E8400 overklokken met DDR2 667Mhz RAM?

Status
Niet open voor verdere reacties.

maxieboy34

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2008
Berichten
41
Hoihoi,

Ik heb een vreemd probleem.
Ik heb een half jaar ofzo geleden m'n E8400 overgeklokt van 3 Ghz naar 3,6, waardoor m'n
667 Mhz RAM dus automatisch werd overgeklokt naar 800 Mhz. Ik heb 't zooitje toen stabiel gekregen door 't ram voltage met 0,2 te verhogen (naar 2,1 volt volgens mij, weet ik niet meer).
Het probleem is dat ie nu niet meer wilt. Als ik hoger ga dan 3,2 Ghz start m'n PC helemaal niet meer op, reboot zichzelf en zet de klok weer terug op 3 Ghz. De CPU moet makkelijk tot de 3,6 Ghz komen, dus het geheugen is 't probleem. Iemand enig idee hoe ik toch tot de 3,6 Ghz met de CPU kan komen met dit 667 Mhz geheugen? Specs:

ASUS P5QL PRO
C2D E8400 (standaard 3,0 Ghz, met FSB 333)
4GB 667 Mhz DDR2 Kingston valueRAM.
Club3D HD4850
500 Watt voeding

Op internet lees ik dat dat valueRAM makkelijk tot de 800 Mhz moet komen, en 't heeft bij mij zelfs ook gewerkt 'n half jaar geleden, maar nu dus niet meer.
Kan ik het geheugen op 800 Mhz krijgen door de timings te verhogen misschien? Standaard zitten ze op 5-5-5-15. Ik heb totaal geen verstand van timings, dus dat wilde ik hier even vragen.
Of kan het misschein door die FSB-RAM ratio aan te passen? Daar heb ik ook geen verstand van, maar volgens mij kun je daarmee de FSB bv op 400 laten draaien en 't RAM op 300 met de verhouding 4:3, toch? of werkt het anders?
Graag opheldering,

Max Martens.
 
Hoi,

Het kan ook gewoon zijn dat je geheugen half overleden is. 667 is niet echt oc spul.
hiervoor heb je 800 / 1066 geheugentjes.

De timings die je beschrijft, kun je wel enigsinds mee spelen, maar niet op de manier hoe jij bedoelt.
Die timings zijn er meer voor om de reactiesnelheid / refreshsnelheid van het geheugen aan te passen. Niet om de verhoudingen te verschuiven.

Volgens mij is bij de P5Q serie 1:1 het laagst standje van het geheugen.
Staat in de bios onder FSB freq.

Mijn advies is gooi er 800 of 1066 geheugen in en haal de 667 eruit.
bv geil geheugen.
Goed overklokbaar en niet al te duur:
http://www.alternate.nl/html/produc.../?tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR2&l3=DDR2-800


ps. Wat heb je in de bios nog meer aangepast als alleen de FSB en ram voltage?
Stock voltage voor kingston valuram is 1,8V zit je er toch weer 0.3 boven
 
Laatst bewerkt:
Hoi mukkel,

De enige settings die ik aanpas bij 't overklokken zijn de FSB frequency en 't RAM voltage.
Als ik namelijk alleen de FSB frequency aanpas en niet 't RAM voltage, kom ik nog niet eens 10 Mhz hoger met het RAM. En ik zet de PCI-e op 100 Mhz. Ook een aantal settings die je op enabled of disabled kunt zetten, waarvan het bios zegt dat ze de RAM overklokcapaciteit verhogen, pas ik aan. bv: RAM OC charger zet ik op enabled.

Ik koop liever geen nieuw gehuegen omdat ik op dit moment 'n soort van TOTAAL blut ben :p en ik eens wil kijken hoe hoog dit geheugen kan komen. Ik zie mensen die dit geheugen op 1000Mhz krijgen met vmem 2,4 volt! Dus 800Mhz moet echt geen probleem zijn toch?

Ik dacht dat je die timings ipv 5-5-5-15 bv op 6-6-6-18 ofzo kon zetten waardoor 't RAM ietsje trager reageert maar wel hoger overklokt? Is het veilig om ermee te spelen? Dan ga ik dat namelijk even doen.

PS: Ik had nog niks gezegd over de temperaturen!

Ik heb een Arctic Cooling Freezer 7 PRO, die de CPU idle op 31 graden en onder load op 37 graden houdt. Overklokken dus geen enkel probleem voor de CPU temps. Het RAM geheugen heeft niks van koelblokjes o.i.d. mar ik heb wel 5 casefans in m'n Antec 300 kast, dus de airflow is ruim voldoende om 't RAM geheugen koel te houden.

PPS: Ik heb even wat gelezen over die RAM timings, en ze hogen zetten waardoor t RAM langzamer wordt is geen enkel probleem. Ik heb ze dus eens op 6-6-6-18 gezet (standaard 5-5-5-15) en ik zit nu alweer perfect stabiel op 3,2 Ghz. (vmem op 1,9 volt)
 
Laatst bewerkt:
Ik kom nu dus niet verder dan 3,2 Ghz. Als ik naar 3,3 wil, moet ik de vmem ineens op 2,2 volt zetten om uberhaupt op te kunnen starten, en stabiel is het dan totaal niet. Zit er ergens een geheime optie waardoor al die andere mensen met dit gehuegen makkelijk tot de 800Mhz komen met dit geheugen?
 
Misschien komen die balkjes net uit een goede serie.
Zelfde als een cpu, de ene kan tot 4Ghz terwijl de ander niet stabiel wordt op 3,6.
Je moet de goede maar treffen.


De timings kun je wel hoger zetten om het geheugen minder te belasten.
Hierdoor werkt het wel langzamer.
 
Ok, bedankt,

Ik ga maar eens wat proberen te spelen met de timings en de vmem.
Bedankt voor je hulp! :thumb:
 
Mijn ram moet juist op 667 gezet dan pas wil de cpu goed hoger geklocked, normaal staat die op 800.


Ps Leuk zo'n gesprekje met tussenpozen van 5 jaar tussen de antwoorden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan