudt' op de Linksys dan zou een 4 poorts switch die je permanent aan laat staan genoeg zijn.

Tijs.
 
tja, dan zijn we weer terug ...
Wol werkt dan inderdaad dat was het probleem niet.
Porobleem is dat ik de router en alles erbij uitzet 's avonds en zoek dus een oplossing waarbij wol wel werkt en ik hem toch uit kan zetten.

Muman
 
Misschien heb ik een idee waar het evt. mis zou kunnen gaan:
Laten we ervan uitgaan dat het WOL pakket wel aan kan komen als de router uitstaat. Maar waar gaat de Mediacenter zijn ip-adres vandaan halen? Als het ip-adres niet vast staat ingesteld komt dat ip-adres van de router vandaan, maar die staat dan uit.
Misschien is het probleem op te lossen door de Mediacenter een vast ip-adres te geven, met als DNS-server en Standaardgateway het LAN ip-adres van de router.

Het is dus wellicht werkend te krijgen als de Mediacenter een vast ip-adres krijgt (indien dat nu nog niet het geval is, natuurlijk).

Succes,

Tijs.
 
Zou ik iets in de instellingen van de router moeten doen? (linksys wrt54g)

Muman
 
ok ik ga proberen met vast IP adres. Maar hoe doe ik dat? Hoe werkt dat met een vast ip adres?
De router staat nu op 'automatic configuration' heb ik nagekeken en de mediaspeler (squeezebox) heeft ook geen vast ip adres.

Muman
 
Op de aan te zetten laptop:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all
Schrijf de gegevens op van ip-adres, standaardgateway en DNS-server
[Windows-toets]r toetscombinatie -> ncpa.cpl
Rechtsklikken op en Eigenschappen kiezen van de bedrade netwerkkaart, en dan bij de TCP/IP instellingen (indien Vista: De instellingen van IPv4) een vast ip-adres instellen (bijv. het ip-adres dat je eerder opgeschreven had, met het laatste cijfer vervangen door 240), als Standaardgateway en DNS-server de gegevens die je daaromtrent opgeschreven had.

Succes,

Tijs.
 
Je probleem zit hem in het feit dat een wol pakket op basis van een mac adres werkt en die worden gekoppeld aan ip adressen in de DHCP server.... je router dus zodra je je router reset heb je dus de lijst waarin de ipadressen en de MAC adressen gekoppeld zijn weggegooit..... Dus je WOL werkt niet meer totdat je Laptops zich weer volledig aangemeld hebben op het netwerk.
 
@Ellasar: Dus WOL werkt alleen i.c.m. een actieve DHCP server?
(Overigens wil ik zelf nog wel even wachten totdat de topic-starter terugkomt met resultaten omtrent een vast ip-adres).

Tijs.
 
werkt niet:(
ik heb gedaan wat in eerdere post is vermeld. Ik moest echter ook een sub adres invullen
alles gedaan. boel afgesloten. stroom eraf. en een half uur later weer aan gezet maar wol werkt niet.

Muman
 
Hallo muman.

Ellasar heeft het helemaal bij het rechte eind, doordat de router wordt uitgezet word het MAC naar ip adres tabel gewist, waardoor wol dus niet meer werkt. Een oplossing is niet de router uitzetten maar alleen de wan/dsl kabel losnemen. Zie zowizo geen redenen waarom je je router zou willen uitschakelen, beetje paranoide handeling.

Groetjes Erik Rothuis
 
beste Eric,

dank voor jouw invulling voor de reden waarom ik de router uitzet. Het zal mijn leeftijd wel zijn maar ik zet alles uit na gebruik. Niet vanwege de angst voor digitale inbrekers. Misschien nog wel vanwege bliksem en stroomverbruik. En ouderwetse gewoonte dus.

Jammer dat de router dat adres wist als die uit gaat.

Muman
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan