netwerkprobleem: computers zien elkaar niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

theodosius

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2006
Berichten
112
hallo allemaal

Sinds kort heb ik een nieuwe computer en wil nu met de oude een netwerk maken.
Dat lukt niet, dwz ik kan wel internetten maar geen bestanden delen.

1. M’n nieuwe computer is een ADM-ASSUS en heeft 1 ingebouwde netwerkkaart en 1 toegevoegde (hier zit de kabel op).
Naam: admassus2009
Werkgroep: thuis

2. M’n oude computer heeft 1 netwerkkaart waar de kabel op zit.
Naam: delldimension41
Werkgroep: thuis

Beide computers zijn dmv kabels verbonden met de
router (Linksys wireless –WRT54GL) die is ingesteld als switch en accespoint; de DHCP-server is dus uitgeschakeld.
De router is verbonden met een modem (Zyxel Prestige 2000). Het modem heeft een typisch IP-adres (xxx.xxx.x.1.)en bij de router: heb ik de laatste letters veranderd (xxx.xxx.x.50).
De beide computers zitten in dezelfde reeks met andere getallen (xxx.xxx.x.33 en 34).

Op zich kan ik:
- vanuit computer 1 en 2 zowel het modem als de router pingen mbv getal en naam;
- de computers zelf pingen mbv getal en naam

PROBLEEM
MAAR ik kan niet computer 1 mbv computer 2 pingen en ook niet omgekeerd.

Zolang die elkaar niet zien valt er ook niets te delen denk ik?

Let wel: internetten vanaf beide computers gaat wel!

Accounts/Delen
Op beide computers heb ik alleen een administrator account en een niet ingeschakelt gastaccount. Geen wachtwoorden.
Bestand en printerdeling ingeschakeld
Een proefmap in beide computers onder gedeelde mappen gezet en gedeeld.
Eenvoudig delen van bestanden aangevinkt in mapopties/weergave/geavanceerd

Heb me al suf gezocht en moegelezen, veel geprobeerd, maar het lukt niet.

iemand een idee?

dank theodosius
 
Al geprobeerd om de firewall(s) uit te zetten?
Ook helpt het wel eens om alles uit te zetten (niet resetten) en dan stap voor stap weer aanzetten, beginnende bij de router.

mvg leo
 
Pasja en Leofact

hallo Pasja en Leofact,
dank voor jullie reacties.

Aanvullende informatie en acties:
- Win XP Prof
- Firewalls uitgeschakeld (op oude comp McAfee en op nieuwe Win)
- Alles uitgezet: router aan - modem aan - computers aan
Jammergenoeg geen pos resultaat.

Vragen:
- In Eigenschappen voor LAN-verbinding heb ik bij TCP/IP staan: automatisch een IP-adres toewijzen, ook voor DNS. Is dit juist?
- Zijn mijn IP-adressen juist? Kan wel alles pingen behalve comp-wederzijds.
- Moet ik accounts bijmaken?
In verkenner-Mijn Netwerklocaties-Thuis- Delldimension41-Openen geeft ADASSUS (de nieuwe computer): Kan netwerklocatie niet bereiken (juiste machtigingen?).
Delldimnsion41 (de oude computer) geef op de vraag ADMASSUS te openen: account gast (hoewel die uitgeschakeld is) en vraagt om een wachtwoord (maar zelf dan zal ie het niet doen denk ik?
- speelt een dubbele netwerkkaart op ADMASSUS nog een rol?

Hopelijk hebben jullie nog suggesties

vr gr theodosius
 
weer iets verder?

Pasja en Leofact,
ik ben wer wat verder denk ik.

Ik heb namelijk vastgesteld dat ik
- vanaf comp oud (delldimension41) WEL naar comp nieuw (admassus2009) kan pingen
- andersom NIET
+ comp oud (delldimension41) kan zichzelf wel pingen! (netwerkkaart goed?)
Is er iets aan de hand met comp oud (delldimension41)?
NB
OP deze computer (Delldimension41) ontbreekt in Eigenschappen voor LAN-verbbinding' het volgende onderdeel: QoS-pakketplanner.

Zou dat de boosdoener kunnen zijn?

Laat (graag) horen.

vr gr theodosius
 
aanvullend

hallo iedereen op 'het net' met een beetje netwerervaring.

Aanvullende informatie
- inmiddels in 'Eigenschappen voor LAN-verbbinding' toegevoegd (alle 3 netwerkkaarten):
. QoS-pakketplanner
. NWLink Net BIOS (is zelf gekomen na aanvinekn in TCP/IP-instellingen- algemeen-geavanceerd-wins --> NetBIOS via TCP/IP inschakelen.
. NWLink IPX/NtBIOS- compatibel transport protocol.

Nog steeds ziet nieuwe computer (admassus2009) oude computer (Delldimension41) niet, maar dus WEL andersom.

Wat ik me afvraag:kunnen 2 netwerkkaarten wel op 1 computer (admassus200)?
Het modem deelt aan beide IP-adressen uit, maar komt bij het 'delen' toch weer op 1comp uit; wringt dat niet?

Er zal toch wel iemand zijn die dit weet (hoop ik)?

vr gr theodosius
 
Twee netwerkkaarten maakt ip niets uit als er één is aangesloten.
Heb je in win vista wachtwoord voor delen uitgeschakeld?
Netwerk uitleg

Ook kun je proberen om de kabel van de modem naar de linksys in een lanpoort te doen ipv van de wanpoort.
Linksys instellen
als netbios uitstond is het netwerk in 1instanite niet goed ingesteld geweest voor het delen van bestanden.
Je kunt daarvoor in XP de thuisnetwerk wizard door lopen en bij Vista "verbinding met een netwerk maken" in het netewerkcentrum
Door het volgende te doen krijg je info over allee ip/dns adressen van de pc:
start > uitvoeren (in vista windows toets + R of het zoekvak) > type CMD > OK of dubbelklikken
Bij de prompt die dan verschijnt > ipconfig /all

Het kan een tijd duren voor de vista pc de xp bestanden ziet
 
Leon-facts

Leon-Facts,
dank je voor je antwoord cq meedenken.

Heb Win Xp prof en alleen administrator als gebruiker (gast staat niet ingeschakeld) op beide computers; geen wachtwoorden.
Modemkabel zit in LANpoort Router.

Zal de FAQ Netwerken lezen, maar heb er nu even helemaal genoeg van.

RAAR GENOEG kan ik nu wel delen; dat delen configureren en begrijpen is een heel gedoe.

MAAR m'n nieuwe computer (admassus200) kan nog steeds niet de oude (Delldimension41) pingen. Je zou zeggen, dat kan toch niet; als't ie hem niet ziet kan hij hem ook niet delen (wat hij dus wel doet).

Ideeën

dank

vr gr theodosius
 
Pingen is niet belangrijk als het delen wel werkt,
Misschien ping je met de adapter die niet in gebruik is oid????
Netwerk instellen is trouwens een beetje een probleem bij vista, daar veiligheid boven gebruiksgemak wordt gesteld
Ik begrijp dat dit in de windows 7 versie weer beter wordt.
 
Laatst bewerkt:
alles werkt

Geloof het of niet
Leon-Facts maar alles werkt.
Kan nu ook alles pinnen.

dank voor je ondersteuning.

Conclusies (althans, voor mij)

- account moeten goed staan
- er moet wat te delen zijn (maak bv proefmappen met machtigingen voor anderen; essentieel dat dit goed staat)
- in 'Eigenschappen voor LAN-verbbinding' toegevoegd (alle 3 netwerkkaarten):
. QoS-pakketplanner
. NWLink Net BIOS (is zelf gekomen na aanvinekn in TCP/IP-instellingen- algemeen-geavanceerd-wins --> NetBIOS via TCP/IP inschakelen.
. NWLink IPX/NtBIOS- compatibel transport protocol (misschien niet echt nodig)
- moden-router aansluiting moet goed zijn (http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=179188&highlight=theodosius)
- probeer is of er verbinding is tussen alle onderdelen (computers, modem, router) met PING
* soms is het raadselachtig waarom iets niet of plotseling wel gaat; lijkt of je soms even moet wachten

vr gr theodosius
 
Leon-Facts?

Helemaal eens met je verhaal verder, mn ook de toegevoegde ster, dat je soms even moet wachten en niet alles kan verklaren (die zal er vast wel zijn dan)
De QoS zal hier w.s. buiten staan, dat heeft te maken met de verdeling van bandbreedte over verschillende programma's.
Succes met het netwerk
mvg leo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan