Netwerkproblemen-handen in het haar

Status
Niet open voor verdere reacties.

hawkie

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2002
Berichten
994
Toen ik vanmiddag na 2 uur afwezigheid terug thuis kwam bleek dat mijn netwerk niet meer functioneert.
Dit is de situatie:
1 Mac (standalone) rechtstreeks op de router en dus kan ik gelukkig hiermee op internet
3 PC's waarvan 2 met XP op een netwerk
De "hoofdcomputer", die van mij dus waarop de netwerkinstellingen staan is een Vista Ultimate 64 bit machine.

In het begin waren op mijn PC de 2 XP machines zichtbaar. Gaandeweg zijn die verdwenen (op zich nog niet zo'n probleem omdat printen wel kan en usb sticks hier een oplossing bieden indien er iets uitgewisseld moet worden)

Sinds vanmiddag heb ik ineens dus geen verbinding meer met het netwerk.
Kijk ik in mijn dialoogvenster van de LAN verbinding dan zie ik dat er slechts beperkte verbindingsmogelijkheden zijn.

In mijn netwerkcentrum stond eerst " netwerk 2 " particulier. Nu is dat ineens " onbekend netwerk" openbaar geworden.

Ik heb het volgende geprobeerd:
netwerkadapter LAN verbindingen opnieuw instellen - werkt niet
automatisch nieuwe IP instellingen voor netwerkadapter LAN verbinding - werkt niet
Windows netwerkcontrole - stelt bovenstaande oplossingen voor en geeft als 3e mogelijkheid aan dat er een probleem zou zijn met de router.

Maar die router werkt gewoon anders zou ik met de MAC ook niet op internet kunnen.

Vragen:
hoe kan ik mijn PC gewoon opnieuw naar het netwerk laten zoeken.
hoe kan ik mijn netwerk opnieuw instellen
Ik ben nog niet zo handig met Vista.

Online hulp op afstand lukt niet omdat ik dus geen internetverbinding heb

Intussen ligt ook Norton eruit en kan ik niet scannen op virussen vooraleer ik de nieuwe virusdefinities heb gedownload. Daar kan ik dus ook niet bij.

Ik zit met mijn handen in het haar. Moet nog opdrachten afwerken en versturen en dat gaat niet lukken nu.

HELP

Misschien dat iemand mij kan helpen met een stap voor stap uitleg hoe ik mijn huidige instellingen kan verwijderen en opnieuw kan instellen.
 
Laatst bewerkt:
kan handjes weer uit het haar halen.
Computert ook wat beter.
Heb je ook al geprobeert om het modem en de router uit te zetten,stroom eraf.
En daarna weer achtereenvolgens aan te zetten.???
 
Ja, dat heb ik ook gedaan.
Heb ook alle kabels gecheckt. Is allemaal in orde. Lampje achter op de pc bij de netwerkkabel brandt ook gewoon.
Alle kabels van de 3 pc's zitten in de switch die op zijn beurt zit gekoppeld aan de router.
Er is helemaal niks gebeurd naar mijn idee wat dit veroorzaakt kan hebben.

Ik zal een screenshot toevoegen van het netwerkcentrum:
 

Bijlagen

  • netwerkcentrum.jpg
    netwerkcentrum.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 43
Switch????
Zegt tie nou pas.
heb je de switch ook een keer de stroom eraf en weer durop gedaan?????
 
En begint het ip adres van een van de pc's met 169.xxx.xxx.xxx
 
Heb je wel ingesteld dat hij automatish (DHCP) nieuwe ip-adressen voor de XP machines ophaalt? check ook je DNS instellingen, moeten op het interne IP van de router staan.

Heb dit probleem ook gehad.
Als het bovenstaande niet helpt,
Ga in je router via de pc die wel met internet is verbonden, en check in de lijst met apparaten die in het netwerk zijn (op de router dus) of ze niet per-ongeluk geblokeert staan.

Vreemdgenoeg heb ik dit ooit zonder het te weten met mijn Speed Touch gehad!

Nu werkt alles weer als een zonnetje op al me 5 pc's ! :thumb:
 
Om deze reden heb ik dus juist GEEN dhcp.
Altijd ip problemen.
Nu alles voorzien van vaste ip adressen en nooit geen problemen meer.
Met mijn 4 pc's ,netwerkprinter,2x nas,draadloos accesspoint.
 
DNS gecheckt dan?
Zou toch maar eens proberen DHCP te activeren.
Daarna als je een nieuw ip hebt, hem maar weer te deactiveren.

Weet je ten minste zeker dat je IP niet verouderd is, dan kan het daar niet aan liggen.
 
Inmiddels is mijn internet weer terug op de 3 windows pc's.
Het lag toch aan de switch. Heb hem gereset en toen deed ie het weer.

D.w.z. ik had op dat moment mijn "netwerk2"weer terug plus het "onbekende netwerk"en vanwege het feit dat er nu 2 netwerken actief waren nog geen internetverbinding. Nadat ik het onbekende netwerk heb verwijderd was de internetverbinding voor de PC's weer terug.
Bijkomend probleem is nu, dat vanaf het moment dat de windows pc's weer werken, de MAC niet meer op internet kan.

Deze MAC zit wel op het netwerk maar is rechtstreeks verbonden met de router en er zit geen kabel in de switch. Dus ik snap niet dat het resetten van de switch de internettoegang van de MAC blokkeert.

Iemand suggesties?
 
Ja, als het goed is moet jouw MAC in de router te zien zijn.
Verwijder vanaf je router de MAC-PC.
Laat dan de mac weer verbinding maken met je router, haalt hij vanzelf nieuwe instellingen op en registreert zichzelf er weer in.

Zou moeten werken :eek:
 
Ja, als het goed is moet jouw MAC in de router te zien zijn.
Verwijder vanaf je router de MAC-PC.
Laat dan de mac weer verbinding maken met je router, haalt hij vanzelf nieuwe instellingen op en registreert zichzelf er weer in.

Zou moeten werken :eek:


Kan je me hier even in Jip en Janneke taal uitleggen waar ik de MAC in de router kan zien?
En hoe ik die moet verwijderen?
Hoe de MAC dan opnieuw verbinding moet maken met de router daar kom ik wel aan uit.

Overigens heeft de MAC (10.0.0.3) wel verbinding met de router , maar iets in de router blokkeert de toegang tot internet.
 
Laatst bewerkt:
Als je me kan vertellen welke router je precies hebt, zal ik het proberen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan