voorschriften bekabeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

mario-angela

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2002
Berichten
453
heb eigenlijk even een vraag over de bekabeling van computernetwerken en weet niet echt of dit de juiste plek is om deze te stellen.
bestaat er een nen-norm waarin de voorschriften staan voor het leggen van utp bekabeling of moet hiervoor de nen1010 welke eigenlijk voor sterkstroominstallaties is?

ik kom eigenlijk met deze vraag omdat vandaag mijn werkgever mij deze vraag stelde.
deze vertelde dat de computerbekabeling moet voldoen aan de norm en dat bijvoorbeeld de bekabeling minimaal 20cm van een sterkstroomleiding(220 volt) moet liggen.Is dit niet het geval dan zal het ict bedrijf gelijk weer weg gaan en de pc niet aansluiten.Ik ben toch al een tijd electricien maar ik heb er nog nooit van gehoord en mijn werkgever ook niet(die heeft alleen verstand van gas en water).Iemand van jullie misschien?
 
bedankt voor je reaktie,tiborv.
ik zal eens gaan proberen om aan die en50174 norm te komen.
wist wel dat je uit de buurt val tl armaturen moest blijven maar dat van die wandgoot van 12 cm wist ik niet.wij gebruiken deze ook(metalen wandgoot) en gebruiken hier gewoon utp kabel in samen met 220volt leiding.in de goot plaatsen wij dan een afscheidingsschot,maar als ik het verhaal uit je link goed begrijp mag ik hier geen utp kabel gebruiken,maar moet dit ftp kabel zijn.
 
Ja, of STP (shielded Twisted Pair), FTP vind ik zelf niet zo prettig werken, vooral de mantel goed contact laten met met de metalen rand van de RJ45 stekkertjes gaat dan makkelijker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan