Maken 2e, 3e en 4e partitie op bestaande C:-schijf (XP Pro)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ron79

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2005
Berichten
255
Dag mensen,

Ik was tijdens de installatie van XP he-le-maal vergeten te denken aan het maken van meerdere partities... nieslimnieneenie...

Ik heb een C-schijf van pak m beet 500G. Deze moet uiteindelijk gaan bestaan uit 4 partities (incl de C: dus). Verkleinen en/of partitioneren via schijfbeheer gaat niet in XP.
Mijn bestanden heb ik veilig op een externe schijf weggezet.


- Ik heb vernomen dat max. 4 partities aan te bevelen is?
- Moet het via een programma of kan het op andere wijze?
(Als t goed is is deze actie voorlopig eenmalig dus geld uitgeven aan partition magic o.i.d. wordt 'm nie!)

Wie heeft ervaring en weet raad?
Bedankt alvast!
 
En die werkt heulemaal gladjes? Ik heb namelijk meer gelezen over die programma's, bijvoorbeeld partition-tool maar nergens een goede recensie kunnen vinden.

Ennn bedankt voor je snelle reactie
:thumb:
 
Ik gebruik deze bijna dagelijks, ook voor mijn werk, en tot op heden probleemloos hoor!
 
Hahaaaa, dan lijkt 't me veilig genoeg (zint eer ge begint).
Thanks!!
 
Succes en laat nog even weten of het gleukt is!:thumb:
 
Succes en laat nog even weten of het gleukt is!:thumb:

Doet ik! Heb je trouwens nog tips en trucs? Waar ik op moet letten, scheelt weer hartklachten aangezien ik goed vanachter mn peecee kan zitten knetteren als ik een irritante fout maak... :D
 
Het programma wijst echt zichzelf, je zult geen problemen hebben om het te snappen of kunnen volgen!
 
Verkleinen en/of partitioneren via schijfbeheer gaat niet in XP.
Deze zin intrigeert mij. Waaróm lukt dat niet, want binnen XP en Vista moet je heel simpel mét Windows zelf de C partitie kunnen verkleinen in schijfbeheer?
 
Is naar mijn weten in XP niet mogelijk en heb je een aparte tool daarvoor nodig.
 
XP kan dat alleen met ''Dynamische schijven''. Verder heeft dat geen bewezen meerwaarde dus wordt het ook maar nauwelijks gebruikt.

Vista kan wèl partities vergroten/verkleinen, maar bij lange na niet zo uitgebreid als de verschillende partitiemanagers.
 
Probleempje, waarschijnlijk zo op te lossen...

In partition-tool probeer ik de c-schijf te verkleinen (unallocated space after), ik geef de waarden in en klik ' ok' echter er gebeurd niets (althans niets op t scherm), ook na een dik kwartier wachten niet... lijkt dus dat er niets in gang wordt gezet?
 
Ik moet toegeven dat ik al bijna 1,5 jaar geen XP meer gebruik, dus ik schreef het uit mijn hoofd. Ik heb een oude XP machine even opgestart en daar lees ik in schijfbeheer bij de Help het volgende:

Een partitie of een logisch station maken
Werken met de Windows-interface

Open Computerbeheer (lokaal).
Klik in de consolestructuur op Schijfbeheer.
Waar?

Computerbeheer (lokaal)
Opslag
Schijfbeheer

Klik met de rechtermuisknop op een niet-toegewezen gebied van een standaardschijf en klik vervolgens op Nieuwe partitie of klik met de rechtermuisknop op vrije ruimte in een uitgebreide partitie en klik op Nieuw logisch station.
Klik in de wizard Nieuwe partitie op Volgende, vervolgens op Primaire partitie, Uitgebreide partitie of Logisch station en volg de aanwijzingen op het scherm.
Opmerkingen

U opent Computerbeheer als volgt: klik op Start en Configuratiescherm. Klik achtereenvolgens op Prestaties en onderhoud en Systeembeheer en dubbelklik op Computerbeheer.
U moet als beheerder of als lid van de groep Administrators zijn aangemeld om deze procedure uit te kunnen voeren. Als uw computer is aangesloten op een netwerk, is het mogelijk dat het netwerkbeleid zo is ingesteld dat u deze procedure niet kunt uitvoeren.
In een uitgebreide partitie kunt u maximaal vier primaire partities maken of drie primaire partities en een uitgebreide partitie.
 
Hoi !

@Ronnetje: al op " Apply " getrommeld ??

Aan de linkerzijkant !

Anders zit je morgen nog te wachten.

Greetz,

Harry.
 
mwoehaha nog handiger dan ik dacht, gwoon ff slepen............
 
Mooi programmaatje, gaat als een t**t!!
Alles binnen no-time netjes veur mekeur!

Met dank aan mrmusic :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan