DNS & IPADRES (domein)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rspike

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2008
Berichten
101
Heb een WS2003 (Windows Server 2003) en daar wil ik een domeincontroller van maken (Active Directory) alleen nu moet ik een DNS ingeven....

Hoe gaat dit alles in zn werk, ik zit met de volgende vragen.

Kan ik elk willekeurig domeinnaam pakken?
Wat heeft dit te maken met DNS
Hoe geef ik een ipadres in het netwerk een naam?
Heb ik nog wel internet als ik een DNS server maak?
Geeft die DNS server geen conflict met de primairy & secondairy DNS servers van mn Internet Service Provider (ISP)

Met vriendelijke groeten,
Rspike
 
Heb een WS2003 (Windows Server 2003) en daar wil ik een domeincontroller van maken (Active Directory) alleen nu moet ik een DNS ingeven....

Hoe gaat dit alles in zn werk, ik zit met de volgende vragen.

1. Kan ik elk willekeurig domeinnaam pakken?
2. Wat heeft dit te maken met DNS
3. Hoe geef ik een ipadres in het netwerk een naam?
4. Heb ik nog wel internet als ik een DNS server maak?
5. Geeft die DNS server geen conflict met de primairy & secondairy DNS servers van mn Internet Service Provider (ISP)

Met vriendelijke groeten,
Rspike

1. Indien je de domeinnaam alleen op je interne netwerk gebruikt kun je een willekeurige naam kiezen. als die ook buiten je netwerk gebruikt moet worden zul je een domeinnaam moeten aanschaffen

2. DNS Info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System
Kort gezegt. DNS regelt het omzetten van IP adressen naar namen en andersom dus als je machines die je in je eigen domein gaat hangen de "domeinnaam" moeten bereiken zul je een DNS moeten hebben

3. Dat doe je met je DNS server (zie vraag/antwoord 2)

4. je zult wel instellingen moeten doen dat als jou DNS server een aanvraag krijgt van bijvoorbeeld een machine die naar www.helpmij.nl wil dat hij de gegevens ophaald bij een DNS server die het wel weet (bijvoorbeeld die van je provider)

5. Net als bij vraag 4 zul je wel wat instellingen moeten doen maar je provider zul je niet onderuit halen,
 
Hoi bedankt voor je reactie, moet ik dan

Mn primaire dns server het ipadres van mn server geven en mn tweede van mn standaard gateaway?
&
Ik heb een intranet opgezet, alleen hoe kan ik nu zegmaar dat ipadres van het intranet omzetten naar zegmaar intranet.domeinnaam.nl

Of anders?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan