Sharing internet, grote problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

arno1991

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2005
Berichten
151
hallo,
ik heb hier bij mij thuis een windows 2003 server geinstalleerd (een laptop) die het wifi signaal moet oppikken en sharen met mijn vaste desktoppc, dit ging dmv een crossover cable. Het heeft altijd gewerkt, tot vandaag. De IPconfiguratie van de LANvervinding van de server is:
IP:192.168.0.1
Subnet: 255.255.255.0
Gateway:192.168.0.4
DNS: 192.168.0.5

de desktoppc is dus geconnecteerd met de crossover op mijn server om het gedeelde internet te ontvangen, ik heb al de LAN settings op Automatisch gezet, en dynamisch ingevoerd (IP: 192.168.0.8, al de rest hetzelfde) maar niet willen werken.

Hoe komt het dat het niet wilt werken? Ik heb vandaag een router gekocht om het gesharede internet van mijn laptop naar 2 pc's om te zetten, geen succes dus. Ik begin het te haten, en ik moet zeggen, ik was véél gelukkiger met linux, maar doordat ik voor school VB.Net enz. nodig heb kan ik niet meer terug :(

Ik haat het enorm.
Gelieve mij te helpen, het is echt dringend, ik moet nl. mijn werk indienen!
groetjes,
arno
 
[...]Ik begin het te haten, en ik moet zeggen, ik was véél gelukkiger met linux, maar doordat ik voor school VB.Net enz. nodig heb kan ik niet meer terug :(

Ik haat het enorm.[...]

[off-topic]
Dit soort opmerkingen slaan (vind ik) helemaal nergens op.

Als jij niet de moeite neemt een boek of een handleiding te lezen over de setup die je in elkaar zet moet je de gevolgen daarvan niet afschuiven op de technologie die je gebruikt.
[/off-topic]

on-topic: Ik denk dat je zowel aan de LAN-kant (=bekabelde kant) als aan de WAN-kant (=draadloze kant) dezelfde ip-reeks hebt. Dat gaat niet werken bij Internet Connection Sharing.
Wat je dus zult moeten doen is ervoor zorgen dat de draadloze router die je gebruik een andere ip-reeks gebruikt dan 192.168.0.x
Hiervoor moet je dus het LAN ip-adres in de router omzetten van 192.168.0.x naar (bijv.) 192.168.5.x
Als het goed is hoef je trouwens aan ICS op de server niets 'hard' in te stellen, want dat gaat als het goed is allemaal vanzelf (uitreiken ip-adres aan je vaste pc, routerinstellingen etc.) Lees dus (naast de bovengenoemde aanpassingen) ook wat over ICS op Internet (via Google bijv.)

Succes ermee,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
ik volg informaticabeheer, en heb wel veel handleiding van Cisco, sams, enz. liggen, staat er niet in
de Adressen van mijn netwerkkaarten en mijn wireless verschillen van elkaar
van mijn wireless internet is het 172.16.1.100
groetjes,
arno
 
Leg mij dan de setup van de server uit, want die hint toch wel degelijk naar dezelfde ip-reeks aan de LAN en WAN kant van je server:
P:192.168.0.1
Subnet: 255.255.255.0
Gateway:192.168.0.4
DNS: 192.168.0.5

Tijs.
 
hallo,
mijn server staat in een AD = arnodepachter.be
deze heeft internet doordat ik met WIFI internet krijg (daaraan kan ik niet sleutelen, helaas). Mijn server heeft nu wél internet.
Mijn client computer zou normaalvia de LAN kaarten aan mijn server als client moeten fungeren, maar hij doet dit niet. Ik kan via mijn client niet pingen naar de server, alhoewel ik er al een router proberen tussen te hangen heb.
Normaal ging het wél toen ik die twee via een cross-over aan mekaar hing. Nu lukt dit ook niet. Mijn client vindt zelfs de AD van de server niet. Nu staat hij dus weer in een werkgroep, terwijl ik mijn server als AD heb ingesteld.
Hopelijk begrijp je mijn probleem nu wel.
Ik heb de LAN kaarten al allebei andere IP adressen gegeven zoals u had voorgesteld, en ik heb ook al geprobeerd om ze automatisch te laten werken ==> dan zegt hij dat er een beperkte verbinding is.
Groetjes, en bedankt,
arno
 
Laatst bewerkt:
wat ik nu ook zie, is dat de ICS aanstaat, en ik deze niet kan disablen, het zou ook kunnen dat mijn windows firewall aanstaat, maar deze is verdwenen uit het configuratiescherm?
groetjes, en bedankt,
arno
 
Kijk of Windows Firewall/ICS als service wel draait (voor de zekerheid): Start -> Uitvoeren -> services.msc
Instellingen van de de Windows Firewall kun je ook nakijken via: Start -> Uitvoeren -> firewall.cpl

Zet anders ICS weer uit, zet de juiste interne ip-waarden op de LAN-interface en vervang ICS door Routing and Remote Access (toe te voegen via Windows onderdelen toevoegen en verwijderen in Software) i.c.m. het activeren van DHCP server (die je ook kunt toevoegen in Windows onderdelen toevoegen en verwijderen).
Daar heb je meer mogelijkheden, en is meer geschikt dan ICS op een W2003 server.
Het enige wat je nodig hebt is de Routing functionaliteit in Routing and Remote Access.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
hallo,
ik ga mijn server nu vanacht opnieuw installeren, ik heb nl. problemen bij het opstarten, "there are services who couldnt be started". Er zijn te veel errors en te veel warnings naar mijn gedacht, waaronder de DHCP client, RRAS, ICS errors, enz.
De windows Firewall is nergens terug te vinden, niet onder de services, als bij het uitvoeren van Firewall.CPL, dus dat is ook ergens niet juist. Zelfs geen spoor ervan te herkennen in het register. Kan dit liggen aan virussen ofzo? Hopelijk werkt alles weer ná het installeren.

groetjes,
en bedankt,
arno
 
Ok, het probleem is opgelost. Ik zal het antwoord hieronder typen voor mensen die ook op hetzelfde probleem stuiteren.
Als je dus onlangs Windows update gedaan hebt van je 2003 server, zat er een "slechte" update bij, die ervoor zorgde dat de firewall niet geupdate werd, maar verwijderd uit het register. Nu heb ik mijn nieuw geïnstalleerde 2003 server geupdate, en geen problemen meer.
Ik kon geen NAT toevoegen in het RRAS venster doordat de Incoming Connections nog aanstonden. Deze zijn namelijk deel van Windows Firewall, dus deze moet je uitschakelen, maar omdat deze verwijderd is uit de computer, lukt dit niet.
Hopelijk kan je dan nog een systeemherstel doen, wat ik domweg had uitgeschakeld om serverruimte te besparen.
Iedereen bedankt,
groetjes,
Arno
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan