Freenas van buitenaf bereikbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

bruintje1

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2006
Berichten
50
Ik heb een maand geleden een freenas server in elkaar gestoken van een oude pc die ik nog staan had en de versie LiveCD 0.686.4 gebruikt.
Alles werkt goed in mijn netwerkje dat bestaat uit een vaste pc met XP pro en een laptop met XP pro en USRobotics router. Ik kan door intypen van "\\Freenas" direct naar de mappen gaan en alle bewerkingen doen.

Na veel zoekwerk op internet ben ik er uiteindelijk in geslaagd om van buitenaf naar de server te geraken, zowel naar de webinterface als naar de mappen.
Die mappen zie ik via "Mediatomb" en daar zit meteen ook mijn probleem.
Ik heb wat last met dat programma en ik heb begrepen dat dat de ftp-server zou zijn.

Het eigenlijke probleem is dat ik de mappen zie staan maar dat ik geen bestanden of inhoud kan afhalen (of is dat alles wat je daarmee kan doen?).
Ik zoek dus een oplossing om die bestanden kunnen af te halen van buitenuit en volgens dat ik al gelezen heb zou dat ook kunnen met Freenas, alleen weet ik niet hoe ik dat in orde kan krijgen.

Ik ging via http naar die mediatomb maar misschien moet ik dat doen met ftp-url of met een ftp-programma?Ftp-url heb ik al geprobeerd maar dan krijg ik een melding dat dit niet lukt.
Of ligt het gewoon aan instellingen in Freenas?
Ik heb een share aangemaakt zoals in de handleiding van Freenas werd aangegeven en één gebruiker (beide pc's hebben dezelfde gebruiker).
Ik weet ook dat ik de server niet kan aanspreken van bij mij thuis dus doe ik dat via een vnc-verbinding met de pc van mijn moeder en zo ben ik tot aan de server geraakt.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat het beste aanpak want over remoteaccess bij Freenas is bitter weinig of niets te vinden op internet.
Via vnc zou ik naar mijn laptop kunnen (gaat ook) maar ik zou mijn bestanden moeten kunnen raadplegen zonder routers moeten in te stellen bij andere mensen thuis.
Op die server staan nl. bestanden die ik nodig heb om offertes te kunnen maken bij klanten thuis.Dus misschien via de browser?

Helaas is mijn kennis van hierover blijkbaar niet volledig genoeg.

Alvast dank bij voorbaat

Bruno
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan