Formaat avi-film

Status
Niet open voor verdere reacties.

tverm

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2004
Berichten
165
Ik heb een avi-film gedownload waarvan het formaat 720*576 is.
Als ik deze film afspeel op de TV (16*9) zie ik boven en onder brede zwarte randen.
Hoe komt dit en is het nog te corrigeren?
 
Het antwoord staat eigenlijk al in je vraag

720:576 = 1,25

16:9 = 1,777...

vandaar dus de zwarte banden.

Er zijn legio gratis programma's om je origineel formaat naar 1,777... om te zetten:

Virtualdub, Super, ...
 
I.v.m. internetproblemen kon ik helaas niet eerder reageren.
Enkele zaken zijn mij nog niet duidelijk:
Het filmformaat is 720*576 ofwel 5:4
Afspelen op breedbeeld 16*9 zou m.i. links en rechts zwarte balken geven i.p.v. boven en onder.
Het afspelen levert echter een verhouding op ca. 2.33:1
De spec's van de avi-film:
720*576
25 fps
pixel 1:1 (square pixel)
display mode: progressive
 
Dat was inderdaad wat voorbarig geantwoord van mij.
Wat is de resolutie van je tv (fullHD bijvoorbeeld is 1920x1080)?
Hoe staat de schermmodus van je tv ingesteld? Smart, 4:3, Wide, Zoom, 14:9,... ?
 
avi formaat

Ik had in eerste instantie van de avi-file een dvd gemaakt en deze op een dvd-speler (met divx-ondersteuning) afgespeeld op een LCD-TV (HD-ready) met een schermresolutie van 1366*768.
Hierna heb ik de avi-file gebrand en met dezelfde speler afgespeeld.
Het scherm werd toen nog kleiner met zowel links en rechts als boven en onder zwarte balken.
De schermresolutie kan ik alleen instellen op Breedbeeld of Aotomatisch.
De andere instellingen zijn niet toegankelijk.
GSpot geeft nog de volgende info over de avi-file:
Container AVI v1.0 Interleave 1 vid frame (40ms)
Video: Codec DIVX Name: DivX 4 (open DivX)
SAR 1.25 (5:4) Par 1 Dar 1.25
 
Dan denk ik dat de zwarte banden in het filmbestand zelf zitten en dus niet het gevolg zijn van externe factoren (resolutie en schermmodus van je tv).

Om dit na te gaan, ga ik van de veronderstelling uitgaan dat je een pc of laptop hebt met windows en windows mediaplayer en dat het scherm dat aan je pc is gekoppeld of op je laptop aanwezig is een beduidend grotere resolutie heeft dan die van de film.

Speel de film af in windows media player maar zorg er voor dat dit niet gebeurt in de modus "volledig scherm" en kies voor de zekerheid voor de videogrootte 50% (optie kan ingesteld worden door te rechtsklikken op het beeld van de film).

Zie je dan banden en zo ja, waar?
 
avi-formaat

Afhankelijk van de ingestelde videogroote in Windows Mediaplayer krijg ik verschillende afmetingen:
Alleen aangevinkt "Videobestanden aanpassen aan de grootte van de speler" geeft een beeld met boven en onder brede zwarte balken.
Alleen aangevinkt "speler bij starten aan videobeeld aanpassen" geeft een beeld met aan alle zijden brede zwarte balken, zodat ik op mijn 19 inch monitor een beeld krijg van ca. 10,5*4,5 cm.
P.s. De schermresolutie van de monitor is 1280*1024.
 
Laatst bewerkt:
Dan zitten de zwarte banden dus inderdaad al in de film zelf verwerkt.
Je kan deze verwijderen door een bewerking genaamd "cropping" uit te voeren, wat er gewoon op neer komt dat je de zwarte banden uit je film gaat wegsnijden.

Ikzelf gebruik hier VirtualDub voor.

Engelse tutorial hier

Je zou het ook met SUPER kunnen doen maar dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.
Ik vond wel een thread hierover op helpmij.nl met een heel summiere nederlandstalige tutorial of wat er voor moet doorgaan hier

Veel succes!
 
avi-formaat

Cropping met virtualdb geeft alleen maar een vertikaal uitgerekt beeld.
Dit lijkt mij ook logisch omdat de verhouding dan niet meer klopt.
 
Uiteraard... downloads met banden in de film zijn *** en duiden op onervaren ripper. Bij goeie rippers zal je normaal nooit die banden tegenkomen.

Ik heb voor mezelf een soort leidraad als ik bepaalde bewerkingen met VD ga uitvoeren, misschien heb je daar iets aan, vooral dan de rode tekst voor wat betreft je laatste opmerking dan.

Het is echter maar een leidraad voor mezelf en jij zal misschien andere opties verkiezen. Is een kwestie van persoonlijke voorkeuren en het komt er ook op neer om wat te experimenteren totdat je het voor jou gewenste resultaat krijgt.

Mijn leidraad:

laad avi en kies direct stream copy voor audio, voor video kies full processing mode.
Kies vervolgens in menu video het toevoegen van de filter resize.
In resize kies bij new size voor 720 x 404 , bij aspect ratio kies je compute height from ratio = 16:9 en bij framing options kies je crop to aspect ratio 16:9.
Kies bij juiste instellingen voor de knop OK.

Vervolgens kies je voor cropping en pas je de randen aan totdat alle zwarte banden weg zijn. Ga terug naar resize en bekijk het resultaat via de knop show preview.
Tenslotte ga je bij video naar compression en kies daar xvid en vervolgens configure.
Op de 3e lijn zorg je dat er op de knop Target Bitrate staat ipv target quantizer (klik desnoods op de knop). Druk vervolgens op de knop calc. rechts ervan.
Kies eerst onderaan het venster bij audio voor mp3-cbr en 128 kbps en vul vervolgens bovenaan het venster de gewenste grootte (target size) in (1GB is bijvoorbeeld
1.048.576 kbytes) totdat in de rubriek video, lager in het venster , de average bitrate het gewenste aantal bedraagt (bijvoorbeeld 1200). Vul ook de lengte van de video en de fps (25) in.
Sla avi op en bekijk onmiddellijk de verwachte grootte ter controle.
 
avi-formaat

Tot aan de tekst xvid "target bitrate" is het mij duidelijk.
Wat is de gewenste grootte (target size) en het gewenste aantal average bitrate.
Wat is het probleem als ik alleen target quantizer gebruik?
 
Target Size is de grootte die jij wilt dat het filmbestand na bewerking zal hebben, dus vrij te kiezen.

Gewenste aantal Average Bitrate bepaalt de kwaliteit van het bewerkte filmbestand, hoe hoger hoe beter.
Gebruik hiervoor gewoon de bitrate die je bestand vóór de bewerking heeft of een lagere als je dat wenst. Een hogere bitrate heeft geen zin aangezien je van een filmbestand van gemiddelde kwaliteit geen filmbestand van hoge kwaliteit kan maken.

Target Size en Average Bitrate staan in relatie tot elkaar. Maak je de Target Size heel klein dan zal ook de Average Bitrate klein worden en vice versa.

Ik gebruik target quantizer niet omdat ik gewend ben om het niet te gebruiken, persoonlijke keuze dus. Test beiden als je dat wenst en kijk wat jij het eenvoudigst vindt.
 
avi

Ik ben weer wat wijzer geworden.
Bedankt voor de ondersteuning
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan