Videocollectie overzetten: via mp4 naar vcd, svcd, divx?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bobcom

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2009
Berichten
8
Heb zo'n 200 oude video's (1999-1994) die ik wil kunnen afspelen op mijn dvd-speler. Om ze over te zetten gebruik ik een Emtec moviebox die ze in mp4-formaat op SD-kaartjes of externe HD opslaat. Daarna moet ik ze converteren zodat mijn DVD-speler ze aankan. Heb daarbij de keus tussen Mpeg-4, VCD, SVCD en DivX - bij Xvid gaat hij kuren vertonen.
Nu mijn vragen:
  • Wat is het beste compromis tussen kwaliteit en opslagruimte? Als ik de boel overzet naar VCD kom ik op zo'n 1 Gb voor 1,5 uur film, dus 4 films op een DVD, maar de kwaliteit is matig. SVCD en Divx nemen de dubbele ruimte in beslag, Xvid veel minder (maar werkt niet).
  • Is dit in een bepaald conversieprogramma nog in te stellen, welk (freeware)programma kan ik het best gebruiken om ze te trimmen, reclame eruit te knippen en te converteren naar het juiste formaat?
  • Hoe kan ik daarin de compressie en de kwaliteit instellen?
Programma's waar ik mee gestoeid heb zijn SUPER, Avidemux, FreeStudioManager, CaptureFlux, Solveig AVI Trimmer, Quickmediaconverter. VirtualDub kom ik niet mee weg, te complex.
Bij voorbaat dank!
P.S. Ik ambieer geen HD-kwaliteit, het is gewoon TV-kijken naar oude films uit de jaren, 30, 40, 50, en 60.
 
Laatst bewerkt:
Wat is het beste compromis tussen kwaliteit en opslagruimte?
dit is de 264 codec volgens mp(eg)4 norm, maar dat speelt geen dvd speler af.

je conclusies met vcd en svcd zijn juist, aan jou de keus -wij kunnen nooit zeggen wat voor jou goed genoeg is-

je hebt het over xvid werkt niet, maar divx dan ??
xvid wordt niet vaak ondersteunt door dvd spelers, divx veel vaker.
als de films altijd overal af moeten spelen moet je toch aan de dvd, of een mediaplayer en die meenemen.

ja.... knippen en plakken, wanneer wil je knippen en plakken, virtualdub is juist heel makkelijk, maar werkt niet met mp4.

kan je niet in meerdere video formaten importeren met die Emtec moviebox
bij een gewone camera geldt; importeren in een niet gecomprimeerde avi (dit heet dv-avi) en is 13 gig per uur video.
deze ga je bewerken en dan ga je 'm pas omzetten naar het gewenste eindformaat (divx , dvd , vcd , mp4 )
het voordeel is dat je maar 1 keer hoeft te comprimeren en comprimeren kost de meeste kwaliteit.

knippen en plakken met vrtualdub ?? kijk hier eens bij merge&cut
http://www.divxstart.com/?show=helpcentre
 
Bedankt voor je reactie, helpt me i.i.g. weer wat verder. De Emtec box levert uitsluitend MP4's af, maar uit je reactie begrijp ik dat ik die het beste kan decomprimeren, dan bijsnijden om ze daarna naar het definitieve formaat om te zetten. Kwaliteitsverlies zal ik dan op de koop toe moeten nemen, maar is niet zo erg gezien de kwaliteit van de originelen:rolleyes:
De site waarnaar je linkte bevat aardig wat leesvoer, maar ik mis nog een programma waarmee ik mijn ongecomprimeerde AVI's in DivX met een instelbare compressie kan omzetten (er wordt ergens gerept over 700 Mb /2 uur). Want dat lijkt mij het beste compromis tussen omvang en kwaliteit, gezien het feit dat mijn DVD-spelertje die aankan. Hints voor een dergelijk programma?
Vriendelijke groet
 
A.J., Bedankt. Zal er eens mee aan de slag gaan - 50 Mb moet toch wel wat mogelijkheden hebben;)
 
bij die kan je waarschijnlijk net zo goed direct de mp4 invoeren bewerken en dan omzetten.

als je freeware wil gebruiken hangt het er een beetje vanaf wat voor mp4 het is
mp4 is eigenlijk een standaard en geen codec, de eigenlijke codec is vaak 264 of xvid.

als je avs fijn vind en je wil betalen of je kan het regelen, dan zeker doen.

dv-avi naar divx-avi kan met autogk en virtualdub
als de mp4's een xvid codec hebben kan het ook direct met deze twee tools.

met gspot kom je er achter welke codecs je film bevat (evt een screenshot plaatsen)
 
Begin steeds dichter in de buurt te komen. GSPOT werkt niet (geen avi-container), maar MPEG Streamclip meldt mij dat mijn video's MPEG4-video's zijn, 640 x 480, 24,9950000000001 fps, 2,5 Mb/s, en de audio is MPEG-4 audio stereo @ 16 KHz, 140 kbps. Mijn DVD-speler is MPEG-capable, maar blijft wel hangen als ik een film een poos lang op ff zet. Moet misschien ook een hoofdstukindeling in mijn kopieen maken, maar dat is van later zorg. Mijn eerste vraag is nu: welke codec en7of container en welke instellingen bieden de beste verhouding kwaliteit - compressie? Is (S)VCD goed genoeg, of kan ik beter voor een DivX-of MPEG4-avi gaan?
 
zoals ik al eerder zei de 264-mpeg4 geeft de beste compressie, maar dvd-spelers lusten het niet.
maar als je nu gewoon een klein stukje film neemt, of een paar stukjes, met actie en zonder
met donker beeld en met veel licht
dan ga je ze op een paar manieren om zetten en dan kan je kijken wat wel en wat niet
oja een 264 codec zal er wel wat langer over doen, dus als dat ook belangrijk is...

als gspot de film niet vreet is of gspot bij jou kapot of de film is kapot, heb je 'm hier vandaan ??
http://www.headbands.com/gspot/v26x/index.htm

hier een voorlbeeldje van mij
http://www.foto-uploaden.nl/upload/be3a342325bb557224e428387bd05ce2.jpg
 
@turn, bedankt - ik had v2,21 of zo opgehaald, maar jouw v2.70 werkt idd wel. Ben verder wat gaan stoeien met autoGK, waar ik compressie kan instellen. Zal vervolgens jouw advies opvolgen en wat schijfjes maken met een stuk film in diverse formaten om te zien wat de gulden middenweg is. Heb dankzij dit topic weer wat bijgeleerd, hoewel nog lang niet genoeg - ik sluit niet uit dat ik nogmaals met vragen kom, maar moet eerst aan de slag om te bepalen wat ik nog meer wil weten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan