Plaatjes verzadigen bij importeren in Photoshop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jer0entjeh

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2009
Berichten
3
Hallo allemaal,

ik zit al behoorlijk lang met een onwijs irritant probleem. Wanneer ik plaatjes (jpg, png) laad in Photoshop worden ze op een een of andere manier verzadigd. Felle kleuren worden veel donkerder. Wanneer ik ze open in andere foto programma's gebeurd dit niet. Ze openen ook altijd in 8-bit/* ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft?

Ik heb het ook in Illustrator geprobeerd, ook daar worden de kleuren verzadigd.


Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Kleine update: Wanneer ik ze open en direct opsla in Photoshop, en bekijk in een ander programma zijn ze wel weer goed. Het heeft dus met mijn kleurinstellingen van PS te maken ofzo?
 
Laatst bewerkt:
8bits betekend maximaal 256 kleuren..
Vermoedelijk is dit gedrag terug te voeren op een monitor instelling in PS.
Heel lang geleden had je monitoren die maar 256 kleuren konden laten zien (RGB), maar waren al wel 16bits afbeeldingen (nu is het over het algemeen als 24 bits), een instelling in PS maakt(e) het mogelijk deze dan toch zichtbaar te maken.

Kijk eens onder Edit > Preferences > Display & Cursors.
Vermoedelijk moet je wat aanpassen onder de optie Diffusion Dither.
 
Als daar 8 bit staat dan is dat per kleurkanaal.
JPEG is ook een 8-bit RGB formaat.

Het zal een kwestie van instellingen zijn.
Kijk eens bij "view / proof setup" en kies dan eens Windows RGB of Monitor RGB en kijk eens wat dat doet.
 
Dankje!

Het lag inderdaad aan de Proof colors. Wanneer ik hem op monitor RGB zet zijn mijn kleuren weer goed. Kan ik deze standaard instellen?

Want steeds wanneer ik een bestand open moet ik weer op Monitor RGB drukken?

Alvast bedankt!
 
Vreemd, bij mij blijft het vinkje mooi staan bij Moniitor RGB.

Krijg je geen keuzeschermpje bij het openen van je plaatjes, over afwijkende kleurprofielen? Misschien heb je daar ooit een "vaste" instelling gemaakt.
 
Als ik een bestand open krijg ik alleen het verkenner windows om een plaatje te importeren.

Het rare van alles is dat dit pas sinds een maand is ofzo, heb er daarvoor nooit last van gehad. Lijkt wel of ik een default instelling veranderd heb ofzo?
 
Daar ziet het wel naar uit.
Ik weet ook niet wat de standaard instellingen voor kleurbeheer zijn.
Je kan ook niet resetten naar "default" settings.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan