(te)Groot drukwerkbestand aanleveren, hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Venter

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2009
Berichten
12
Ik zou een doek willen laten bedrukken van 120x300 cm. Deze moet in 300dpi aangeleverd worden, en dat is voor photoshop een probleem. Het bestand wordt zo enorm groot (veel giga's) dat ik een foutmelding krijg bij het aanmaken hiervan.

Normaal als ik wat moet opmaken doe ik dat in photoshop, opslaan als PDF in CMYK en dat gaat prima. Maar nu zit ik met m'n handen in het haar...

Hoe maak ik zo'n enorm bestand aan?

Ohja, de drukker wil ook geen vector bestanden hebben. :confused:
 
Of het in dit geval de oorzaak is van de fout betwijfel ik, maar voor bestanden van 4gb of groeter is het in ieder geval noodzakelijk dat de harde schijf in NTFS is geformatteerd (voor windows althans)


mvg leo
 
Zelf heb ik een dergelijk groot bestand nooit aangemaakt, maar ik lees dat oudere photoshop versies alleen bestanden aankunnen tot 30.000 pixels (2gb)
Ook de nieuwere versies hebben een 30.000pixels limiet voor pdf's
adobe support (engels)
Misschien een tiff ervan maken?
 
PS geeft idd een melding van die 30.000 pix, maar geld voor compatibiliteit met oudere versies.

Ik maak een 8bit 300dpi 120x300cm aan en plop; Program error! Deze melding geeft tie in PS, niet door XP

Ik heb er een Raptor van 32 gig NTFS in zitten, heb geen 'geheugen' melding gekregen...

Ik zat al te denken, een 72 dpi wil wel in PS met dat formaat, om er een 72dpi EPS van te maken en deze vervolgens in te laden in Illustrator. Omzetten naar 300dpi /opslaan PDF, klaar.

Nou, me eens inlezen hoe dat Illustrator er een pixel bestand van 300dpi uit kan wippen. Kan niet vinden hoe hij de dpi kan aanpassen.
Ben nu een slager die koekjes staat te bakken...

Aangezien het gelukt is om er een tiff van te maken met 300dpi (door dpi verhogen met Genuine Fractals Printpro in PS) wil ik vervolgens het tiff-je omzetten naar pdf. Heb hier een nieuwe vraag voor aangemaakt om het allemaal overzichtelijk te houden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan