Breedbeeld 16:9 video's op pc bekijken/bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ina82

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 jun 2009
Berichten
1
Een week geleden heb ik een digitale camera (Canon FS20) aangeschaft en heb hier wat opnames mee gemaakt, deze worden standaard in breedbeeld 16:9 gemaakt. Maar als ik ze via de meegeleverde software op de pc zet, en de opgeslagen video's met media player wil bekijken, zijn ze allemaal in 4:3 verhouding, oftewel helemaal samengeknepen. Ook als ik deze bestanden via Pinnacle Studio 12 open,heb ik hetzelfde probleem: geen breedbeeld. Ik heb geen idee waar het mis gaat, en wil toch wel zeker weten dat ik mijn vakantievideo's in breedbeeld kan filmen en toch een mooie gemonteerde versie op DVD kan branden... Kent iemand dit probleem, of heeft iemand een idee wat hier aan te doen is?

Groeten Ina
 
In Mediaplayer weet ik het zo gauw niet, in de VLC-player zit (ik dacht onder video/beeld) een optie om die 'aspect-ratio' aan te passen naar 16:9.
Bij monteren in Pinnacle maak je, voordat je gaat capturen/importeren, een 'projekt' aan. In de instellingen voor dit projekt kun je de aspect-ratio aanpassen, van 4:3 naar 16:9
 
Met Windows movie maker kan je je "document" instellen als 16:9 verder zou ik het niet weten :eek:
 
Zelfde probleem

Hoi ,
Ik heb sinds enkele weken ook een Canon FS20 en ik ervaar hetzelfde probleem.
Ik weet er (na lang zoeken) een oplossing voor. Alleen is deze verre van ideaal.
Nadat je je filmkes hebt overgezet van de camera naar de PC mbv de software Pixela Image mixer 3 ver4 , moet je "Browsing and Authoring" opstarten.
Hierin browse je naar je filmkes. (alles in een album gooien).
Selecteer een filmke (= klik er 1 maal op) , ga dan naar de menubalk naar "Bestand" en kies er de optie "Exporteer" ..... je gaat nu dit fimke opnieuw opslaan , het best doe je dit op dezelfde lokatie en gewoon het origineel filmke overschrijven.
Als je nu dit filmke bekijkt met mediaplayer of pinnacle...zou hij in 16:9 moeten weergegeven worden..
Zoals ik al zei is deze oplossing verre van ideaal ,aangezien je elk filmke 1 voor 1 moet exporteren (gaat niet met meerdere gelijktijdig) en er een zee van tijd gaat inkruipen.
Ik ben dus ook nog op zoek naar een betere oplossing ? tenzij jij er al 1 weet ?
Hou me op de hoogte .....
 
Breedbeeld 16:9

Ook ik heb hetzelfde euvel en nog geen oplossing gevonden voor WMP. De meegeleverde player van Pixela en ook de VLC player herkennen het bestand netjes als 16:9. WMP en ook Power DVD zien het echter als 4:3. :mad:
Het project in Pinnacle Studio zetten op 'widesreen' werkt helaas niet. De MPG video bestanden worden nog steeds als 4:3 weergegeven in een 16:9 beeld. Dus dan heb je nog altijd van die lange gezichten ... :confused: Pinnacle leest de .MOD files (direct van de SD kaart) wel goed in.

De tip van SpeedyJF werkt, bedankt! :thumb::thumb: Maar idd nogal omslachtig.

Als er iemand een echte oplossing weet: Graag!

Groeten,
Arie
 
Ik heb ondertussen reeds mijn beklaag gedaan bij CANON.....misschien als iedereen met dit probleem eens contact opneemt met canon gaan ze er misschien ook echt iets aan doen ???????
Maarja je kent dat..... zelf de oplossing zoeken gaat nog altijd het snelst.
Ik heb dus een betere oplossing gevonden.
Google eens naar "SDCOPY" en download dit klein programma.
Voor degene die hun films als MOD op pc heeft.....met SDCOPY omzetten van MOD naar JPEG , en probleem met 4:3 of 16:9 is opgelost.
Voor degene die hun films als MPEG op pc heeft .....ook met SDCOPY omzetten maar dan van MPEG naar MPEG en probleem is ook opgelost.
Het mooie van dit al is ,dat je meerdere bestanden gelijktijdig kan omzetten.
Het omzetten is in een wip gedaan (enkele seconden).

Dit alles laat niet weg dat de software bijgeleverd met CANON GEEN KL....TE waard is
en dat de filmkes met een verkeerde aspect-ratio worden weergegeven door een fout in hun bestand.
en dat CANON zelfs geen oplossing kan bedenken voor dit probleem......
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan