72dpi vs 300dpi

Status
Niet open voor verdere reacties.

JasPV

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2009
Berichten
8
Hallo allemaal!

ik heb voor school volgende opdracht.

"Toon aan met een zelf aangemaakt voorbeeld dat 72dpi niet geschikt is voor het printen van afbeeldingen".

Nu probeer ik hetvolgende:

Ik open in photoshop 2 documenten.
Eentje van widthxheight : 250x250 @ resolution 72
Eentje van 250x250 @ resolution 300


In elk van deze bestanden, plak ik een foto die ik zelf genomen heb (2592x1944).

Wanneer ik elk van deze foto's wil printen, is die van 300dpi heel klein op mijn blad, en die van 72dpi groot (normale grootte?).

Kan iemand me wat begeleiden in het goed afwerken van deze opdracht? Ik heb geen enkel idee hoe ik een mooie vergelijking van 72 / 300 dpi op papier kan krijgen.

Alvast bedankt!
 
Dit vraagje is 1 van de 150 vragen die ik moet oplossen voor een photoshop project.
Ik had gewoon graag geweten hoe ik dit zo goed mogelijk kan aantonen.

En ik had het ook graag geweten, niet omdat ik het dan correct kan invullen en aantonen. Ook gewoon voor mijn eigen kennis erover bij te schaven.
 
Het klopt inderdaad dat je 300 dpi foto heel klein wordt weergegeven.

je moet de afbeeldingsgrootte niet in pixels, maar in mm of cm instellen.

Als je namelijk in pixels de grootte weergeeft zal de maat vande afbeelding veranderen.

Uitleg: DPI betekent Dots Per Inch (pixels per 2,54 cm)
100 DPI betekent dus een afbeelding van 100 puntjes per inch. Je afbeelding van 250 pixels zal dus 250/100 maal 2,54 cm worden = 2,5 x 2,54 = 6,35 cm
300 DPI betekent dat een aafbeelding 300 puntes per inch heeft. Je afbeelding van 300 pixels zal dus 250/300 maal 2,54 cm worden = 0,83 x 2,54 = 2,11 cm

Zoals je ziet exact 3x zo klein!

Wanneer je een vaste waarde voor de afbeelding instelt (bv 10 cm breedte) zal hij de pixels verdelen over deze 10 cm. Hoe hoger de DPI waarde, hoe meer pixels in de afbeelding en hoe scherper de afdruk zal worden.
 
Laatst bewerkt:
Het klopt inderdaad dat je 300 dpi foto heel klein wordt weergegeven.

je moet de afbeeldingsgrootte niet in pixels, maar in mm of cm instellen.

Als je namelijk in pixels de grootte weergeeft zal de maat vande afbeelding veranderen.

Uitleg: DPI betekent Dots Per Inch (pixels per 2,54 cm)
100 DPI betekent dus een afbeelding van 100 puntjes per inch. Je afbeelding van 250 pixels zal dus 250/100 maal 2,54 cm worden = 2,5 x 2,54 = 6,35 cm
300 DPI betekent dat een aafbeelding 300 puntes per inch heeft. Je afbeelding van 300 pixels zal dus 250/300 maal 2,54 cm worden = 0,83 x 2,54 = 2,11 cm

Zoals je ziet exact 3x zo klein!

Wanneer je een vaste waarde voor de afbeelding instelt (bv 10 cm breedte) zal hij de pixels verdelen over deze 10 cm. Hoe hoger de DPI waarde, hoe meer pixels in de afbeelding en hoe scherper de afdruk zal worden.

Kijk, dat is fantastisch!
Heel erg bedankt, op internet vond ik echt al 10-tallen definities, maar deze legt 't simpel en eenvoudig uit .

Nogmaals bedankt :)
 
Echt letterlijk een vraag uit het boek overnemen mag niet, maar als je een specifiek iets niet begrijpt uit een vraag mag je daarover wel gewoon een vraag stellen (als je zelf maar moeite doet om iets te leren).

Dit topic gaat dus dicht om de eerste reden. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan