Subnetten HELP?

Status
Niet open voor verdere reacties.

doss

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Berichten
28
Beste mensen,

Ik zit al een aantal dagen te rotzooien met "subnetten" maken

Ik heb het idee dat ik het aardig onder de knie heb, maar dat weet ik dus niet zeker!

Hier een voorbeeld van een subnet die ik in elkaar heb gezet:

Ip adres 196.1.8.22 (C-adres)

De opdracht: maak 6 subnets

Als ik 6 subnets moet maken moet ik sowieso 3 bitjes lenen omdat 3 in het qwadraad van 2 8 is. Ik maak er 8 omdat 8 de 6 overlapt!

Om het subnetmask te berekenen leen in de eerste 3 bitjes van de laatste octet:

128+64+32 = 224

Dus het subnetmask word: 255.255.255.224

Nu kan ik gaan subnetten: Ik neem het laatst mogenlijke adres van de laatste octet: 256
En dat doe ik Gedeeld door 8 = 32

Dus ik moet subnetten met stappen van 32 want 32 x 8 is 256!

Omdat ik een Netwerknummer + default gateway + een broadcastnummer heb moet ik er nog 3 vanaf halen dus houd ik 29 bruikbare adressen over!

Netwerknummer = altijd het eerste van het eerste i p range dus 0 !
Default gateway = altijd netwerknummer + 1 dus in dit geval 1 !
Broadcast = altijd het eerste van het tweede i p range dus 31 !


196.1.8.0 t/m 196.1.8.31 is het eerste subnet
196.1.8.32 t/m 196.1.8.63 is het tweede subnet
196.1.8.64 t/m 196.1.8.95 is het derde subnet

Ga zo door totdat ik er 6 gemaakt heb, of moet ik er nu 8 maken en de eerste en de laatste er af halen?

Doe ik het uberhaupt wel goed?

Dit zijn vragen die ik graag beantwoord heb!

Alvast heel erg bedankt voor uw aandacht en ik hoop wat te horen,

Groetjes

Doss
 
Je doet het goed.

Je zult 8 subnets moeten maken (ook al heb je in je opdracht er maar 6 nodig).
Bij subnets geldt de regel van "allemaal 0 en allemaal 1 mag je niet gebruiken" niet. Omdat de routers tegenwoordig daar wel mee overweg kunnen, vroeger was dat niet het geval.
Bij hosts is dat natuurlijk wel:
allemaal 0 is het network address (192.168.8.32, 192.168.8.64, ...)
allemaal 1 is het broadcast address (192.168.8.31, 192.168.8.63, ...)
maar dat weet je al denk ik.

In ieder geval, je redenering klopt, doe maar door :)
 
Oke!

Kijk dat is nog is een snelle reactie! Toppie hoor! bedankt daarvoor...

Ik heb echter nog wel 1 vraag.

Stel dat ik deze subnets moet gebruiken in een DHCP scope voor windows 2003 server.

Hoe kan ik dat dan het beste invullen

Want is het nou zo dat ik in het geval van het voorbeeld (196.1.8.0 t/m 196.1.8.31) deze ip's allemaal moet invoeren of moet ik er 3 afhalen voor het netwerk-broadcast-defaultgateway adres, en als dat wel moet, hoe moet ik hem dan invullen?

Mischien kun je een voorbeeldje geven?

Bedankt weer!
 
Laatst bewerkt:
Je moet inderdaad in je DHCP scope een deel adressen eraf halen. In het voorbeeld van 192.168.0.0 t.e.m. 192.168.0.31 mag je deze 2 adressen (x.x.x.0 en x.x.x.31) niet gebruiken in je DHCP scope.

Al de rest mag je in principe wel gebruiken, maar zoals je zelf aangeeft kun je sommige adressen beter niet in de scope brengen:
- servers
- default gateways
- printers

Meestal worden deze een fix IP-adres toegedeeld. Al kun je ze eventueel "reserveren" in de DHCP server met het MAC-adres (voor printers is dat nog een goede mogelijkheid).

Als ik een project doe waar ik een netwerk opzet hou ik 20 % van de IP-adressen vrij. Bijvoorbeeld in het subnet 192.168.0.0 /24 zal ik de adressen x.x.x.1 tot x.x.x.50 niet gebruiken in de DHCP scope.

Succes :)
 
Ik heb stiekem nog 1 vraagje als het mag ;)

Alsvolgt:

Gaan er nou 2 of 3 adressen per subnet range verloren?

Want je hebt Netwerk, Default gateway en Broadcast adres

Nu weet ik dat de eerste (netwerk en laatste broadcast niet gebruikt mogen worden)

Asl ik een scope maak gebruik ik ook een default gateway adres

Moet ik er dan 3 uitsluiten of gewoon 2?

Hoor het graag

Gr

Doss

:thumb:
 
Je verliest 2 ip-adressen, namelijk het broadcast adres en het netwerkadres.

De default gateway is een apparaat dat een ip-adres heeft in de reeks beschikbare ip-adressen binnen een (ip-)netwerk (waarvan je er 2 verliest aan broadcast en netwerkadres, zie boven). Het hebben van een default gateway houdt dus niet in dat er nóg een ip-adres dat verloren gaat.

Als dit + wat The Doctor al schreef je vragen beantwoord hebben, dan graag ook dit topic als opgelost aangeven ajb.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan