Weet iemand een goed java beginners boek?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutchman123

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2007
Berichten
57
Hallo, ik wil graag beginnen met java, maar ik leer graag uit een boek met voorbeelden etc.
Ik zoek een boek die goed de basis uitlegt maar waar je ook resultaat ziet (als je hem uit hebt) en dat je na de tijd wel het gevoel hebt dat je toch echt wat hebt geleerd!

Nou is mijn vraag dus. Weet iemand een (paar) boek(en) die aan mijn wensen voldoen en die ze zelf ook hebben gelezen en waarvan ze dachten, dit was een goed boek?

M.v.g.
Bram
 
'Java voor dummies '

Heb het zelf niet gelezen. Maar heb zelf ' VB voor dummies ' gehad. En daar bakte ik veel van (toen ik 12 was :cool:). Wist toevallig dat het bestond :)
 
Ten eerste bedankt voor je reactie. Ten tweede dat boek komt uit 1998. Zijn ze dan niet bezig met Windows 98? en nog niet met xp/vista? en gebruiken ze niet hele oude versies van java? of maakt dat voor de basis geen verschil.

M.v.g.
Bram
 
Laatst bewerkt:
Denk niet dat de basis veel uit maakt. Echter.. Het VB boek dat ik 6 jaar geleden gebruikte (11) was ook al redelijk oud.. Maar even wachten op ander advies kan geen kwaad.
 
Bedankt voor de online curus is heel hulpvol als ik het zo doorkijk. Maar ik zoek ook nog een boek dus iemand nog suggesties?

B.v.d.
 
De boeken uit de 'core' series zijn meestal vrij goed als leermiddel maar nog beter als referentie, hoewel ik hier altijd de javadoc gebruik aangezien ik die toegankelijker vind.

Verder geven ze op scholen (waaronder mijn vroegere school) vaak dit boek: Java How to Program, 7th Edition. Ondertussen is er misschien een 8th of misschien zelfs een 9th edition. Ideaal boek om de basis van programmeren onder de knie te krijgen en dieper in te gaan op enkele specifieke java-elementen.

Head first is een serie die je spelenderwijs en met veel grafische elementen zal helpen java te leren. Leuk als de stof theoretisch is en die achtergrond moet kennen. Misschien minder belangrijk dus bij java dan bij JSP. Head first JSP is trouwens een aanrader als je je hier ooit in zou willen verdiepen.

Ik raad je echt af een dummy-boek te gebruiken als je met een bepaald niveau wil programmeren. Als je hobbyist blijft, dan zul je waarschijnlijk genoegen hebben met zo'n boek of een java in 24 hours boek.
 
Bedankt voor je reactie Joery

Ik heb het even bekeken er is inderdaad een "Eight Version"

Iemand nog andere suggesties?
 
Programmeren in java met Bluej

Er goed boek. Leer ik ook mee programmeren.

Kun je vinden op google als je intypt als zoekterm: "programmeren in java met bluej google books".

Je ziet maar wat je ermee doet.
 
Ik zoek ook een goede methode om mee aan de slag te gaan.

joeriMJ schrijft dat de dummie guide goed is voor de hobbyist maar niet voor iemand die met een bepaald niveau wil programmeren? Verklaar jezelf nader aub? Ik heb zelf net een dummie boek gedownload en wil ermee aan de slag. Heb thuis ook nog programmeren met BleuJ liggen maar had niet het gevoel dat ik daar functioneel nou echt iets mee opschoot hoewel het een erg goed boek was. Zou graag willen weten waarom je dit schrijft dus!

Ik zelf wil niet leren programmeren om ermee in gecoordineerde samenwerking in een bedrijf te gaan werken maar gewoon voor mezelf thuis voor de hobby. Is zo'n dummie boek dan zelfs beter?
 
Ik zoek ook een goede methode om mee aan de slag te gaan.

joeriMJ schrijft dat de dummie guide goed is voor de hobbyist maar niet voor iemand die met een bepaald niveau wil programmeren? Verklaar jezelf nader aub? Ik heb zelf net een dummie boek gedownload en wil ermee aan de slag. Heb thuis ook nog programmeren met BleuJ liggen maar had niet het gevoel dat ik daar functioneel nou echt iets mee opschoot hoewel het een erg goed boek was. Zou graag willen weten waarom je dit schrijft dus!

Ik zelf wil niet leren programmeren om ermee in gecoordineerde samenwerking in een bedrijf te gaan werken maar gewoon voor mezelf thuis voor de hobby. Is zo'n dummie boek dan zelfs beter?

Ik heb zelf nooit java voor dummies gelezen dus ik durf dit niet met zekerheid te zeggen maar ik denk dat joeriMJ bedoelt dat in een dummie boek bepaalde belangrijke dingen achterwege worden gelaten zoals design patterns. Verder kan het ook het geval zijn dat je toch nog bedenkt dat je meer met je hobby wil gaan doen dus dat het handig is dat je het jezelf goed aanleert.

Verder zou ik BlueJ links laten liggen. Ik heb op mijn vorige opleiding (HBO E-Technology) wat geprogrammeerd in BlueJ en het is (dus niet ik vind) gewoon een raar programma :p. Toen ik namelijk daadwerkelijk Informatica ging studeren bleek dat ik er bijna niks aan heb gehad
 
Ik heb zelf nooit java voor dummies gelezen dus ik durf dit niet met zekerheid te zeggen maar ik denk dat joeriMJ bedoelt dat in een dummie boek bepaalde belangrijke dingen achterwege worden gelaten zoals design patterns. Verder kan het ook het geval zijn dat je toch nog bedenkt dat je meer met je hobby wil gaan doen dus dat het handig is dat je het jezelf goed aanleert.

Verder zou ik BlueJ links laten liggen. Ik heb op mijn vorige opleiding (HBO E-Technology) wat geprogrammeerd in BlueJ en het is (dus niet ik vind) gewoon een raar programma :p. Toen ik namelijk daadwerkelijk Informatica ging studeren bleek dat ik er bijna niks aan heb gehad

Dit is inderdaad de reden van mijn 'gewaagde' uitspraak.
Zulke boeken leren je vaak wat er op een universitaire opleiding gezien wordt als : 'inleiding tot programmeren' en hier doen ze dan 2 weken over oftewel 32 studie-uren. Enja, een trimester bestaat uit 9 of 10 weken, dus dat zegt genoeg denk ik.

Een tweede argument is dat ze zich vaak maar op 1 mogelijke manier concentreren om een bepaald probleem op te lossen, dit is dan ook de gemakkelijkste manier (bvb een wizard) terwijl je dan code gegenereert hebt, heb je niets geleerd en weet je eigelijk niet waar je mee bezig bent. Je kunt dan wel iets maken, maar van het moment dat je een opdracht krijgt (van jezelf of van iemand anders) die iets of wat afwijkt in de specs dan moet je het toch gaan uitzoeken.
 
Bij deze wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie reply's , hierbij zet ik de vraag als "opgelost" maar verdere tips zijn altijd welkom!
 
Het boek 'En dan is er Java'

gebruik het zelf, en is een vrij goed boek (in tegenstelling tot BlueJ die ik ook heb gebruikt, maar te veel vond verschillen met het normale java programmeren)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan