cd auto installer maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

suspect

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
6
Ik wil graag een programma op een cd kopieren,
zodat ik een back-up heb mocht er ooit iets gebeuren met het origineel.
Ik heb alle bestanden op mijn pc staan, en de grootte is voor 2 cd's, hoe kan ik nu alle bestanden op 2 cd's splitsen, en dat wanneer ik de 1ste cd installeer, hij op de helft automatisch gaat vragen naar de 2de cd ?

alvast bedankt
 
Volgens mij beschrijf je 2 verschillende situaties?

Je wilt een op de pc geïnstalleerd programma naar 2 cd's branden en vervolgens wil je dat vanaf die CD's de installatie gestart kan worden in toekomstige situaties?

Ik denk niet dat dit zo werkt. Een geïnstalleerd programma naar CD kopieren, levert geen installatie CD op. Dat levert bij 99% van de programma's 2 schijfjes op met Data waar je geen tierelier aan hebt. Als je het progje zou verwijderen van de hdd en vervolgens die cd's terugkopieren naar de harddisk, dan nog ben ik bang dat het progje niet meer werkt. Reden hiervoor is dat bij de oorspronkelijke installatie van het progje allerlei zaken "onderhuids" geregeld / ingesteld worden, zoals bijv. een aanpassing van het Windows register. Bij het maken van een kopie van het geïnstalleerde programma worden deze registerinstellingen niet meegenomen. Bij het verwijderen van het progje worden de registerinstellingen meestal wél veranderd / verwijderd.

Samengevat heb je nodig voor het maken van installatiecd's:
de installatie cd's van het programma zélf, die zal je moeten kopiëren. Dán pas heb je m.i. installatie cd's van het progje.

Als je om wat voor reden dan ook niet meer beschikt / kunt beschikken over de installatiecd's van het progje, dan is er nog wel een andere truuk om het door jou beoogde doel te bereiken:

afhankelijk van de Windowsversie die je hebt zou dat met Windows kunnen, of anders met software van derden (Bijv. Acronis True Image)
Wat je met die tools doet is het volgende:
er wordt een zogenaamde schaduwkopie gemaakt van je héle systeem, m.a.w. Windows en álle programma's. Dus óók het register. Om het heel eenvoudig te houden: als je over zo'n schaduwkoipie beschikt dan kun je bijvoorbeeld je harddisk formatteren en daarna die schaduwkopie terugzetten en de machine is binnen 1,5 uur exact zo, als deze was voor je met formatteren begon.
Nadeel van een schaduwkopie maken is dat je nogal veel opslagcapaciteit nodig hebt. Een gemiddelde harddisk kopiëren waarop een hele Windowsinstallatie met allerlei toegevoegde software staat, kost gemiddeld toch al gauw 25 tot .......? (100 ???) giga aan ruimte. Dáárvoor zal je dan bijv. een externe harddisk moeten kopen.

Tweede aandachtspunt bij het maken (en hebben) van een schaduwkopie, is het feit dat je deze zal moeten onderhouden. Daarmee bedoel ik het volgende: je maakt nú een schaduwkopie. Dan heb je een prachtige reservekopie van je hele systeem die je bij problemen zo terug kunt zetten. Daar is niets mis mee.
Echter, als je morgen in Word een brief maakt en bewaart dan ben je díe brief dus al kwijt als je de schaduwkopie terug zou willen zetten. Immers, de brief is op de harddisk terecht gekomen ná het maken van de schaduwkopie.
Je zal dus wekelijks / maandelijks de schaduwkopie moeten bijhouden met nieuwe kopiën van de harddisk.
 
Laatst bewerkt:
een ghost heb ik niet nodig, hier is het probleem
ik had vroeger altijd backups gemaakt op een externe schijf
ik kopieerde gewoon alle bestanden over, en als ik dan bv pc herinstalleerde, kon ik van daar gewoon de setup opstarte en was ik vertrokke
Mijn cd's heb ik uitgeleend aan mijn broer, en die is nu in new york en als je het al kon rade, mijn cd's liggen nog in zijn tas :s

daarom wou ik graag van die bestanden op mijn externe schijf een cd brande
 
Mits een goede bootcd met usb-drivers kun je toch vanaf de cd bestanden overkopiëren vanaf je externe harde schijf?

Verder is dan wel de vraag wat je met enkel databestanden bent als je met een boot-cd bezig bent om je systeem te herstellen omdat alles in de soep zit.

Verder moet je het verschil beseffen tussen een installatiebestand en een geïnstalleerd programma. Een geïnstalleerd programma (C:\Program Files\...) krijg je niet zomaar naar een extern medium en zal zeker niet meteen werken als je enkel de bestanden terugkopieert nadien. Zoals Pasja zegt heb je dan geen rekening gehouden met registersleutels, common files... you name it.

Installatiebestanden kun je uiteraard altijd wel extern opslaan, maar evengoed nadien van het internet plukken.

Dus, nogmaals, wat staat er op je externe hd? Installatieprogramma's? Geïnstalleerde programma's? Enkel data?
 
Mits een goede bootcd met usb-drivers kun je toch vanaf de cd bestanden overkopiëren vanaf je externe harde schijf?

Verder is dan wel de vraag wat je met enkel databestanden bent als je met een boot-cd bezig bent om je systeem te herstellen omdat alles in de soep zit.

Verder moet je het verschil beseffen tussen een installatiebestand en een geïnstalleerd programma. Een geïnstalleerd programma (C:\Program Files\...) krijg je niet zomaar naar een extern medium en zal zeker niet meteen werken als je enkel de bestanden terugkopieert nadien. Zoals Pasja zegt heb je dan geen rekening gehouden met registersleutels, common files... you name it.

Installatiebestanden kun je uiteraard altijd wel extern opslaan, maar evengoed nadien van het internet plukken.

Dus, nogmaals, wat staat er op je externe hd? Installatieprogramma's? Geïnstalleerde programma's? Enkel data?

ik heb gewoon alle bestanden die op de cd's stonden , letterlijk overgekopieerd in 1 map
 
Ik ben bang dat we "langs elkaar heen" schrijven.
Er is dus een wezenlijk verschil tussen de data van een programma naar CD kopiëren en een installatie CD van datzelfde programmaatje. Zolang jij niet helder maakt wat je nu precies beoogt, blijven we in een cirkeltje ronddraaien.

Laat ik het anders zeggen:

je hebt nu een Windows op je machine staan. Je kunt dus niet met het kopiëren van alles wat van Windows op C staat een installatiedisk van Windows maken. Als je alles wat na een Windows installatie op de C schijf staat naar een CD zou kopiëren, heb je een leuke data CD waar je verder v.w.b. een hérinstallatie van Windows geen tierelier aan hebt.

(Natuurlijk past een complete Windows installatie niet op een CD, maar het ging mij meer om het voorbeeld.) Als de alinea hierboven beschrijft wat jij wilt met dat programma, dan luidt het antwoord: "Forget it, dat gaat niet werken / lukken".
 
Laatst bewerkt:
inderdaad, jullie snappen het niet egt
ik heb de installatie bestanden van het programma op mijn computer staan
 
Betekent dat dan ook dat je de oorspronkelijke CD's 1 op 1 hebt gekopieerd naar de hdd en dat het even helemaal "los" staat van het geïnstalleerde programma.?
 
Maak eens een schermafdrukje ofzo van de disk-inhoud. Hopelijk snappen we er dan wel iets van. Je kunt het simpelweg met de "PrtSc" toets doen en dan plakken en opslaan in paint. Vervolgens hier even in bijlage stoppen.
 
hier zijn de bestanden van een videokaart cd die ik nog had liggen

brolprentjegt3.jpg
 
Ja, dat schermafdrukje is wel leuk, maar dat is de inhoud van een CD die je ons nu laat zien. Als je DEZE CD kopieert naar een andere CD dan krijg je keurig netjes een kloon die precies hetzelfde zal gaan doen als de broncd, maar dáár ging / gaat je vraag toch niet over?

Jouw vraag ging over een op de hdd staand programma en het vervolgens daarvan maken van een zelfexecuting cd. Da's heel andere materie. (zie een eerder bericht)
 
ja, en dat was gewoon een voorbeeld, alle bestanden van de cd heb ik gewoon overgekopieerd, maar ge moogt deze topic sluiten, ik ga alles gewoon in rar file's comprimeren en dan split ik ze zodanig dat ik ze op de cd kan zetten
tog bedankt voor alle tijd die jullie hebben vrijgemaakt
 
Sluiten (op opgelost of onopgelost zetten) kunnen wij niet doen, dat moet je zelf doen. (rechtsonder in beeld)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan