Mp3-Tags in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

MorrisAFCA

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2009
Berichten
18
Hallo,

Weet iemand of het mogelijk is om met de informatie uit MP3-Tags in Excel een overzicht te krijgen van de albums en nummers, jaargangen en dergelijke informatie.
Ik heb er voor gegoogle'd maar niet echt veel weten te vinden.

Bijvoorbaat dank,
Maurice
 
Wat ik weet is dat je met MP3Tag de tag-informatie kunt exporteren, o.a. naar csv formaat dat te importeren is in Excel.

Met het 'plusje'-knop kun je dan telkens een map toevoegen aan de lijst die in MP3Tag getoond wordt, en dan (zodra je alle relevante mappen hebt toegevoegd) een export naar csv maken.

Standaard komt alles gescheiden met puntkomma tekens, maar dat kun je zelf aanpassen, indien gewenst. Ook wát er geëxporteerd wordt kun je zelf aanpassen.

Ook kun je aangeven per mp3-map een eigen .csv te exporteren etc.

We horen wel of je hier wat aan hebt gehad.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dat programma gebruik ik al voor het Taggen en dergelijke, dus ga dat dan wel even bekijken. Bedankt voor de tip! Zal wel aangeven of het gelukt is of niet ;)
 
Ik heb het uitgeprobeerd en al enkele dingen aan kunnen passen.
Echter nou is het nog mijn vraag of ik die dingen die ik nodig heb niet dubbel in de lijst krijg.

Ik wil dus zeg maar het volgende in Excel hebben:

Artiest - Album - Jaar - Genre - Aantal Nummers (mits dat mogelijk is)

Maar doordat een album bijv. 18 nummers heeft komt in Excel ook 18 keer een album te staan.

In principe heb ik al enkele dingen aangepast in het CSV-bestand van MP3Tag, waardoor ik in ieder geval all enkele dingen goed krijg. Maar ook vraag ik me af met behulp van welke code ik kan bepalen dat de afzonderlijke categoriën in afzonderlijke kolommen komen te staan.

Ik heb mijn vragen even verduidelijkt door dik te drukken :thumb:
 
Ah, dus je wilt niet de individuele nummers, maar eigenlijk alleen informatie van de albums in Excel hebben.

Da's een lastige: Er zijn alleen HTML varianten die meer weergeven dan jij nodig hebt.
Ik heb iets in elkaar gezet. In het .CSV bestand worden alle velden gescheiden met een "|" (pipe-line teken).

Maak de export-macro op deze manier:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> notepad %appdata%\mp3tag\export\albumlijst.mte
Zet erin (gebruik kopieren & plakken), het zijn totaal 3 regels):
$filename(Albumlijst.csv,utf-16)Artist|Album|Totale speeltijd|Aantal tracks|Genre
$loop(%artist%,1)%artist%|$loop(%album%)%album%|%_total_time%|$loop(%track%)$loopend()%_max_counter%|%genre%$loopend()
$loopend()
Je kunt dan albumlijst kiezen bij de Export.

Ik heb het enigszins getest, en hier de uitvoer van 2 albums/artiesten (eerst regel bevat de veldnamen):
Artist|Album|Totale speeltijd|Aantal tracks|Genre
Fleetwood Mac|Say You Will|01:16:16|18|Rock
Kitaro|The Light Of The Spirit (DVDRip)|00:48:39|8|New Age

Test het uit, en laat ons weten of het (enigszins) werkt zoals bedoeld.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ah, dus je wilt niet de individuele nummers, maar eigenlijk alleen informatie van de albums in Excel hebben.

Da's een lastige: Er zijn alleen HTML varianten die meer weergeven dan jij nodig hebt.
Ik heb iets in elkaar gezet. In het .CSV bestand worden alle velden gescheiden met een "|" (pipe-line teken).

Maak de export-macro op deze manier:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> notepad %appdata%\mp3tag\export\albumlijst.mte
Zet erin (gebruik kopieren & plakken), het zijn totaal 3 regels):
Je kunt dan albumlijst kiezen bij de Export.

Ik heb het enigszins getest, en hier de uitvoer van 2 albums/artiesten (eerst regel bevat de veldnamen):
Artist|Album|Totale speeltijd|Aantal tracks|Genre
Fleetwood Mac|Say You Will|01:16:16|18|Rock
Kitaro|The Light Of The Spirit (DVDRip)|00:48:39|8|New Age

Test het uit, en laat ons weten of het (enigszins) werkt zoals bedoeld.

Tijs.

Heey Tijs.

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb het uitgeprobeerd en het begint enigszins ergens op te lijken.
Echter kan in dit geval niet elk album worden gezien door MP3Tag als het van dezelfde artiest is (zoals ik dat merk in Excel, waar ik slechts 1 album te zien krijg)

Daarnaast als ik probeer om de optie Jaar erbij te gooien, wil dat ook niet echt lukken.

Bedankt voor je hulp :thumb:
 
Heb al iets mooiers kunnen maken voor je.
Zelfde werkprocedure als in mijn vorige posting, waarbij je de huidige inhoud van albumlijst.mte vervangt door de volgende:
Code:
$filename(Albumlijst.csv,utf-16)Artist|Album|Totale speeltijd|Aantal tracks|Jaar|Genre
$loop(%artist%)$loop(%album%)%artist%|%album%|%_total_time%|$loop(%track%)$loopend()%_max_counter%|%year%|%genre%
$loopend()
$loopend()

Wat wel kan voorkomen is dat er een lege regel staat tussen artiesten, ik weet even niet waar dat aan ligt.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Het begint inderdaad nu te lijken op wat ik nou precies zocht.
Wat ik zelf fout had gedaan, was dat het vakje nog aangevinkt stond van 1 per map of iets dergelijks.

Echter nog wel drie (kleine) dingetjes:

1) Onder de geplaatste albums komen alle nummers ook nog eens geplaatst te staan (alle aparte nummers dus). Dat is echter niet helemaal de bedoeling. Aan welk stukje uit de tekst ligt dat?

2) Als een album in mijn mappen is opgesplitst naar 2 Discs (of meerdere) dan herkent hij hem niet (alleen de losse tracks)

3) Als het allemaal lukt, vraag ik me nog wel af, wat de mogelijkheid is dat het dan ook nog goed geplaatst wordt in Excel (elk aparte categorie in een aparte kolom) [Deze laatste vraag is momenteel nog het minst belangrijk uiteraard]


 
Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist nog de code een klein beetje aangepast (forum maakte er iets anders van dan mijn origineel).

Uitvoer van enkele albums ziet er nu zo uit:
Artist|Album|Totale speeltijd|Aantal tracks|Jaar|Genre
Enigma|Love Sensuality Devotion - The Greatest Hits|01:16:39|18||Other

Enya|Romantic Years|01:12:08|20||

Hall & Oats|The Essential Collection|01:14:48|18||Pop

Himekami|Journey to Zipangu|00:40:31|9|1993|New Age

M.b.t. je vragen:
1. De tracks zelf staan er bij mij niet onder. Ik begrijp niet hoe dat bij jou wél zo kan zijn. Graag een schermafdrukje laten zien hieromtrent.
Overigens zal mijn 'programma' niet fijn omgaan met verzamelalbums, misschien komt jouw probleem daar wel vandaan. Hetzelfde geldt voor mix-albums.
Dit geldt als de artiest per nummer anders is.
2. Die vraag begrijp ik niet helemaal, maar dat kan aan je mappenindeling en tagging liggen. Ikzelf heb altijd per CD een eigen map, met ook in de tag een eigen titel voor het album (dus, bijv. Enya - Only Time The Collection CD1 etc.)
3. Het inlezen van het .csv bestand zal via de volgende manier kunnen gebeuren (Excel2000):
Data -> Externe gegeven ophalen -> Tekstbestand importeren -> [bladeren naar map met .csv, en bestandstype omzetten naar Alle bestanden (*.*), dan importeren, met de volgende instellingen:
attachment.php

Overigens zal ik nog kijken of ik een versie kan maken die 'direct' in Excel te openen is. Ik post dat dan nog wel.

Tijs.
 

Bijlagen

  • csv_importeren_excel.JPG
    csv_importeren_excel.JPG
    38,9 KB · Weergaven: 778
Net gemerkt dat Excel .csv bestanden niet direct in kolommen indeelt, je zult dus in Excel via het data importeren verhaal moeten gaan (zie vorige posting).
Ook een oplossing gevonden voor het 'lege regel'-verhaal: De beide laatste $loopend() commando's horen op 1 regel ipv. op 2 aparte, zet ze dus achter elkaar.

Verder geen verbeteringen gevonden, en meer ga ik er ook niet aan doen, eerlijk gezegd, behalve misschien nog reageren op een posting.

Tijs.
 
Ik heb zojuist nog de code een klein beetje aangepast (forum maakte er iets anders van dan mijn origineel).

Uitvoer van enkele albums ziet er nu zo uit:


M.b.t. je vragen:
1. De tracks zelf staan er bij mij niet onder. Ik begrijp niet hoe dat bij jou wél zo kan zijn. Graag een schermafdrukje laten zien hieromtrent.
Overigens zal mijn 'programma' niet fijn omgaan met verzamelalbums, misschien komt jouw probleem daar wel vandaan. Hetzelfde geldt voor mix-albums.
Dit geldt als de artiest per nummer anders is.
2. Die vraag begrijp ik niet helemaal, maar dat kan aan je mappenindeling en tagging liggen. Ikzelf heb altijd per CD een eigen map, met ook in de tag een eigen titel voor het album (dus, bijv. Enya - Only Time The Collection CD1 etc.)
3. Het inlezen van het .csv bestand zal via de volgende manier kunnen gebeuren (Excel2000):
Data -> Externe gegeven ophalen -> Tekstbestand importeren -> [bladeren naar map met .csv, en bestandstype omzetten naar Alle bestanden (*.*), dan importeren, met de volgende instellingen:
attachment.php

Overigens zal ik nog kijken of ik een versie kan maken die 'direct' in Excel te openen is. Ik post dat dan nog wel.

Tijs.

Bijgevoegd heb ik de screen voor je, voor zover ik die heb gekregen.

Zal ik ook mijn antwoorden op jouw antwoorden geven:
1) Dat denk ik wel dat het ermee te maken heeft. Veel albums (het zijn geen mixen of dergelijke) hebben iemand die meezingt en dat staat dan als Akon Ft. 50 Cent (om maar ff een voorbeeld te geven). Daar zit dan meteen het probleem. Echter zou ik dat eventueel allemaal aan het eind gewoon kunnen verwijderen als het in Excel is geïmporteerd (omdat de losse tracks onderaan komen te staan).
2) Mijn indeling grotendeels op de harde schijf is: Map Artiest --> Map Album --> Tracks.
Bij 2 of meerdere CD's is het als volgt: Map Artiest --> Map Album --> Disc 1 --> Tracks van Disc 1 en in de map Disc 2 de Tracks van Disc 2.
3) Okay, dat laatste valt inderdaad ook nog wel mee te leven, dat is het probleem ook niet echt.

Ik hoop dat je me hierdoor weer verder kan helpen (Overigens is de screen gemaakt, nadat ik je code weer heb toegevoegd)
 

Bijlagen

  • Screen.jpg
    Screen.jpg
    116 KB · Weergaven: 80
M.b.t. vraag 2: Welke album-tag geef je de bestanden in de mappen Disc1 en Disc2 ? Die van het hoofdalbum?

Voorbeeld:
Johnny Cash - Man In Black
In jouw mappenindeling wordt dat:
Johnny Cash\Man in Black\Disc 1
Johnny Cash\Man in Black\Disc 2
Welk album-tag hebben de bestanden in resp. Disc1 en Disc2 map? Man in Black?

Als ze allemaal in album-tag Man in Black heten, dan is alleen een onderscheid op map-naam mogelijk, niet op tag. Dat maakt het 'programma' weer een stuk lastiger om te programmeren.

Tijs.
 
M.b.t. vraag 2: Welke album-tag geef je de bestanden in de mappen Disc1 en Disc2 ? Die van het hoofdalbum?

Voorbeeld:
Johnny Cash - Man In Black
In jouw mappenindeling wordt dat:
Johnny Cash\Man in Black\Disc 1
Johnny Cash\Man in Black\Disc 2
Welk album-tag hebben de bestanden in resp. Disc1 en Disc2 map? Man in Black?

Als ze allemaal in album-tag Man in Black heten, dan is alleen een onderscheid op map-naam mogelijk, niet op tag. Dat maakt het 'programma' weer een stuk lastiger om te programmeren.

Tijs.

Precies zoals jij het zegt heb ik het gedaan, dus niet van Man In Black Disc 1 en Disc 2 als Man In Black Disc 2 geschreven, maar gewoon beide als Man In Black. Dus dan zou daarbij ook de enige oplossing zijn om die apart toe te voegen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan