speciale tekens zichtbaar é

Status
Niet open voor verdere reacties.

dollo

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2008
Berichten
118
hallo,

weet iemand hoe ik een ë of ï gewoon zichtbaar maak in plaats van dat daar een vraagteken komt te staan?

heb al geprobeerd:
charset=ISO-8859-1 te zetten maar wat werkte ook niet

iemand een idee?

alvast bedankt voor de hulp:thumb:
 
En nog makkelijker: als charset utf-8 nemen. Dan moet je editor het ook opslaan als utf-8. In dat geval kun je gewoon op de normale manier accenten en zo invoeren en zorgt de editor automatisch voor de juiste codering, heb je geen entities nodig.
Alle browsers kunnen hiermee overweg, zelfs IE 6, en 'n editor die niet als utf-8 op kan slaan is uit de prehistorie, die zou ik niet meer gebruiken...
 
ik heb de encoding omgezet naar utf-8 de charset word nu automatisch op iso-8859-1 gezet maar verder geen verschil en werkt ook niet.
het antwoord van erikBooy werkt wel maar liever zou ik deze tekens gewoon moeten kunnen tekenen.
hieronder de meta tag die gegenereerd word
Code:
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

wat doe ik verkeerd/ vergeet ik?
 
Je schrijft dat de charset automatisch op iso-... wordt gezet. Dan neem ik aan dat je een of andere wysiwyg-editor hebt die dat doet.
Dan heb je volgens mij maar twee mogelijkheden:
1) Je doet 't zoals ErikBooy007 aangeeft;
2) Je moet 'n manier vinden om 't ook op te slaan als utf-8. Ik neem aan dat er in dat geval ook 'n charset utf-8 wordt gegenereerd. Mogelijk vind je 'n instelling bij opties of zo. Als 't echt 'n oud/slecht programma is, kan 't dat niet en dan houdt 't op.
Een van de handige dingen van utf-8 is inderdaad dat je gewoon de standaardmanier van 't programma kunt gebruiken voor accenten en zo, veel makkelijker dan entiteiten. Maar dan moet 't programma 't wel zelf als utf-8 kunnen opslaan.
 
ik gebruik php designer 2008 dus niet echt een wysiwyg editor :p
maar ik krijg dat utf-8 niet voor elkaar utf-16 een optie?
anders maar een fucntie schrijven die ë vervangt door &euml;

alvast bedankt voor de hulp tot dusver:)
 
Ik begrijp van internet dat php designer met ingang van versie 5.1 ook utf-8 ondersteunt. Hoe 't werkt weet ik niet, want ik ken dat programma niet. Ik kan me haast niet voorstellen dat utf-16 wel wordt ondersteund en utf-8 niet.
utf-16 is niet zo'n goed idee, tenzij je Chinees of zo schrijft. Bij utf-16 heeft elk teken minimaal 2 bytes, maximaal 4. Bij utf-8 hebben de tekens uit de ascii-set maar 1 byte, alle andere 2 tot 4. In de ascii zitten o.a. de 'gewone' letters, cijfers en leestekens. Als je dus 'n westerse taal gebruikt, die voornamelijk uit 'gewone' letters, cijfers en leestekens bestaat, gebruikt utf-16 daar twee keer zoveel ruimte voor. (Bij Chinees schijnt 't juist weer iets zuiniger te kunnen zijn, maar aangezien ik geen Chinees ken, heb ik me daar verder nooit in verdiept.)
Oftewel: je tekstbestanden worden gewoon twee keer zo groot.
Als er hier niemand is die weet hoe je dat kan instellen, dan zou ik 'ns zoeken naar 'n forum dat meer thuis is in php editors.
 
anders maar een fucntie schrijven die ë vervangt door &euml;

Als je beschikking hebt over PHP, dan kun je gewoon de htmlentities functie gebruiken.

PHP:
echo htmlentities ( "ëüïäöéúíáóèùìàòêûîâô" );
 
de vraag hoort nu misschien niet meer hier maar is het mogelijk om een pagina (html) te includen waarin alle tekens zijn toegestaan zoals bij htmlentities?

alvast bedankt:thumb:

bij
echo htmlentities ((include('watisCesar.htm')). " ë");

word die ë wel getoond maar alle speciale tekens uit de include niet.
 
Laatst bewerkt:
wat ik bedoel is is het mogelijk om een externe pagina te includen en alle speciale tekns die hierin staan leesbaar te maken?

dus het zelfde probleem alleen nu met een externe pagina
 
PHP:
<?php

  $fh = fopen ( 'file.php', 'r' );
  $content = htmlentities ( fread ( $fh, filesize ( 'file.php' ) ) );
  fclose ( $fh );

  echo $content;

?>

EDIT: als je het echt mooi wilt hebben, kun je het zo doen:

PHP:
<?php
 
  $fh = fopen ( 'file.php', 'r' );
  $content = nl2br ( highlight_string ( fread ( $fh, filesize ( 'file.php' ) ) ) );
  fclose ( $fh );
 
  echo '<pre>';
  echo $content;
  echo '</pre>';
 
?>

Nog even de uitleg wat het script doet:

Regel 3: Creëer een filehandle voor je file.
Regel 4: Lees de file (fread) tot het einde (filesize), geef het syntax-highlighting (highlight_string) en zet new-lines om naar HTML code (nl2br)
Regel 5: Sluit de referentie naar de filehandle
Regel 7: Output een <pre> tag om aan de geven daar de inhoud 'preformatted' is. Met andere woorden, behoud de tabs.
Regel 8: Echo de inhoud van de file naar de bewerking in regel 4
Regel 9: Beëindig de 'preformatted' text.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan