Automatisch mp3 tags ophalen van internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

cyberkees

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2002
Berichten
54
Hallo mensen,

Ik zoek een programma waarmee ik automatisch vanaf internet de albumnaam en het albumjaar (eventueel ook album art) van mijn mp3's kan downloaden, waarvan alleen de artiestnaam en de tracktitel bekend zijn. Ik heb FixTunes en de auto-tagfunctie in WinAmp al geprobeerd, maar er zijn nog een paar honderd MP3's over die hierdoor niet gevonden kunnen worden, daarom ben ik naar nog zo'n programma op zoek. Het probleem is geloof ik dat er geen albumtitel van de mp3's bekend is, en dat het daardoor moeilijk te vinden is. Ik heb al een aantal programma's geprobeerd (zoals MP3Tag, Tag&Rename, MediaMonkey) maar geen enkele doet wat ik wil.

Iemand tips? Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de meeste programma's die de mogelijkheid hebben om tags op te halen gebruik maken van de freedb-database.
Dus als je al een aantal programma's met zo'n mogelijkheid hebt geprobeerd, een soortgelijk programma die betreffende bestanden ook niet zal gaan vinden ben ik bang.

Voor wat betreft het downloaden van album cover art zou je het volgende proggie eens kunnen proberen :

Album Cover Art Downloader

Op de site staat nog een melding dat als je een niet-Engelse versie van Windows gebruikt je niet de laatste release van het programma moet gebruiken.
Dit i.v.m. enkele meldingen van tag corruption bij gebruik van de laatste versie.
Op de site staat ook een button met "Other Versions" waar je oudere versies van het programma kunt vinden.

De op 1 na laatste versie van het programma (1.6.5) kun je Hier vinden

Veel succes :thumb:
 
Hey, bedankt voor je reactie.
Dat andere programma's (ook met freedb) dan waarschijnlijk ook de resultaten niet zouden kunnen vinden zit wat in. Maar het rare vind ik sowieso dat het niet of verkeerd gevonden wordt, terwijl het grotendeels heel bekende artiesten/bands zijn. Die zouden makkelijk moeten worden gevonden zou ik denken... Het probleem is ook vooral dat ik het helemààl niet voor elkaar krijg om automatisch tags te downloaden, ik krijg bijvoorbeeld 100 (totaal onrelevante) cd-resultaten bij één mp3, als ik dat moet doorzoeken ben ik sneller af door het zelf even te googelen. Hoe doen andere mensen dat?

Dat coverart-programma ziet er interessant uit, dat ga ik zeker proberen. Bedankt!
 
Ik gebruik zelf het door jou al genoemde MP3Tag.
Ik moet zeggen dat ik daar persoonlijk heel goed mee uit de voeten kan.
Ik begrijp uit jouw verhaal een beetje dat dit probleem zich bij jou bij losse mp3-songs voordoet.
Ik moet zeggen dat ik vrijwel uitsluitend met complete albums bezig ben zeg maar.
Wellicht dat ik daarom vrijwel altijd de juiste tags kan downloaden of kan vinden.
Ik heb het idee dat er bij complete albums betere zoekresultaten uit de bus komen als bij losse songs.
Maar een enkel keertje komt het bij mij ook wel eens voor dat MP3Tag de tags niet automatisch kan vinden en ik dus zelf aan de slag moet zeg maar ;)
Bijgaand wat screenshotjes van de werkwijze die ik altijd volg als ik zelf de tags moet zoeken :


1. Menubalk -> Tagbronnen -> Freedb ->Bepaal via web-zoeken

MP3tag1.jpg



2. Geef vervolgens een zoekterm op en vink aan waarop gezocht moet worden

MP3tag2.jpg


3. Als het programma resultaten gevonden heeft, krijg je daar een lijst van te zien

MP3tag3.jpg


Zoals je kunt zien, zijn met name de genres niet altijd correct
(Thriller van Michael Jackson is beslist geen blues :p)
Maar die zijn uiteraard nog wel aan te passen alvorens je de bijbehorende MP3-tags gaat importeren.

Op deze manier heb ik eigenlijk altijd mijn muziek kunnen taggen, indien nodig.
 
Hé, heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg!
Ik heb precies je uitleg gevolgd maar het werkt nog steeds slecht. Ik heb het bijvoorbeeld ook geprobeerd met zoeken op Artiest + Titel i.p.v. op Album enzo, maar er komt meestal een lijst uit met álle cd's + singles e.d. van de artiest, en dan moet ik zelf nog opzoeken op welke daarvan dat nummer staat. Misschien is inderdaad het probleem dat ik geen albums bij mijn MP3's heb, ik zal anders de titel en de beginpost ook even veranderen.

Toch vind ik het raar want de artiestnaam en de titelnaam zijn bekend, er moeten toch meer programma's zijn die van daaruit de albumnaam (+jaar) kunnen opzoeken? Ik heb ook Picard geprobeerd, dat is in principe een programma dat doet wat ik wil. Het jammere is alleen dat ik daar bij een groot deel verzamelalbums (various artists) of best of-albums krijg, dat is natuurlijk niet wat ik zoek.

Ik zoek nog even verder, bedankt voor de hulp tot nu toe!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan