utp kabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

joriosje

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
37
hallo,

ik heb een vraagje.
ik heb van iemand gehoord al je zelf een utp kabel maakt, en dan 7+8 zou omwisselen ( bruin-wit en bruin) dat dat geen probleem zou mogen geven?
klopt dit??
zoja hoe komt het dat dit dan perfect zou moeten werken.

joriosje
 
ja de kabel zelf maken of er zelf een aansluiting op maken?
Dat kan idd prima, google zelf maar is op utp kabel maken of utp kabel aansluiten. Genoeg resultaten die het bevestigen.
 
ja de kabel zelf maken of er zelf een aansluiting op maken?
Dat kan idd prima, google zelf maar is op utp kabel maken of utp kabel aansluiten. Genoeg resultaten die het bevestigen.

ja ik weet wel hoe ik zelf een kabel moet maken, maar ik heb gehoord als je bruin en bruin-wit zou omwisselen en dan het rj45 kopje erop zet dat de kabel ook perfect zou moeten werken.
weet niet als het waar is of wel,
is het misschien mogelijk dat enkel 4 draden daadwerkelijk gebruikt worden voor de transfer van alles of moet de volledige combinatie juist zijn voor het werkt.
als je begrijpt wat ik bedoel :)
 
dit is de volgorde:
1: Oranje-Wit
2: Oranje
3: Groen-Wit
4: Blauw
5: Blauw-Wit
6: Groen
7: Bruin-Wit
8: Bruin

hier meer info
 

Bijlagen

  • cat5_colors.jpg
    cat5_colors.jpg
    12,2 KB · Weergaven: 39
Als je ze aan beide kanten omwisselt wel :) je hebt dan misschien geen "optimale" kabel maar voor een 10/100 mbit netwerk moet hij voldoen
 
Als je ze aan beide kanten omwisselt wel :) je hebt dan misschien geen "optimale" kabel maar voor een 10/100 mbit netwerk moet hij voldoen

als ik je goed begrijp, als ik bruin met bruin-wit omwissel en oranje met oranje-wit omwissel zou ik wel 10/100 mbit kabel moeten hebben?
 
dit is de volgorde, maar als je aan bijde kanten de kleuren gelijk hebt is er geen verschil.
het moet dan gewoon met de ''volle'' snelheid werken.
 
als ik je goed begrijp, als ik bruin met bruin-wit omwissel en oranje met oranje-wit omwissel zou ik wel 10/100 mbit kabel moeten hebben?

nee, als je in connector A bruin/bruin wit omwisseld, moet je dat in connector B ook doen :)
 
nee, als je in connector A bruin/bruin wit omwisseld, moet je dat in connector B ook doen :)

ok begrijp het.
en dan is de vraag natuurlijk hoe komt het dan dat de kabel dan ook zou moeten werken?
de 2 draden zijn toch anders als in een standaard utp kabel???
of word alleen de 4 middelste kabels gebruikt voor het netwerk gedeelte of hoe???
alvast bedankt voor het antwoord en het geduld :p
 
De kleur van een kabel zegt niet heel veel over de functionaliteit die de kabel bied. De aansluiting qua pin moet goed zijn. De meest optimale manier is de "standaard" (en is voor anderen ook het makkelijkst om te controleren bij issues natuurlijk) maar als je de pinout goed hebt werkt hij (meestal) ook.
 
Voor 100mbit netwerken worden ader 1,2,3 en 6 gebruikt. Deze moeten aan beide kanten gelijk zijn. Dat je dan 7 en 8 omdraait maakt niks uit.

Gigabit netwerken gebruiken wel alle 8 aders en die moeten dan logischerwijs aan beide kanten gelijk zijn.
 
*

Voor 100mbit netwerken worden ader 1,2,3 en 6 gebruikt. Deze moeten aan beide kanten gelijk zijn. Dat je dan 7 en 8 omdraait maakt niks uit.

Gigabit netwerken gebruiken wel alle 8 aders en die moeten dan logischerwijs aan beide kanten gelijk zijn.

En een kabel om gewoon op internet te gaan moet dus gewoon een 100mbit kabel zijn???
 
Dat is meer dan genoeg. Maar ik zou niet weten waarom je 7 en 8 zou willen omdraaien. Foutje kan ik me voorstellen maar bewust?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan