Lukt niet met layers en masks in paint shop pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

liekwillems

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 jun 2009
Berichten
1
Hallo, ik krijg niet gevonden wat ik verkeerd doe, misschien is hier iemand die me kan helpen. Het gaat om het volgende:

Ik heb een foto, die ik in zwart wit wil veranderen, met een gekleurd detail. Nu heb ik al veel gezocht op het net, en ik heb al geleerd, dat ik in paint shop pro met layers moet werken. De onderste zo moet laten en de tweede zwart wit moet maken en het stukje wat gekleurd moet worden moet uitgummen uit die zwart wit foto, daarna de layers weer over elkaar leggen en voila...

Máár: als ik 2 layers heb, kan ik niet gummen, ik heb al met veel opties gespeeld, maar héél soms lukt het wel, maar dan weet ik dus niet WAT het is waardoor het nu wel lukt, dus een volgende keer ben ik het weer kwijt.

Dán, als het lukt om te gummen, wordt er automatisch óók in die andere layer gegumt, en dat wil ik dus niet... :-(.

En als laatste krijg ik niet gevonden hoe ik dan van al die layers weer één foto moet maken door ze weer bij elkaar te voegen. Dus je ziet, een hoop problemen. Het paint shop pro programma wat ik heb, is al zó oud (geloof psp7) dat mijn windows versie de help functie ook niet meer ondersteund...

Wel, ik wacht af of iemand me vooruit kan helpen...

Groetjes Angelique
 
Ik werk met paint shop pro XI en niet met 7. Dit zal geheid verschil uitmaken maar ik zal beschrijven wat ik doe:
1. open een foto
2. dupliceer de laag (rechtsklik op de laag en dan `duplicate`)
3. dan NIET menu `image`>`greyscale` (want dan zijn alle lagen schijnbaar aangepast, maar ik doe menu `Adjust`, `Color`, `Channel Mixer` en maak er een leuke zwart wit van
4. dan selecteer ik de eraser tool (`x`)
tussenstand: 2 lagen, de onderste is gekleurd, de bovenste in grijstinten Beide hebben zichtbaarheid maar ik zie alles in het grijs, de bovenste laag is actief.
5. en gummen maar!

de kleur komt dan terug in het gegumde, zoals bedoeld.

Misschien staat je gummetje ingesteld op met enige transparantie zodat je het verschil niet goed/snel ziet? Had je de verkeerde laag geslecteerd?

Hope this helps.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan