NT 3.51 & Internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

famlam

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2008
Berichten
416
Hoe kan ik op Windows NT 3.51 verbinding met een site maken? Als ik in internet explorer (3.01) google opzoek dan krijg ik "The program could not find the adress for www.google.nl"
 
Je internet Explorer versie is te oud en dien je bij te werken. Probleem is alleen dat IE 7 of 8 niet gaat werken op NT 3.51 waarschijnlijk en je moet dan even zoeken naar IE5 of IE6 met wat geluk werken die nog wel met NT.
 
@mikeo: Lijkt me niet dat dat de oplossing is, omdat zelfs www.google.nl niet als ip-adres is op te vragen op die NT3.51 computer, zo blijkt uit de melding.

@famlam: Wat denk je zelf dat de oplossing is? Alvast een hint: Lijkt aan de DNS-server instellingen te liggen: De ingestelde DNS-server kan (momenteel) niet opvragen welk ip-adres hoort bij www.google.nl. Kijk na welke DNS server momenteel staat ingesteld, als start:
Start -> Run -> cmd /k ipconfig /all
Test ook even met de ip-adressen van www.google.nl, dan weet je in ieder geval zeker dat Internet-toegang wél mogelijk is, en dat de browser zelf niet kapot is.
De volgende ip-adressen zijn geldige ip-adressen van google.com/google.nl:
74.125.79.147
74.125.79.99
74.125.79.103
74.125.79.104
74.125.79.105
74.125.79.106

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@mikeo: Lijkt me niet dat dat de oplossing is, omdat zelfs www.google.nl niet als ip-adres is op te vragen op die NT3.51 computer, zo blijkt uit de melding.

@famlam: Wat denk je zelf dat de oplossing is? Alvast een hint: Lijkt aan de DNS-server instellingen te liggen: De ingestelde DNS-server kan (momenteel) niet opvragen welk ip-adres hoort bij www.google.nl. Kijk na welke DNS server momenteel staat ingesteld, als start:
Start -> Run -> cmd /k ipconfig /all
Test ook even met de ip-adressen van www.google.nl, dan weet je in ieder geval zeker dat Internet-toegang wél mogelijk is, en dat de browser zelf niet kapot is.
De volgende ip-adressen zijn geldige ip-adressen van google.com/google.nl:
74.125.79.147
74.125.79.99
74.125.79.103
74.125.79.104
74.125.79.105
74.125.79.106

Succes,

Tijs.

IPadressen ingevoerd: nu geeft hij alleen 'The attempt to load http://{IP}/ failed'

En jouw methode 'Start -> Run -> cmd /k ipconfig /all' werkt niet. Ten eerste heeft windows NT 3.51 nog geen startmenu, dus start kan niet, ten tweede: als je cmd /k ipconfig /all invoert bij File -> Run dan krijg je een bericht dat het (ipconfig, cmd werkt wel) een onbekend iets is.
 
Kijk dan via Netwerkverbindingen of je daar wat kunt zien qua ingestelde DNS-server adressen.

Tijs.
 
Probleem gevonden: het tcp/ip protocol was niet geïnstalleerd!
Probleem erbij: ik kan het protocol niet installeren: hij zegt dat het niet op de installatiecd staat...
 
Als bij de tcp/ip installatie de software niet te vinden is, kun je dan niet bladeren dan? Alles zou in de submap i386 van de NT 3.51 cd-rom moeten staan, lijkt me zo.

Succes,

Tijs.
 
Als bij de tcp/ip installatie de software niet te vinden is, kun je dan niet bladeren dan? Alles zou in de submap i386 van de NT 3.51 cd-rom moeten staan, lijkt me zo.

Succes,

Tijs.

Helaas, hij zoekt al in D:\I386... Geen resultaat... (en hij heeft geen bladeren knop, maar ik heb het via file manager na kunnen zoeken: geen bestandje...)
 
Wil je even het volgende doen? (Op je normale pc, met NT 3.51 installatie cd-rom in de CD-drive, ik ga even van D: uit als CD-rom drive. Pas de schijfletter aan als dat nodig is):
Open een commandprompt
tree /f /a D: > c:\cdromnt.txt

Kijk even met Kladblok na of c:\cdromnt.txt inderdaad de hele inhoud van de cd-rom weergeeft, en pak daarna c:\cdromnt.txt in als .zip of .rar bestand, en post die als bijlage van je volgende posting.

Tijs.
 
Hier even in het Engels, maar hopelijk snap je het idee; vervang DLC door TCP/IP (of wat er ook maar verschijnt dat TCP/IP moet voorstellen):

Windows NT 3.51
1. Log onto the network with Supervisor privileges at any user
workstation.
2. Run Windows NT.
3. Double-click the Control Panel icon, then double-click the
Network icon.
4. Click Add Software and select DLC Protocol in the Add
Network Software window.
5. Click Continue, then restart your system for the installation
to take effect.
6. To verify that the DLC software is installed, make sure that
DLC Protocol appears in the Installed Network Software list box
of the Networks Settings window.

Hopelijk kom je er hiermee toch, want TCP/IP staat ergens op die installatie-cd ;)

Als het je met bovenstaande instructie niet lukt, dan even die ingepakte bestandenlijst posten waar ik het over had in mijn vorige posting.

Tijs.
 
Sorry voor de late reactie. Er kwam eventjes iets tussen waardoor ik hier geen tijd meer voor had.

Je tweede optie (met DLC) werkt helaas niet (ik krijg dezelfde foutmelding bij het laden van een site als voorheen).
Je eerste optie (tree /f /a D: > c:\cdromnt.txt) levert dit bestandje op: Bekijk bijlage cdromnt.zip
 
Het gaat in mijn vorige posting alleen om de manier om een protocol te installeren. Natuurlijk moet je daar kiezen voor TCP/IP, en niet voor DLC.
Als je toch DLC had gekozen, doe de instructie opnieuw, waarbij je wél TCP/IP toevoegt.

Tijs.
 
Het gaat in mijn vorige posting alleen om de manier om een protocol te installeren. Natuurlijk moet je daar kiezen voor TCP/IP, en niet voor DLC.
Als je toch DLC had gekozen, doe de instructie opnieuw, waarbij je wél TCP/IP toevoegt.

Tijs.

Ik kan nu op het internet komen (dank je), maar nu krijg ik twee foutmeldingen bij het opstarten van de computer (rond het moment van verschijnen van het inlogscherm):
ibhY.png


Heb je ideeën hoe dit op te lossen is?

P.s.: in het eventlog vind ik deze meldingen van één opstartmoment (in chronologische volgorde):
The Event log service was started
AMDPCN2: A required parameter is missing from the Registry.
The NetBIOS Interface service failed to start due to the following error:
The system cannot find the file specified.
The TCP/IP NetBIOS Helper service depends on the NetworkProvider group and no member of this group started.
The Net Logon service depends on the TCP/IP NetBIOS Helper service which failed to start because of the following error:
The dependency service or group failed to start.
The Workstation service terminated with the following error:
The specified module could not be found.
The Computer Browser service depends on the TCP/IP NetBIOS Helper service which failed to start because of the following error:
The dependency service or group failed to start.
The Messenger service depends on the NetBIOS Interface service which failed to start because of the following error:
The system cannot find the file specified.
The Server service terminated with the following error:
The specified module could not be found.

Geïnstalleerde netwerksoftware:
  • AMD PCNET Family Ethernet Adapter Driver
  • Computer Browser
  • DLC Protocol
  • FTP Server
  • NetBIOS Interface
  • RPC Configuration
  • Server
  • Simple TCP/IP Services
  • SNMP Service
  • TCP/IP Protocol
  • Workstation

Geïnstalleerde adapterkaarten
  1. AMD PCNET PCI Ethernet Adapter
  2. AMD PCNET ISA/VESA Ethernet Adapter
 
Vraag 1: Welk protocol had je (vóór DLC en vóór TCP/IP) al geïnstalleerd staan op je server?
Vraag 2: Had je dergelijke al meldingen vóórdat je DLC en TCP/IP had geïnstalleerd? Welk van genoemde meldingen zijn erbij gekomen en welke had je al?

Tijs.
 
Vraag 1: Welk protocol had je (vóór DLC en vóór TCP/IP) al geïnstalleerd staan op je server?
Alle protocollen die in de lijst (twee posts geleden) genoemd werden m.u.v. DLC en TCP/IP. Ik heb er verder geen enkele verwijderd of geinstalleerd
Vraag 2: Had je dergelijke al meldingen vóórdat je DLC en TCP/IP had geïnstalleerd? Welk van genoemde meldingen zijn erbij gekomen en welke had je al?
Ik had geen meldingen voor ik TCP/IP en DLC installeerde.
 
Probleem is dat Windows NT 3.51 al zo oud is dat ik er geen handleiding of iets dergelijks van heb.

Ik kan je dus niet verder helpen, en ik heb ook geen links gevonden (behalve die je hebt kunnen gebruiken voor het installeren van TCP/IP) waar je verdere informatie zou kunnen halen.

Misschien beste Google gebruiken, en kijken of je daar nog wat kunt vinden m.b.t. die meldingen.

Tijs.
 
Probleem is dat Windows NT 3.51 al zo oud is dat ik er geen handleiding of iets dergelijks van heb.

Ik kan je dus niet verder helpen, en ik heb ook geen links gevonden (behalve die je hebt kunnen gebruiken voor het installeren van TCP/IP) waar je verdere informatie zou kunnen halen.

Misschien beste Google gebruiken, en kijken of je daar nog wat kunt vinden m.b.t. die meldingen.

Tijs.

Toch bedankt voor je hulp! Hij heeft nu i.i.g. internettoegang. Dat is belangrijker dan die twee meldingen aan het begin.
 
Nu Internet werkt op je W3.51 machine, sluit nog even deze vraag af ajb.
Ik denk namelijk niet dat er nog iemand is hier op het forum die je nog W3.51 newerktips kunnen geven (verouderde technologie).

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan