moeilijke vraag ivm. overeenleggen van foto's in Photoshop

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroen141

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 jan 2009
Berichten
4
Hallo,

Ik heb een misschien wat ongewone vraag. Als hobby doe ik aan microscopische fotografie en nu zit ik met hetvolgende probleem: ik wil twee foto's die ongeveer hetzelfde zijn (maar dus niet helemaal) over elkaar leggen en op de resulterende foto wil ik dan gemakkelijk kunnen bepalen welke objecten (dit zijn eigenlijk bacterien) op dezelfde plaats liggen in de twee foto's en welke van plaats veranderd zijn.

Wat ik al geprobeerd heb is: een van de twee foto's omzetten in grijs-waarde foto en deze dan over de andere (kleurenfoto) legggen met een opacity van 50. Dit werkt redelijk goed; Ik kan zo gemakkelijk zien welke bacterien van plaats veranderd zijn, maar wat ik moeilijker kan zien zijn de bacterien die op dezelfde plaats liggen omdat die slechts een heel klein beetje van kleur verschillen tov. de kleurenfoto. De oplossing zou dus liggen in een optelsommeke maken tussen bepaalde kleurenwaardes van de twee foto's. Bijvoorbeeld: de plaatsen waar donkergrijs met groen wordt overlegd wordt oranje. Die oranje plaatsen zouden dan veel gemakkelijker kunnen worden onderscheiden van de grijze en groene bacterien..

Snapt er iemand wat ik bedoel en naartoe wil??

Alvast keihard bedankt voor de moeite van het lezen ;)

Grtz, Jeroen
 
Hi,
Je geeft niet aan nin welke photoshop !
Maar in CS4 is het mogelijk om met File->Automate...->photomerge
een aantal foto's op te geven die dan in layers geladen worden en daar
op elkaar worden gesynchroniseerd.
Door dan de maskers zelfr aan te passen en met opacity te spelen
lijkt het er op jouw doel te kunnen gebruiken.

Lees meer bij de Help van Photomerge
grtz gerrit
 
Hallo,

ik heb photoshop CS2, maar de functie die je beschrijft is ook aanwezig. Ga het zo dadelijk even uittesten en hou je op de hoogte.

Alvast bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan