Geen geluid na verplaatsing PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

C Derksen

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2009
Berichten
7
Hallo,

ik weet niet of dit de juiste plek is om deze vraag te stellen, maar anders zou ik graag willen horen waar dat wel zou kunnen.
Ik weet niet erg veel van computers af, en heb onlangs mijn computer verplaatst (PC met windows vista). Ik heb een geluidssysteem dat bestaat uit een woofer en 2 kleine speakers. De kleine speakers zijn aangesloten op de woofer, die op zijn beurt weer aangesloten is op het stroomnet en de PC. Ik weet dat ik alle draadjes juist terug heb geplaatst, alleen nu komt er opeens geen geluid meer uit de boxxen. De Computer geeft wel aan dat er geluid wordt afgespeeld als ik bijvoorbeeld een mp3 afspeel. Het kan wellicht zijn dat er een draadje verpletterd is bij de verhuizing, maar na het aansluiten van een andere box op mn computer die het vervolgens ook niet deed, en na mijn oordopjes aangesloten te hebben op mijn PC waar ook geen geluid uit kwam begin ik te denken dat het iets interns is. Al begrijp ik dat ook niet echt, want het was maar een kleine verhuizing waar bij niks geks is gebeurt.
Ik hoop dat iemand mij raad kan geven!
Met vriendelijke groet,

C Derksen
 
- Heb je al in het Configuratiescherm bij geluid (of anders op het speaker symbooltje rechtsonderin klikken) gekeken of 'lijn' uitvoer/apparaat aan staat/*de schuif omhoog is, en de functie ' dempen' niet is aangevinkt?
- Je zou evt. de driver van je geluidskaart kunnen vernieuwen.
- Als je een aparte (PCI-) geluidskaart hebt, zou het kunnen dat die los is gaan zitten bij de verhuizing, dit zou het probleem verklaren, maar de kans dat zoiets gebeurd is klein. Maak evt. de PC-kast open, en check of een ingestoken geluidkaart goed en recht vast zit.
Bij een onboard geluidskaart (eentje die deel uitmaakt vh moederbord) kan dit probleem niet voorkomen.
 
hoi,
bedankt voor je reactie.
het eerste punt begrijp ik nog, en het geluid is niet gedempt. als ik geluid afspeel (en dus niks hoor) zie ik wel bij het speakertje rechts onder in beeld een groen balkje heen en weer gaan die aangeeft dat de muziek wordt afgespeeld.
punt 2 en 3 zijn een beetje abra cadabra voor mij, aangezien ik niet weet hoe ik een nieuwe driver van mijn geluidskaart zou moeten instaleren. ook klinkt dit een beetje toevallig dat dat net zou moeten na een verhuizing.
het derde punt, ik weet totaal niet wat voor een geluidskaart ik heb, hoe dat ding eruit ziet, en of deze wel of niet in het moederbord zit...

bedankt voor je moeite! alle ideeen zijn welkom!
groeten
C Derksen
 
Je driver updaten: Hiervoor moeten we eerst weten welke geluidskaart je heb, en evt. welk merk PC.. Als je een kant-en -klare PC hebt gekocht, zoals van Compaq, Medion of Dell dan heb je daar misschien een support CD bij gekregen, waar een driver voor de geluidskaart op zal staan.
Als dit niet zo is, zou je hier een rapport van het programma Everest kunnen posten. Dat vertelt welke onderdelen er allemaal in je PC zitten. Via die info kun je dan zelf een driver zoeken.
De cross-checks die je hebt gedaan zijn in principe okee, maar om dit helemaal goed te doen: 1.Weet je zeker dat die andere box en koptelefoon het kunnen doen? 2. Kun je je eigen 2.1 set op een andere PC laten klinken, m.b.v. hetzelfde kabeltje?

http://www.ankodeboer.nl/downloads/index.php?dir=&file=everesthome201.exe
 
hoi, bedankt voor je reactie!
ik heb de boxxen op een andere computer geprobeerd, en daar doen ze het gewoon! het zal dus wel intern zijn.
ook heb ik dat programma, everest, gedownload en daar vond ik dat dit inderdaad een rapport kon maken of iets dergelijks, dit heb ik gedaan, en deze probeerde ik hier te posten, maar dat ging niet door de vele tekens in het rapport. als je mij kan vertellen welk onderdeel van het rapport van belang is, dan kan ik deze voor je posten!
hopelijk kunnen we het probleem oplossen!
met vriendelijke groet,
C Derksen
 
De delen die gaan over het moederbord en over multimedia. Rapport > snel rapport > overzicht > zuiver tekst (die tekst kun je in je bericht plakkken).
 
hoi,
ik hoop dat dit de goede onderdelen zijn:

Moederbord:
CPU Type Unknown, 2666 MHz
Moederbordnaam Onbekend
Moederbord Chipset Onbekend
Systeemgeheugen 2048 MB
BIOS Type AMI (03/18/08)
Communicatiepoort Communications Port (COM1)

Multimedia:
Geluidskaart High Definition Audio Controller [NoDB]

als je nog meer informatie nodig hebt dan hoor ik het graag!
ik hoop dat jij hier meer mee kunt dan ik, voor mij is het allemaal abracadabra!
Bedankt!
C Derksen
 
Tja, doordat er bij moederbord 'onbekend' staat, blijft het abacadabra.. Dit zou kunnen komen doordat de gratis versie van Everest te oud is voor je moederbord (net als bij mij). Helemaal onderaan het tekst rapport staat dan soms toch nog wat je moet weten; Uit m'n eigen Everest rapport:
--------[ Debug - Unknown ]---------------------------------------------------------------------------------------------

Motherboard 09/17/2008-X48-ICH9-6A99Oxxxxx-00
Motherboard DMIMOBO: Gigabyte Technology Co., Ltd. X48-DS4
Motherboard DMISYS: Gigabyte Technology Co., Ltd. X48-DS4
Motherboard X48-DS4 F3a


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The names of actual companies and products mentioned herein may be the trademarks of their respective owners.
Misschien bij jou ook?
 
dit vond ik onderaan:
maar volgens mij staat bij het essentiele onderdeel van motherboard weer unkown. Hopelijk heb je hier iets aan.

--------[ Debug - Unknown ]---------------------------------------------------------------------------------------------

HDD SAMSUNG HD403LJ ATA Device
Monitor SAM027F: Generic PnP Monitor [NoDB]
Motherboard 64-0401-000001-00101111-031808-Bearlake$A0992010_BIOS DATE: 03/18/08 16:03:21 VER: 08.
Motherboard DMIMOBO: ASUSTeK Computer INC. P5K/EPU
Motherboard DMISYS: System manufacturer P5K/EPU
Motherboard Unknown
Optical DMRE Z45A3C9EFGXE SCSI CdRom Device
Optical Optiarc DVD RW AD-7173S ATA Device
PCI/AGP High Definition Audio Controller [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) 82801 PCI Bridge - 244E [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) G33/G31/P35 Express Chipset PCI Express Root Port - 29C1 [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) G33/G31/P35 Express Chipset Processor to I/O Controller - 29C0 [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) ICH9 2 port Serial ATA Storage Controller 1 - 2921 [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) ICH9 2 port Serial ATA Storage Controller 2 - 2926 [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) ICH9 Family PCI Express Root Port 1 - 2940 [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) ICH9 Family PCI Express Root Port 5 - 2948 [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) ICH9 Family PCI Express Root Port 6 - 294A [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) ICH9 Family SMBus Controller - 2930 [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2934 [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2935 [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2936 [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2937 [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2938 [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2939 [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) ICH9 Family USB2 Enhanced Host Controller - 293A [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) ICH9 Family USB2 Enhanced Host Controller - 293C [NoDB]
PCI/AGP Intel(R) ICH9 LPC Interface Controller - 2918 [NoDB]
PCI/AGP Marvell Yukon 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet Controller [NoDB]
PCI/AGP NVIDIA GeForce 8500 GT [NoDB]
PCI/AGP Standard Dual Channel PCI IDE Controller [NoDB]
PCI/AGP VIA OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller [NoDB]
 
Ik heb het gedownload, maar wat dan? als ik hem open kom ik bij een mapje audio. in dit mapje staan nog meer mapjes en files. wat moet ik nu doen?
bedankt!
groeten,
C Derksen
 
Daarin zit de 'driver' map, en je moet klikken op het 'Set up' bestand in die driver map.

Eerst is het verstandig om 2 dingen te doen:
1. Checken of 'Systeem herstel' aan staat. In het geval de driver-installatie niet goed gaat, kun je dan terug in de tijd.. Ga naar Start > Help en ondersteuning > (taak) 'Wijzigingen ongedaan maken met systeem herstel', en klik in het nieuwe scherm bij 'een herstelpunt maken', volgende, geef een naam en klik 'maken'.

2. De huidige driver de-installeren: Ga naar Start > configuratiescherm > Geluiden & audioapparaten. Je klikt op de 'hardware' tab. In het lijstje wat je ziet klik je op Realtek, en onderaan op 'eigenschappen'. In het nieuwe scherm klik je op de stuurprogramma tab en onderaan op 'installatie ongedaan maken'.

Na het instyalleren moet je de PC herstarten. Zorg dat de luidspreker goed is aangesloten, dat kan het systeem helpen meteen wat te laten horen.
 
hallo,

heb je ook al gekeken of je standaard afspeel apparaat in je configuratie scherm wel goed staat?

vaak is de standaard een c-media device.

is je geluidskaart zelf geactiveert bij hardware?

is de geluidskaart die je in je muziek programma hebt wel ingesteld op de juiste geluidskaart?

vaak zijn het kleine dingetjes.

bij vista moet je de volgende stappen volgen:

- in je systeemvak rechtsonder op je bureaublad rechtsklikken op het luidspreker icoontje>klik op afspeelapparaten> klik dan op je geluidskaart/driver die je normaal gebruikt en klik dan op "als standaard instellen"

dit is bij Acer in iedergeval wel de optie.

verder weet ik het ook even niet.

Met vriendelijke groet,

Tinjo
 
Hoi Vandahl, terug van weg geweest, had het even druk.

Bedankt in ieder geval voor je hulp. Ik heb je stappen geprobeerd, maar de eerste 2 (driver de-installeren en systeem herstel) zijn me al niet gelukt! ik kon het gewoon niet vinden. misschien komt het doordat ik een engelse Vista heb, maar ik kon niet vinden waar ik heen moest ondanks je duidelijke uitleg.
In ieder geval, ik heb het programma van Realtek wel geinstalleerd, maar nog steeds geen geluid.

Aan Tinjo:als ik rechts op het speakericoontje klik en vervolgens op "playback devices" krijg ik dit te zien: 'Speakers Realtek High Def Audio Working' met een groen "v-tje" er bij en daaronder 'Realtek Digital Output Realtek High Def Audio Working' hier staat geen groen vinkje bij. Thats it, ik weet dus niet of dit iets met de "driver/geleuidkaart" te maken heeft.

Bedankt voor jullie hulp,
Groet,
C Derksen
 
Hoi..
Het begint toch wel vaag te worden. Het feit dat bij jou die vink staat bij ' HighDef Audio working' wil eigenlijk zeggen dat alles het goed doet, en je geen driver hoeft te vervangen..
Het probleem kan daar nog steeds zitten maar de kans is wel heel klein. Logischer is toch de bus waar de plug achter in gaat, (daar kan van binnen iets zijn afgebroken, waardoor je niks meer hoort) en ook de pluggen van de kabel die naar de speaker loopt. Die kabel heb je ook al ge cross-checked?

Om van het gedoe af te zijn zou je een andere geluidskaart kunnen kopen, die heb je vanaf 7,- Weer niet gezegd dat het dan is opgelost, maar andere opties zijn er steeds minder..
http://www.kieskeurig.nl/geluidskaart/zoeken
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan