Vista herinstalleren Acer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaboutermans

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2007
Berichten
132
Ik heb sinds 2 jaar een Acer desktop pc maar ik die wordt nu behoorlijk traag aangezien ik nooit veel heb verwijderd en het dus eigenlijk een bende is.

Ik ben van plan Vista opnieuw te installeren en daarbij heel de C schijf leeg te trekken. Mijn D schijf wil ik ongeschonden laten aangezien daar alleen data op staat en niks op is geïnstalleerd. Ook is mij opgevallen dat de map AppData op mijn C schijf behoorlijk groot is. Ik weet echter niet hoe dit komt.

Ik heb Vista een keer eerder opnieuw geïnstalleerd op mijn laptop (Asus) daar zat echter een dvd bij met alles wat ik nodig had. Bij mijn desktop is dat niet het geval. Ik heb slechts 2 blanco recovery dvd's mee geleverd gekregen.

Mijn vraag is nu hoe ik het beste vista opnieuw kan installeren, en hoe ik daarna kan voorkomen dat de map AppData weer zo groot wordt.
 
Blanco recovery dvd's? Bedoel je dat het gewoon lege schijfjes zijn?
 
Volgens mij moet er een recovery partitie op je desktop staan. Hiermee kun je de pc weer in de fabrieksstaat brengen. Betekent dus dat je alles kwijt bent wat je na de installatie hebt gedownload/geinstalleerd.
Voor alle zekerheid zou ik een backup maken van de D-partitie.
Je kunt natuurlijk ook proberen met een programma als ccleaner de zaak op te schonen. Heb ik pas gedaan en mijn pc loop weer als een zonnetje.
Overigens had je bij de ingebruikname van de pc wel even de recovery schijfjes moeten brenden. Nu kan dat namelijk niet meer. En als je dus geen recovery-partitie hebt denk ik dat opnieuw installeren geen optie meer is.
 
Laatst bewerkt:
Okee, maar als ik alles terug breng naar de fabrieksinstellingen en daarna een recovery disk aan maak zou het toch ook goed moeten zijn of begrijp ik dat verkeerd?
 
Okee, maar als ik alles terug breng naar de fabrieksinstellingen en daarna een recovery disk aan maak zou het toch ook goed moeten zijn of begrijp ik dat verkeerd?

Je zou inderdaad eerst kunnen proberen recoveren(alles terug naar de fabrieksinstellingen terugbrengen) en dan de recovery dvd's aanmaken.
Die methode zou vrij goed moeten lukken maar dan is de vraag natuurlijk hoe je alles gaat terugzetten naar de fabrieksinstellingen ;)

Normaal heb je bij een acer een acer toolbar(dat groene balkje) misschien heb je die verwijderd, ik weet het niet...

Daarmee zou je de recovery dvd's moeten branden en met die recovery dvd's dat je dan aangemaakt hebt kan je dan je vista opnieuw installeren ;)
 
Normaal gesproken bij een Acer.
-Zorg dat in je bios 'D2D' (Disk To Disk) op enabled staat.
-Start de pc/laptop en druk op alt+f10 je komt dan in het bootmenu voor recovery.
 
Normaal gesproken bij een Acer.
-Zorg dat in je bios 'D2D' (Disk To Disk) op enabled staat.
-Start de pc/laptop en druk op alt+f10 je komt dan in het bootmenu voor recovery.

Dat is inderdaad dè optie maar helaas moet ik meedelen dat die toch regelmatig niet werkt.
Helaas bij mij ook niet meer & is het dus altijd handig om die recovery dvd's aangemaakt te hebben...
 
Dat is inderdaad dè optie maar helaas moet ik meedelen dat die toch regelmatig niet werkt.
Helaas bij mij ook niet meer & is het dus altijd handig om die recovery dvd's aangemaakt te hebben...

Dat werk alleen niet meer als je het MBR hebt verknoeid, m.a.w. je hebt zelf partities verwijderd en weer aangemaakt.
Daar zijn oplossingen voor, door handmatig het MBR weer de juiste code mee te geven.

Hier een mooie handleiding hoe dat werkt. http://www.roundtripsolutions.com/blog/2007/10/18/300/acer-disk-to-disk-d2d-recovery-broken/
 
De mogelijkheid om een recovery cd te branden krijg je alleen bij de eerste installatie. Als je het dan hebt genegeerd kun je het later niet meer doen ook niet als je via de recovery-partitie opnieuw begint.
 
Dat werk alleen niet meer als je het MBR hebt verknoeid, m.a.w. je hebt zelf partities verwijderd en weer aangemaakt.
Daar zijn oplossingen voor, door handmatig het MBR weer de juiste code mee te geven.

Hier een mooie handleiding hoe dat werkt. http://www.roundtripsolutions.com/blog/2007/10/18/300/acer-disk-to-disk-d2d-recovery-broken/

Echter is men recovery partitie al eens om zeep geweest, toen had ik ook nog andere problemen dat ik helemaal niets mee kon doen en is men laptop opgestuurd naar acer.
In men laptop steken zelfs 2 schijven, op de eerste staat uiteraard de C: partitie, een partitie E:(die standaard helemaal leeg was) en op diezelfde schijf is ook nog een verborgen partitie van ong. 10Gb waar ik nog nooit iets aan gedaan heb.
Partities heb ik dus nooit iets aan veranderd.
Ik zou die link kunnen proberen om mijn recovery partitie te herstellen maar ik heb er toch niets meer aan.
Ik gebruik nu Win7 en moest ik naar vista terug willen gebruik ik mijn recovery dvd's dus wel.

Ik ben echter niet de enige waarbij de optie alt + f10 niet werkt hoor ookal is er niet met partities geprutst... (dat even terzijde ;))


De mogelijkheid om een recovery cd te branden krijg je alleen bij de eerste installatie. Als je het dan hebt genegeerd kun je het later niet meer doen ook niet als je via de recovery-partitie opnieuw begint.

Bij acer zou die optie er echter wel moeten zijn via de acer toolbar ;)
Na een recovery wordt die ook terug geinstalleerd en kan je ook terug recovery's aanmaken :thumb:
 
Bij acer zou die optie er echter wel moeten zijn via de acer toolbar
Na een recovery wordt die ook terug geinstalleerd en kan je ook terug recovery's aanmaken

Hoi Jelpot
In de handleiding van mijn acer stond dat de mogelijheid tot het maken van recovery cd's eenmalig werd aangeboden. (vandaar mijn antwoord)
Ik had overigens geen toolbar van Acer maar dat kan later wel veranderd zijn. Inmiddels heb ik een andere pc (alternate) en ook daar kon ik alleen bij de eerste installatie recovery cd's maken. Deze pc heeft ook een recoverypartitie die ik al een keer heb gebruikt en toen dus inderdaad niet meer de mogelijkheid gaf om een recovery cd te maken.
 
Laatst bewerkt:
Bij acer zou die optie er echter wel moeten zijn via de acer toolbar
Na een recovery wordt die ook terug geinstalleerd en kan je ook terug recovery's aanmaken

Hoi Jelpot
In de handleiding van mijn acer stond dat de mogelijheid tot het maken van recovery cd's eenmalig werd aangeboden. (vandaar mijn antwoord)
Ik had overigens geen toolbar van Acer maar dat kan later wel veranderd zijn. Inmiddels heb ik een andere pc (alternate) en ook daar kon ik alleen bij de eerste installatie recovery cd's maken. Deze pc heeft ook een recoverypartitie die ik al een keer heb gebruikt en toen dus inderdaad niet meer de mogelijkheid gaf om een recovery cd te maken.

Min of meer heb jij dan geluk gehad met je acer pc :p

Die toolbar vertraagd je computer enorm dus het is niet abnormaal dat bijvoorbeeld de TS deze niet meer zou hebben :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan