van BMP naar JPG

Status
Niet open voor verdere reacties.

hendrikius

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2006
Berichten
58
Hallo,

Ik heb een probleem. Ik heb een foto nodig en die moet minstens 500Kb zijn. De afbeelding die ik wil gebruiken is 750Kb, dus ideaal. Maar de foto moet JPG zijn. Het probleem is als ik die foto naar JPG convert met b.v ReaJPEG PRO of PIXresizer dan verliest ie aan Kb. Als ik de foto naar JPG cenvert is ie nog maar 102Kb inplaats 750Kb. Wat kan ik hieraan doen?
 
Laatst bewerkt:
Jpeg slaat foto's op een andere manier op dan BMP, waardoor de bestanden kleiner worden. Dit is juist de kracht van JPEG (de kwaliteit wil nog weleens iets minder worden namelijk). Is er een bepaalde reden dat de foto minstens 500 kb moet zijn?
Je zou kunnen proberen de resolutie te verhogen, dit kan onder meer in photoshop en paint.net. Hierdoor wordt het bestand een stuk groter, maar of het de kwaliteit goed doet?
 
Hey,

eerlijk gezegd kan ik geen enkele reden bedenken waarom je hem 500kb wilt hebben en waarom hij jpg moet zijn.

anyways volgens mij is dan de enige manier hem gigantisch uitrekken tot hij 500kb wordt. het nadeel is dat als je hem niet scaled naar zijn vorige formaat je gigantische pixels gaat zien..
 
500Kb

Het is een foto die zal dienen voor de cover van mijn roman. De uitgever heeft me uitdrukkelijk gevraagd een foto te sturen die 500Kb is en JPG.

Bedankt voor de tips jongens! :thumb:
 
Daarmee bedoelt je uitgever dus dat hij minstens een bepaalde kwaliteit heeft. Die kwaliteit bereik je niet door hem uit te rekken tot hij 500 kb is. Die bereik je enkel met het maken van een nieuwe foto met meer pixels ;)
 
Open je JPG in ps cs3 en sla het op als BMP bestand.
En klaar is kees (btw ik weet niet of het 500 kb zul overschieden)

Mvg Sinic907
 
De kwaliteit, als JPG, maar ook als BMP, is dus gewoon te laag.
Je kunt wel trukjes gaan uithalen om de JPG uiteindelijk meer dan 500kb te laten zijn, maar dat veranderd er niets aan dat het zonder trukjes eigenlijk maar 102kb is.. en dus gewoon weg niet geschikt.

Je foto verliest dus geen kb's tijdens de conversie, het BMP formaat is gewoon een formaat dat veel meer plek gebruikt dan een JPG in neemt, aan de kwaliteit veranderd (bijna) niets.

Vermoedelijk is het aantal pixels gewoon te laag, zou je deze afbeelding gebruiken krijg je op het eindresultaat kleine vierkantjes te zien of een afbeelding die niet groot genoeg is voor het oppervlak waar het op afgedrukt moet worden.

Goede afdruk kwaliteit heeft rond de 300 pixels per 2,5 cm nodig.
Stel je monitor is een 19", ruim 30 cm breed met 1280x1024 pixels.
1280/300 = 4,2
Een afbeelding die op het scherm dus beeldvullend zou zijn is op papier slechts goed genoeg voor 4,2x2,5 dus net iets meer dan 10 centimeter breed (en 8 cm hoog) wil je oog het niet ervaren als een slechte afdruk (op papier).
 
Laatst bewerkt:
Adobe Photoshop

Ik heb Adobe Photoshop CS4 gedownload en met dit software kan je foto's wel vergroten zonder veel pixels te verliezen. Eenvoudig en makkelijk:thumb:

dit topic is afgesloten wat mij betreft!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan