Tele2 modem en printer ? Maar hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

michiel272

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2002
Berichten
68
Ben al uren bezig om een HP photosmart C5180 printer te koppelen aan het tele2 modem( DV20-20).

Hiervoor stond de printer (gedeeld) gekoppeld aan een laptop en alles werkte perfect. De andere computers konden via het netwerk naar mijn laptop en printer.
Nadeel was dat mijn laptop altijd aan moest staan.

Vandaar de poging de printer op te nemen in het netwerk door een ethernetkabel aan te sluiten tussen modem en printer.

Wat ik ook probeer, het lukt niet. het modem wil het ip adres van de printer maar niet vinden.

graag jullie advies.

Michiel
 
je gebruikt toch wel poort 3 en 4 van het tele2 modem
poort 1 en 2 zijn voor digitale televisie.
 
Jazeker.

Heb alleen poort 3 en 4 in gebruik. Op 3 zit een switch van Netgear (FS605) zodat ik wat extra ingangen heb. De ethernetkabel voor de printer zit op de switch.

Michiel
 
Laatst bewerkt:
dus achter poort vier zit dan ook een computer?
probeer die eens aan de praat te krijgen op de switch....lukt dat wel?
 
Aan poort 4 zit nu direct de ethernet-printer kabel.
Al de computers werken ( nu allemaal via de switch ), alleen de printer wordt nog steeds niet gezien.
 
heeft jouw printer een netwerkkaart in zijn behuizing
 
ja dat ip adres is volgens mij een windows ip adres.
beginnen jouw andere ip adressen ook met 169.254
 
en daar gaat het dan fout.
je zult een ander ipadres op je printer moeten krijgen.
Alleen hoe je dat via tele2 kunt doen weet ik niet.
Misschien even de spanning van het modem af en er dan weer op.
De printer kabel er wel in laten zitten, printer van de spanning af en er weer op.
dat zou je kunnen proberen.
 
Kijk hier, in het gedeelte "Changing a USB connection to a wired (Ethernet) connection".
Komt erop neer dat je het apparaat bedraad aansluit met netwerkkabel, de printer verwijderd van het werkstation, en dan de installatiesoftware draait die klaarblijkelijk je printer ziet in je netwerk. Je kunt dan met de software ip-adressen etc. gaan instellen op de Photosmart.

Succes,

Tijs.
 
OK, we zijn al verder gekomen.

Ik kan in het menu van de printer zelf een ipadres, subnetmasker en standaargateway aangeven.

Welke waarden moet ik nu precies invullen in modem en printer?

Michiel
 
Dnties,

Heb het stappenplan van HP gevolgd, echter de printer is (blijft) onzichtbaar.

De wizard dus moeten stoppen.
 
Meld ons dan even welk 192.168.x.x je pc heeft, en welk ip-adres de Standaardgateway heeft.

Als je pc een nummer heeft dat (duidelijk) hoger ligt dan 192.168.x.2, dan kun je het 192.168.x.2 adres vast instellen op de printer (natuurlijk x vervangen door de waarde van het derde cijfer in je eigen ip-adres).
Subnetmasker is voor jouw type netwerk altijd 255.255.255.0, en de default gateway doet er niet aan toe, want je gebruikt je printer toch lokaal, maar je kunt gerust het ip-adres van de standaardgateway invullen zoals die ook op jouw pc staat ingesteld.

Verder (ong.) de volgende instructies volgen

Zet de printer weer weer op Online/Gereed.

Zodra dat gebeurd is, sluit de printer (ook) aan op een netwerkkabel die aan de router hangt.

Kijk of het apparaat inderdaad bereikbaar is onder zijn ip-adres vanaf een pc:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ping 192.168.x.2
(weer x vervangen!)

Zodra dat werkt, kan je aan de slag met de printer nu als netwerkprinter toe te voegen:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> control printers
Printer toevoegen kiezen -> Een lokale printer toevoegen (Uitvinken: Plug & play automatisch detecteren) -> Een nieuwe poort maken: type is Standard TCP/IP port -> Type apparaat: TCP/IP apparaat, vul in 192.168.x.2 als ip-adres -> Gewoon enkele malen Volgende drukken totdat de keuze wordt geboden een printerdriver aan te geven.
Je zou de juiste driver al op je pc moeten hebben, omdat je eerder al geïnstalleerd had staan.

Testpagina uitdraaien, en hopelijk is het dan klaar.

Tijs.
 
Pfff,, lukt nog niet.

IPconfig toont dat laptop op 192.168.1.9 staat.
Heb ip van printer op 192.168.1.2 gezet.
Pingen van dit laatste nummer geeft geen reactie (doelhost is niet bereikbaar)

standaardgateway is 192.168.1.1
 
Laatst bewerkt:
Heb je de printer wel bedraad correct aangesloten aan de router? En online/gereed gezet? Ook het Subnetmasker goed gezet (=255.255.255.0) ?? Is er misschien een andere apparaat/pc/laptop dat 192.168.1.2 als ip-adres heeft?

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Welk commando moet ik bij `uitvoeren` intypen (Na cmd ) om alle ipdressen te tonen?
Sorry voor deze domme vraag...
 
Algemene instructie (ook bruikbaar op Vista):

[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig

Bij XP kan ook:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig

Wil je meer informatie (bijv. ook welke DNS-servers er zijn ingesteld, welke DHCP server etc.), dan cmd /k ipconfig vervangen door cmd /k ipconfig /all

Tijs.
 
Bijgaand printscreen van commando cmd /k ipconfig
 

Bijlagen

  • ipconfig.jpg
    ipconfig.jpg
    102,9 KB · Weergaven: 91
Heb je de printer wel bedraad correct aangesloten aan de router? En online/gereed gezet? Ook het Subnetmasker goed gezet (=255.255.255.0) ?? Is er misschien een andere apparaat/pc/laptop dat 192.168.1.2 als ip-adres heeft?

Tijs.

Kijk al deze dingen even na. Je eigen pc is het probleem niet (zo gelezen uit je bijlage).

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan