DHCP instellen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

doss

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Berichten
28
Beste Mensen,

Zou iemand mij kunnen assisteren bij het maken van een DHCP scope

Ik heb alles gedaan wat mijn boek zegt maar het wil niet werken.

Ik werk voor een opdracht voor school met Vmware (virtueel) met een windows 2003 server als domein en een xp client als lid van het domein.

Ze zijn aan elkaar gekoppeld en de ipadressen pingen ook naar elkaar evenals de namen van de servers. Ping 192.168.1.11 (server) en 192.168.1.12 (client)

Dus dit werkt allemaal!

Nu moet ik een dhcp aanmaken om de klokken gelijk te laten lopen en bij de client "Obtain an ip-adres automaticly" afvinken zodat de client het ipadres dat wordt opgegeven in de dhcp scope (die ik daarvoor geleased heb op de server) automatisch verkrijgt via de dhcp scope van de server! dan zouden ook meteen de klokken gelijk moeten lopen bij een herstart van de client.

Dit doe je dus door het MAC-adres van de client in te voeren in een reservering...

Dit wil echter niet lukken :(...

Als ik de client opnieuw opstart genereerd de client een standaard ipadres en disconnect hij zich dus van de server..

Ik heb alles al geprobeerd maar het wil gewoon niet werken :(

Heeft iemand een suggestie!

Heel graag, want ik moet er binnekort examen in doen :)

Alvast heel erg bedankt weer!

Gr.

Tjeerd
 
Draait de client ook in VMWare?

Als ik er verder vanuit kan gaan dat de client inderdaad 192.168.1.12 heeft, dan kun je het MAC-adres achterhalen van de client achterhalen door op de server te doen:
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
ping 192.168.1.12
arp -a


Je zult dan zien welk mac-adres er hoort bij het ip-adres 192.168.1.12

Verder moet de DHCP server geAUTHORIZEd worden door de Enterprise Administrator vóórdat die actief kan worden. Daarnaast is van belang dat client en server géén andere DHCP server op het netwerk zien (denk hierbij aan een ADSL/kabel router etc.). Het server en client netwerk moet dus volledig los staan van andere netwerken met een DHCP server.

Succes,

Tijs.
 
Hoi Thijs,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb inderdaad op de client al ipconfig /all gedaan en gekeken wat het mac adres is...

Die voer ik dus in op de server voor de release

Maar als ik de scope activeer nadat ik hem al geautoriseerd heb dan blijft hij komen met een standaard ip adres op de client..

Als ik het met een croscabel probeer dan werkt het allemaal perfect...

Maar helaas moet ik het met Vmware doen ;)

Heel raar allemaal....

Mischien nog suggesties?

Bedankt ...
 
1. Staat op de client wel ingesteld: Automatisch ip-adres verkrijgen
2. Zijn er geen andere DHCP-servers die de client zou kunnen zien? (Dus bijv. een Internet-router waar DHCP serving op aanstaat)? Indien ja, dan zou het kunnen zijn dat de client van die andere DHCP server zijn adres krijgt.
3. Zijn er geen andere DHCP-server die de server zou kunnen zien? (Dus bijv. een Internet-router waar DHCP serving op aanstaat)? Indien ja, dan is het zo dat de server zijn DHCP uitschakelt, omdat er een 'rogue DHCP server' wordt gezien. De server schakelt dan zijn DHCP server-gedeelte uit.

Dus samengevat (had ik al geschreven grotendeels):
a. De server en client mogen niet op een netwerk zitten waar nóg een DHCP server op actief is.
b. De Client moet ingesteld staan op Automatisch ip-adres verkrijgen.

Succes,

Tijs.
 
Ik zal even uitleggen wat ik heb gedaan:

Alsvolgt:

1. Eerst heb ik de server een ip gegeven: namelijk; 192.168.1.11 (simpel te onthouden adres)

2. Toen heb ik de client een ip gegeven: namelijk; 192.168.1.12

3. Daarna heb ik bij de client use the folowing dns server: 192.168.1.11

4. Vervolgens instaleer ik Active Directory; dcpromo.exe

5. Nu ik een domein heb geef ik de server use the folowing dns server: 127.0.0.1

6. Nu kan ik de client lid maken van het domein. ( dat heb ik dus gedaan )

7. Nu maak ik een scope op de server met DHCP en klik ik authorize

8. In die scope geef ik aan om de adressen; 192.168.1.20 t/m 192.168.1.90 te reserveren

9. In diezelfde scope geef ik aan dat het ip adres 192.168.1.21 gereserveerd moet worden voor de client

10. Als dat gebeurt is activeer ik de scope

11. Op de client geef ik nu de optie " Obtain an ip adress automatically

12. Vervolgens herstart ik de client en log ik in op het domein

13. Daarna bekijk ik het resultaat en geeft hij het volgende ip adres weer: 192.168.30.129

Ben ik iets vergeten te doen of ligt het aan de instellingen op mijn computer..


Ik weet overigens niet hoe ik kan bekijken of er nog een dhcp draaid op de client.

Sorry ik weet daar weinig vanaf

Mischien dat je me nog wat meer info kan geven!

Echt heel erg bedankt voor je snelle hulp :thumb: Super!!!!
 
Het feit dat de client 192.168.30.129 krijgt betekent dat er momenteel al een andere DHCP server actief is én bereikt wordt door de client.
Kijk het op de client maar na:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all

Daar staat (o.a.) het ip-adres van de DHCP server genoemd waar de client zijn ip-adres vandaan heeft.

A.h.v. die informatie moet je toch wel duidelijk zijn welk apparaat ook DHCP server speelt op je netwerk.

Succes,

Tijs.
 
Ik durf het bijna niet te zeggen.. Maar dat is mij niet duidelijk

Dit krijg ik als ik Optain an ip address automaticaly doe:

DHCP adres is: C:\Documents and Settings\Administrator.TEST>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : test2
Primary Dns Suffix . . . . . . . : test.com
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : test.com
localdomain

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . : localdomain
Description . . . . . . . . . . . : VMware Accelerated AMD PCNet Adapter

Physical Address. . . . . . . . . : 00-0C-29-66-F4-25
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.30.129
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.30.2
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.30.254
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.11
Primary WINS Server . . . . . . . : 192.168.30.2
Lease Obtained. . . . . . . . . . : Friday, May 22, 2009 2:19:00 PM
Lease Expires . . . . . . . . . . : Friday, May 22, 2009 2:49:00 PM

C:\Documents and Settings\Administrator.test>


Mischien dat jij nu weet waar het vandaan komt?

Zoals gezegt snap ik nog niet zo heel veel van DHCP en staat hier ook niks over in mijn leerboek

Bedankt weer voor de moeite die je voor me doet!

Gr.

Tjeerd
 
[...]
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.30.254
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.11
Primary WINS Server . . . . . . . : 192.168.30.2
Lease Obtained. . . . . . . . . . : Friday, May 22, 2009 2:19:00 PM
Lease Expires . . . . . . . . . . : Friday, May 22, 2009 2:49:00 PM

[...]

Oftewel: De DHCP server is 192.168.30.254
Als dat niet een Internet-router is, kijk dan ook de instellingen van VMWare na of dáár misschien voor het 192.168.30.x segment DHCP serving is ingesteld.

Tijs.
 
Je hebt gelijk!

Er zijn standaard al 2 dhcp's geinstalleerd op Vmware...

Ik heb ze uitgezet en verwijderd en toen deed hij het even.

Hij pakte het ip wat ik had opgegeven in de scope, toen ik hem restarte bleef hij heel lang zoeken maar kon hij niks meer vinden.

Nu doet hij het dus WEER niet

Heel frustrerend omdat ik niet weet waar het aan ligt...

Ik ben iniedergeval weer een paar stappen verder :)

Ik denk dat bij het examen alles al goed staat maar dat weet ik niet zeker.

Ik ben er bijna, maar nog net niet helemaal :(

Mischien dat je me nog door de laatste stapjes heen kan helpen, indien je tijd hebt

Groetjes

en natuurlijk weer bedankt :thumb:

Gr.

Tjeerd
 
Even concreet: Alleen de DHCP serving in VMWare op het 192.168.30.x segment moest uitgeschakeld, NIET op de andere segmenten.
Tevens praat je over 'verwijderd', en dat geeft te denken: Je hebt toch niet de hele VMWare netwerk-interface verwijderd of de (vaste) 192.168.30.x adrestoekening van die VMWare netwerk-interface, mag ik hopen?

Indien je alleen de DHCP serving hebt uitgezet op dat VMWare-segment, dan heb ik nu even geen idee waarom je DHCP-verhaal niet meer werkt. Je kunt in ieder geval even de DHCP server-service herstarten op de server, voor de zekerheid, en daarna de client opnieuw opstarten om te kijken of het dan weer wel weer werkt.

Succes,

Tijs.
 
Oke oke,

Nou ik kom er niet uit, ik doe het gewoon met een statisch ip via de server

Op school staat alles al goed qua dhcp dus hoef ik er alleen nog maar 1 aan te maken :)

Dus dan moet het goed gaan en anders maak ik de scope zoals het hoort en vul ik een statisch adres in.. daar krijg ik vast nog wel wat puntjes voor :p

Hardstikke bedankt en een fijn weekend :thumb:

Ik zal nog wel even wat van me laten horen als ik het examen heb gehad, dan sluit ik daarna het topic

Gr

Tjeerd
 
doss/Tjeerd: Nu je het examen hebt gehaald, graag ook dit topic even als opgelost aangeven ajb.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan