Videobanden naar PC, hulp nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.

JustRob

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2009
Berichten
110
Oke ik heb ergens hulp bij nodig:

Ik heb stapels oude videobanden waar ik nu geen zak meer aan heb omdat mijn videorecorder allang kapot is, en voor zover ik wist kan je er weinig anders mee.

Maar blijkbaar schijnt het mogelijk te zijn om videobanden op je PC te krijgen. Nou heb ik even geGoogled, maar ik krijg alleen maar "je hebt die en die kaart nodig en die software" en dan staan er soms nog eens prijzen bij van 500 euro.

Kan iemand mij rustig uitleggen hoe dit moet en wat ik nou allemaal precies nodig heb? Ik heb een simpele HP 530 laptop. Als ik specs moet posten moeten jullie het maar even zeggen. En als het kan leg het aub rustig uit, want ik ben echt een totale nitwit op dit gebied en anders snap ik het nog niet. En als het kan ook niet te duur, veel hoger dan 100 euro heb ik het liever niet.

Oké, alvast bedankt, ik hoop snel wat te horen.

Groetjes
 
ik kan je niet vertellen hoe duur alles is maar kan je wel vertellen wat je nodig hebt en waarom.

A een video(band)recorder.
--> om je videobanden af te spelen.
B een kabel om het videosignaal naar je computer te brengen.(scart naar tulp)
--> lijkt me duidelijk
C een apparaat wat het analoge signaal ontvangt en omzet naar digitaal.
--> dit gebeurt meestal met een zogenaamde "tv-kaart". die je in je pc kan inbouwen.(je hebt ze ook met usb)

!! --> hou er rekening mee dat de kwaliteit echter teleurstellend zal zijn vergeleken met video die je tegenwoordig gewend bent.

hier zie je een afbeelding waar het nog iets duidelijker wordt. (linksboven moet je videorecorder voorstellen, rechts de tv-kaart)

ik hoop dat je in ieder geval iets wijzer bent geworden hiermee! :)
 
Oke dus een werkende video recorder, zo'n scart kabel en een tv kaart. Kan die kaart in alle computers of moet je daar een hele goeie pc voor hebben? Ik heb namelijk een laptop en voor zover ik weet kan je daar geen kaarten in zetten. Maar waar is die gele poortje dan voor? Daar staat geen kabeltje bij.

Maar als ik dat allemaal, dan kan ik dus de video gewoon in redelijke kwaliteit erop krijgen? Ook de audio en video in orde?

Bedankt in ieder geval voor de hulp ben nu iets wijzer geworden
 
geel is altijd video, rood en wit zijn altijd geluid (stereo - links en rechts)

voor een laptop zul je een usb tvkaart moeten hebben eens kijken.... hier heb je een mooie, kan altijd goedkoper natuurlijk...
 
Oke maar wat heb ik dan nodig om aan die andere uiteinden vast te maken? (Niet die USB, maar die gele rode witte en andere zwarte), ik heb wel scartkabels maar dat zijn alleen met aan beide kanten een scart
 
dat zijn kabels met "tulpstekkers". kun je bij elke elektronica zaak halen voor paar euro.
 
Het kan ook zonder tv-kaart .
Ooit heb ik dat gedaan met een kastje van pinnacle ( moviebox ) was ik niet tevreden over , geluid liep niet synchroon , en de aanschaf was duur .
Daarna een kastje van dazzle gekocht ( 30-40 euro ), is goedkoper dan een tv-kaart en de resultaten waren zeer goed .
Kastje is evengroot als een pakje sigaretten , aan de ene kant sluit je dat aan op de videorecorder met de gele rode en witte tulpstekkers en aan de andere kant op een usb aansluiting dan nog de meegeleverde software installeren en je kan beginnen met overzetten .
Ook is het mogelijk om het een en ander dan op de pc te bewerken bv met het in xp zittende moviemaker .
Er zijn ook goedkopere kastjes maar daar heb ik geen ervaring mee .
Hans
 
Het kan ook zonder tv-kaart .
Ooit heb ik dat gedaan met een kastje van pinnacle ( moviebox ) was ik niet tevreden over , geluid liep niet synchroon , en de aanschaf was duur .
Daarna een kastje van dazzle gekocht ( 30-40 euro ), is goedkoper dan een tv-kaart en de resultaten waren zeer goed .
Kastje is evengroot als een pakje sigaretten , aan de ene kant sluit je dat aan op de videorecorder met de gele rode en witte tulpstekkers en aan de andere kant op een usb aansluiting dan nog de meegeleverde software installeren en je kan beginnen met overzetten .
Ook is het mogelijk om het een en ander dan op de pc te bewerken bv met het in xp zittende moviemaker .
Er zijn ook goedkopere kastjes maar daar heb ik geen ervaring mee .
Hans

Hey, heb je misschien ook een link naar een site waar dat op staat wat jij bedoelt? Die van dazzle bedoel ik. Anders heb ik misschien de verkeerde.

Tot zover bedankt voor alle hulp
 
Oké dankje. Ik denk dat nu alles wel moet lukken. Zo niet dan laat ik dat wel weer weten als ik alles heb
 
Nog een aanvulling ,
Bij het overzetten heb jij wel flink ruimte nodig op jouw harde schijf , jouw laptop heeft 80 gb , als er 40 gb over is dan is dat genoeg .
Dan heb jij het over stapels videobanden , daar gaat veel tijd en dvd's in zitten .
Met de hoogste kwaliteit past er maar 1 uur materiaal op 1 dvd .
 
Maar je hoeft ze toch niet per sé op DVD te branden? Je kan toch ook gewoon op je PC kijken?

Ja mijn C schijf is 80 gig, ook niet veel meer van over, maar ik heb nog een externe harddisk van 360 gig die nog niet eens voor de helft vol zit. Dus als het daar ook op kan, is dat geen probleem.
 
Waarom dan al die moeite , hoe dan ook heb jij toch een videorecorder nodig dan kan jij ze toch ook op jouw tv bekijken.
Op marktplaats stond er 1 voor 20 euro
 
Maar ik wil er ook wat op Youtube zetten voor andere mensen. Dus het moet op de PC.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan