Opschonen van de directory "Netwerk"

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanskraan

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2005
Berichten
255
Ik vraag een advies om het mijn Windows Explorer op te schonen.
Ik heb een mapje met de naam bijvoorbeeld "MijnNaam" Dit mapje bevat onder meer "Mijn Documenten", "Afbeedingen" en bestanden enz. Deze map "MijnNaam" heb ik gedeeld gemaakt. Ik vind deze map "MijnNaam" terug in onder meer:
1) "Netwerk"-->"NaamvdPC"-->"MijnNaam"
maar ook in:
2) "Netwerk"-->"NaamvdPC"-->"Users"-->"MijnNaam"
Als ik kijk wat er in beide mapjes "MijnNaam" staat, dan is dat volkomen identiek. Ik wil dus een van de twee mapjes "MijnNaam" verwijderen, hetzij het mapje volgend het pad 1 of volgend het pad 2.
Nu heb ik dat al een keer eerder gedaan en tot mijn grote verbazing waren toen alle originele submapjes en bestanden in "MijnNaam" ook verdwenen! (Ik weet niet meer welk pad ik toen gevolgd heb.) Deze ellende wens ik niet een tweede keer mee te maken. Hoe kan je nu zien welke van de twee verwijderd kan worden zonder de originele bestanden ook te deleten? Of wat moet ik in de originele bestanden wijzigen zodat het mapje "MijnNaam" maar een keer zichtbaar wordt in "Netwerk"?
Ik werk met het OS Windows Vista.
Bedankt alvast voor het advies.
 
Doe het volgende (op de pc die die map(pen) deelt):
1. Maak een snelkoppeling op het bureaublad naar CMD.EXE
2. Rechtsklik op die snelkoppeling, en kies Als Administrator uitvoeren
3. Doe in het geopende CMD-venster:
net share
Kijk of het getoonde pad van gedeelde map Users volledig een deel uitmaakt van het getoonde pad van "MijnNaam"
Is dat het geval, en je gaat bestanden/mappen verwijderen in Users\"MijnNaam", dan wis je gelijk ook dezelfde bestanden/mappen in "MijnNaam".

Overigens kun je dit ook nakijken door in het geopende cmd-venster te typen:
compmgmt.msc
Onder Computerbeheer (lokaal) -> Systeemwerkset -> Gedeelde mappen -> Shares
kun je dan ook nakijken welke fysieke mappen worden voorgesteld door de gedeelde mappen.

Succes,

Tijs.
 
Doe het volgende (op de pc die die map(pen) deelt):
1. Maak een snelkoppeling op het bureaublad naar CMD.EXE
2. Rechtsklik op die snelkoppeling, en kies Als Administrator uitvoeren
3. Doe in het geopende CMD-venster:
net share
Kijk of het getoonde pad van gedeelde map Users volledig een deel uitmaakt van het getoonde pad van "MijnNaam"
Is dat het geval, en je gaat bestanden/mappen verwijderen in Users\"MijnNaam", dan wis je gelijk ook dezelfde bestanden/mappen in "MijnNaam".

Overigens kun je dit ook nakijken door in het geopende cmd-venster te typen:
compmgmt.msc
Onder Computerbeheer (lokaal) -> Systeemwerkset -> Gedeelde mappen -> Shares
kun je dan ook nakijken welke fysieke mappen worden voorgesteld door de gedeelde mappen.

Succes,

Tijs.

Ik vind de volgende paden gespecificeerd op de regel:
"MijnNaam" C:\Users\MijnNaam
en op de regel
"Users" C:\Users
Dus volgens mij is het antwoord op je vraag: Ja, het getoonde pad van gedeelde map Users maakt volledig een deel uit van het getoonde pad van "MijnNaam".
Blijft dus de vraag hoe schoon ik de Windows Explorer nu op in het pad Netwerk\......
Ik hoop dat ik me duidelijk heb uitgedrukt.
 
Als je alleen geïnteresseerd bent om in "MijnNaam" op te schonen, dan zou ik de map C:\Users niet meer delen. Per slot deel je met C:\Users méér dan je eigenlijk wilt zien, dan (dus kans op fouten, zoals je eerder al hebt gemerkt).
Je kunt het delen van Users (o.a.) stoppen door op de delende computer:
[In dat CMD-venster onder Administrator-rechten]: net share Users /delete

Succes,

Tijs.
 
Als je alleen geïnteresseerd bent om in "MijnNaam" op te schonen, dan zou ik de map C:\Users niet meer delen. Per slot deel je met C:\Users méér dan je eigenlijk wilt zien, dan (dus kans op fouten, zoals je eerder al hebt gemerkt).
Je kunt het delen van Users (o.a.) stoppen door op de delende computer:
[In dat CMD-venster onder Administrator-rechten]: net share Users /delete

Succes,

Tijs.

Ik heb niet de indruk dat met de instructie Users/delete het mapje "MijnNaam" is opgeruimd. Sterker nog, het blijft gewoon zichtbaar met de daarin zich bevindende submapjes. Allen de bestanden zijn niet meer toegankelijk. Wat doe ik verkeerd?
 
Nog even in de herhaling/samenvatting:

Je deelt de map C:\Users onder gedeelde map-naam "Users"
Je deelt de map C:\Users\MijnNaam onder gedeelde map-naam "MijnNaam"
Onder C:\Users staan nog meer submappen dan MijnNaam, namelijk o.a. die van Administrator en Default.

Omdat het belang blijkbaar alleen ligt bij de map C:\Users\MijnNaam heb ik gezegd dat je moet stoppen met het delen van C:\Users. Hiermee voorkom je dat je via de gedeelde map Users (per ongeluk) ook ingrepen zou (kunnen) doen op de gedeelde map MijnNaam, omdat dat in werkelijkheid een submap is van C:\Users.
Blijkbaar heb je dat niet gedaan, en alleen het delen van C:\Users\Mijnnaam onder gedeelde mapnaam MijnNaam gestopt.

Goed samengevat?

Tijs.
 
Nog even in de herhaling/samenvatting:

Je deelt de map C:\Users onder gedeelde map-naam "Users"
Je deelt de map C:\Users\MijnNaam onder gedeelde map-naam "MijnNaam"
Onder C:\Users staan nog meer submappen dan MijnNaam, namelijk o.a. die van Administrator en Default.

Omdat het belang blijkbaar alleen ligt bij de map C:\Users\MijnNaam heb ik gezegd dat je moet stoppen met het delen van C:\Users. Hiermee voorkom je dat je via de gedeelde map Users (per ongeluk) ook ingrepen zou (kunnen) doen op de gedeelde map MijnNaam, omdat dat in werkelijkheid een submap is van C:\Users.
Blijkbaar heb je dat niet gedaan, en alleen het delen van C:\Users\Mijnnaam onder gedeelde mapnaam MijnNaam gestopt.

Goed samengevat?

Tijs.

Tijs de samenvatting is correct geformuleerd.
Met de instructie net share Users\delete in het zwarte scherm kreeg ik de directory "MijnNaam" niet weg. Ik ben vervolgens naar C:\Users\MijnNaam gegaan en met de rechter muisknop gekozen voor Delen en vervolgens Delen beëindigen. Het resultaat van deze actie is dat nu niet alleen de directory "MijnNaam" in:
1) "Netwerk"-->"NaamvdPC"-->"MijnNaam"
weg is maar ook in:
2) "Netwerk"-->"NaamvdPC"-->"Users"-->"MijnNaam"
Het kan zijn dat ik het Delen van de directory "MijnNaam" ook beëindig heb.
Ik neem aan dat ik dit wel weer op één plaats goed krijg.

Blijft over nog een soortgelijke andere vraag (lees probleem)
In "Netwerk"-->"NaamvdPC" staan 5 bestanden, allen printers, alsmede één subdirectory "Printers". In deze subdirectory "Printers" staan weer dezelfde bestanden als onder "Netwerk"-->"NaamvdPC". Nu dacht ik de subdirectory "Printers" weg te krijgen d.m.v. bijvoorbeeld Delen te beeindigen echter deze directory is nergens te vinden onder de C:\.... directories.
De subdirectory "Printers" selecteren en vervolgens op de knop Delete te drukken wil maar niet proberen omdat ik vrees dat dan alle printers overal gewist worden! (Zie hier boven omschreven probleem)
Blijft de vraag hoe krijg je nu voor elkaar dat alle bestanden met die printernamen op slechts één plaats in "Netwerk" vermeld worden?
Tijs, ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk geformuleerd heb, zoniet laat mij het weten.
 
Ik geef even een reactie op het verkeerd uitgevoerde commando m.b.t. het stoppen van het delen van een gedeelde map:
De syntax is: net share <gedeeldemapnaam> /delete
Dus als je had willen stoppen met het delen van c:\Users onder de gedeeldemapnaam Users had het dus moeten zijn:
net share Users /delete

Dus met een spatie en een forward-slash ('/'), niet zoals jij deed zónder een spatie en met een back-slash ('\')

Misschien kan ik straks naar de rest van je posting kijken. Ondertussen hoop ik dat anderen óók een bijdrage kunnen/willen leveren aan deze discussiedraad.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik geef even een reactie op het verkeerd uitgevoerde commando m.b.t. het stoppen van het delen van een gedeelde map:
De syntax is: net share <gedeeldemapnaam> /delete
Dus als je had willen stoppen met het delen van c:\Users onder de gedeeldemapnaam Users had het dus moeten zijn:
net share Users /delete

Dus met een spatie en een forward-slash ('/'), niet zoals jij deed zónder een spatie en met een back-slash ('\')

Misschien kan ik straks naar de rest van je posting kijken. Ondertussen hoop ik dat anderen óók een bijdrage kunnen/willen leveren aan deze discussiedraad.

Tijs.

De slash had ik in de syntax in het zwarte scherm wel goed gezet, hoewel hij hierboven in mijn berticht verkeerd staat. De spatie was mij niet opgevallen, dus ook niet gezet. Bedankt voor de aanwijzing.
 
Ok, nog even over het weergeven van de map Printers (en faxapparaten) bij het bekijken van gedeelde printers en mappen op NaamvdPC:
Hier kun je niets aan doen. Dit is een weergave optie: Het is de standaard-manier van Microsoft besturingssystemen om alle zichtbare gedeelde printers in beeld te brengen. Dat je hiermee (eigenlijk) 2x de printers ziet heeft blijkbaar Microsoft niet gestoord om het zo uit te voeren.
Misschien zijn er wel registry-instellingen voor om dit uit te schakelen, maar die zullen dan op alle werkstations die gebruik willen maken van gedeelde mappen en printers moeten worden uitgevoerd.

Tijs.
 
En nog even een paar kleine aanvullingen
1. Aanvulling op het net use <...> /delete commando: Je kunt het ook gebruiken om het delen van een printer te stoppen.

Dus stel dat je een printer hebt gedeeld onder de naam MijnPrinter, dan kun je m.b.v.
Net share MijnPrinter /delete
het delen van die printer stoppen.

2. Aanvulling op lijst van gedeelde printers: De tekst van mijn vorige posting blijft staan zoals die is, daar is niets mis mee.
Wat ik alleen nog wilde vermelden is dat alleen na het verbinden (hetzij door te bladeren naar NaamvdPC en dan rechtsklikken op een gedeelde printer en Verbinding maken kiezen danwel via Printer toevoegen -> Netwerkprinter toevoegen) de printer verschijnt in Printers en faxapparaten op het werkstation

De normale gang van zaken is dus dat alleen printers worden toegevoegd die écht worden gebruikt door een client op een werkstation. Een 'schone lijst' verschijnt dan als op het werkstation door deze client wordt gekeken in Printers en faxapparaten op dat werkstation.

Natuurlijk kan het zijn dat er prijs op wordt gesteld om te zien welke mappen en printers er gedeeld worden op een delende computer vóórdat een keuze wordt gemaakt welke printer effectief te gaan gebruiken. Dan loop je dus tegen die opgelegde weegave van Microsoft aan.

Hopelijk is dit enigszins verduidelijkend.

Tijs.
 
En nog even een paar kleine aanvullingen
1. Aanvulling op het net use <...> /delete commando: Je kunt het ook gebruiken om het delen van een printer te stoppen.

Dus stel dat je een printer hebt gedeeld onder de naam MijnPrinter, dan kun je m.b.v.
Net share MijnPrinter /delete
het delen van die printer stoppen.

2. Aanvulling op lijst van gedeelde printers: De tekst van mijn vorige posting blijft staan zoals die is, daar is niets mis mee.
Wat ik alleen nog wilde vermelden is dat alleen na het verbinden (hetzij door te bladeren naar NaamvdPC en dan rechtsklikken op een gedeelde printer en Verbinding maken kiezen danwel via Printer toevoegen -> Netwerkprinter toevoegen) de printer verschijnt in Printers en faxapparaten op het werkstation

De normale gang van zaken is dus dat alleen printers worden toegevoegd die écht worden gebruikt door een client op een werkstation. Een 'schone lijst' verschijnt dan als op het werkstation door deze client wordt gekeken in Printers en faxapparaten op dat werkstation.

Natuurlijk kan het zijn dat er prijs op wordt gesteld om te zien welke mappen en printers er gedeeld worden op een delende computer vóórdat een keuze wordt gemaakt welke printer effectief te gaan gebruiken. Dan loop je dus tegen die opgelegde weegave van Microsoft aan.

Hopelijk is dit enigszins verduidelijkend.

Tijs.

Het is mij helemaal duidelijk, alleen er gebeurt niet wat ik wil. Nogmaals:
Ik vind in Windows Explorer twee maal dezelfde reeks van mapjes en bestanden en wel onder
1) Netwerk\NaamvdPC\MijnNaam
en
2) Netwerk\NaamvdPC\Users\MijnNaam

Nu wil ik dat de reeks mapjes en bestanden onder 1) verdwijnt.
Als ik de instructie in het zwarte scherm uitvoer met de door jou vermelde opdracht met syntax:
net share MijnNaam /delete
(spatie op de juiste plaats en de slash in de juiste richting!)
dan komt het antwoord:
"Deze gedeelde netwerkbron bestaat niet".

Als ik vervolgens kijk op C:\Gebruikers\MijnNaam en klik met de rechter muistoets op "MijnNaam" en ga naar "Eigenschappen" dan staat daar heel duidelijk in tabblad "Delen" dat dit mapje gedeeld wordt met netwerkpad \\NaamvdPC\MijnNaam
Sorry maar nu begrijp ik Windows of beter gezegd Microsoft niet meer te meer daar met de opdracht in het zwarte scherm net share heel duidelijk staat in de kolom "Share naam" MijnNaam en daarachter in de kolom "Netwerkbron" C:\.Users\MijnNaam

Wie heeft de oplossing voor het probleem dat dezelfde mapjes en bestanden op slechts één plaats onder Netwerk vermeld worden?
 
Het is mij helemaal duidelijk, alleen er gebeurt niet wat ik wil. Nogmaals:
Ik vind in Windows Explorer twee maal dezelfde reeks van mapjes en bestanden en wel onder
1) Netwerk\NaamvdPC\MijnNaam
en
2) Netwerk\NaamvdPC\Users\MijnNaam

Nu wil ik dat de reeks mapjes en bestanden onder 1) verdwijnt.
Als ik de instructie in het zwarte scherm uitvoer met de door jou vermelde opdracht met syntax:
net share MijnNaam /delete
(spatie op de juiste plaats en de slash in de juiste richting!)
dan komt het antwoord:
"Deze gedeelde netwerkbron bestaat niet".

Als ik vervolgens kijk op C:\Gebruikers\MijnNaam en klik met de rechter muistoets op "MijnNaam" en ga naar "Eigenschappen" dan staat daar heel duidelijk in tabblad "Delen" dat dit mapje gedeeld wordt met netwerkpad \\NaamvdPC\MijnNaam
Sorry maar nu begrijp ik Windows of beter gezegd Microsoft niet meer te meer daar met de opdracht in het zwarte scherm net share heel duidelijk staat in de kolom "Share naam" MijnNaam en daarachter in de kolom "Netwerkbron" C:\.Users\MijnNaam

Wie heeft de oplossing voor het probleem dat dezelfde mapjes en bestanden op slechts één plaats onder Netwerk vermeld worden?

Even een punt van orde: Als MijnNaam in werkelijkheid 2 (of meer) woorden is, dan moet je er "-tekens omheen zetten tijdens het verwijderen als gedeelde map.
Dus stel dat MijnNaam = Hans Anders
dan wordt het dus (op de delende computer, in het CMD-venster):
net share "Hans Anders" /delete

Ben benieuwd of het hiermee opgelost is.

Tijs.
 
Even een punt van orde: Als MijnNaam in werkelijkheid 2 (of meer) woorden is, dan moet je er "-tekens omheen zetten tijdens het verwijderen als gedeelde map.
Dus stel dat MijnNaam = Hans Anders
dan wordt het dus (op de delende computer, in het CMD-venster):
net share "Hans Anders" /delete

Ben benieuwd of het hiermee opgelost is.

Tijs.


Scherp gezien! Natuurlijk was er bij mij geen directory "MijnNaam". "MijnNaam" is
een substitutie voor "MijnVoornaam MijnAchternaam" Om privacy redenen heb ik "MijnNaam" verzonnen. En inderdaad is "MijnVoornaam MIjnAchternaam" gescheiden van elkaar met een spatie, dus inderdaad 2 woorden. Maar nu komt het. Ik heb nu de instructie opgevolgd met de "-tekens om "MijnVoornaam MijnAchternaam" en helaas het werkt nog steeds niet.Ik ktijg in het zwarte scherm de mededeling:

Systeemfout 5
Toegang geweigerd

Wat doe ik nu nog fout?
 
Scherp gezien! Natuurlijk was er bij mij geen directory "MijnNaam". "MijnNaam" is
een substitutie voor "MijnVoornaam MijnAchternaam" Om privacy redenen heb ik "MijnNaam" verzonnen. En inderdaad is "MijnVoornaam MIjnAchternaam" gescheiden van elkaar met een spatie, dus inderdaad 2 woorden. Maar nu komt het. Ik heb nu de instructie opgevolgd met de "-tekens om "MijnVoornaam MijnAchternaam" en helaas het werkt nog steeds niet.Ik ktijg in het zwarte scherm de mededeling:

Systeemfout 5
Toegang geweigerd

Wat doe ik nu nog fout?

svp te lezen voor: Ik ktijg in het zwarte scherm de mededeling:
de zin:
Ik krijg in het CMD-venster de mededeling:
 
Mag ik aannemen dat hetzelfde account dat MijnNaam gedeeld heeft nu ook geprobeerd heeft om het delen van MijnNaam weer ongedaan te maken?

Tijs.
 
Mag ik aannemen dat hetzelfde account dat MijnNaam gedeeld heeft nu ook geprobeerd heeft om het delen van MijnNaam weer ongedaan te maken?

Tijs.

Als ik kijk in C:\Gebruikers\MijnNaam vervolgens met de rechtermuisknop klik op het mapje "MijnNaam" en dan Eigenschappen kies dan is daar onder het Tabblad Delen in Eigenschappen van "MijnNaam" te lezen dat het account "MijnNaam" gedeeld staat ingesteld.
 
In hetzelfde Delen tabblad zou je het delen ook uit moeten kunnen zetten. Probeer dat eens ipv. het via de CMD-venster te doen.

In principe zou dat niet moeten lukken, net zoals in het CMD-venster, maar niet geschoten is altijd mis. Misschien krijg je ook een duidelijker foutmelding dan in het CMD-venster.

Tijs.
 
In hetzelfde Delen tabblad zou je het delen ook uit moeten kunnen zetten. Probeer dat eens ipv. het via de CMD-venster te doen.

In principe zou dat niet moeten lukken, net zoals in het CMD-venster, maar niet geschoten is altijd mis. Misschien krijg je ook een duidelijker foutmelding dan in het CMD-venster.

Tijs.

Ja, dat werkt, delen uitzetten op het tabblad eigenschappen!!!!
Het mapje "MijnNaam" volgend het pad Netwerk\NaamvdPC\MijnNaam is nu weg en het mapje volgend het pad Netwerk\NaamvdPC\Users\MijnNaam alsmede de mapjes en bestanden die daar weer onder staan, zijn er nog. In de client (LapTop computer) zijn die mapjes ook zichtbaar die gedeeld staan ingesteld. Op mijn Lap top zijn de bestanden in de gedeeld ingestelde mapjes ook te openen. Zover ik nu kan zien, is het helemaal top!
Windows het blijft toch een mysterie.
Tijs bedankt voor je adviezen.
 
Fijn dat het nu allemaal klopt.

Graag nog even deze vraag als opgelost aangeven. Dat doe je door te klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", rechts onder deze posting.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan