super 8 vraagjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

ibiza

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 apr 2002
Berichten
3.416
wie heeft ervaring met een super 8 film te laten digitaliseren
welke kwaliteit is dan,vhs of beter (films zijn 30 jaar oud)

heb firma in belgie gevonden die ook op hard disk zet, (moet ze daarna bewerken ze zijn in den tijd aan mekaar geplakt)

ze slaan ze op als avi heb je dan geen kwalieits verlies om ze naar dvd formaat te converteren


http://www.digidat.be/pmain/main-8mm-super8-op-DVD.htm
 
Sorry, ik zie nu dat je super8 film bedoeld en niet super 8 video.

Nou ja, misschien heeft iemand anders wat aan onderstaand verhaal.

Ik weet niet hoeveel minuten film je hebt, maar het kan makkelijker. :D

Koop een hd-dvdrecorder met editmogelijkheden.
De LG heeft het bijvoorbeeld evenals de Panasonic en Pioneer.
De rest misschien ook wel, maar dat weet ik niet zeker.
Vragen en evt laten demonstreren in de winkel.

Vervolgens sluit je je camera aan op de hd-recorder en neem je op in SP-mode.
Als alles op hd staat kun je gaan editen: slechte/ongewenste stukken er tussenuit.

Zodra het naar je zin is brand je het op dvd.
Mocht je meer willen, dan zet je de film via de dvd op je pc en dara kun je hem net zo bewerken met programma's zoals je zelf wilt. :thumb::thumb:
 
Laatst bewerkt:
Kwaliteit zal erg afhankelijk zijn van de super 8 film zelf. Het beeld wordt sowieso niet mooier dan dat je zou projecteren op een scherm. Als je het eenmaal digitaal hebt zo je het wel enigzins kunnen bewerken om b.v. contrast bij te stellen. Als je zelf een projector en een knappe videocamera hebt zou je het zelf kunnen doen. Kijk eens op deze site voor meer info.
Vervolgens kun je dan het signaal van de camera via een capturecard digitaliseren of je kunt de camera rechtreeks aansluiten op b.v. een dvd recorder.
 
projector heb ik niet,en in mijn vriendenkring ook niet ,eigenlijk logisch
dus kan alleen maar doen met een bedrijf

nu hoop ik dat sommige bedrijven de ruis en sneeuw kunnen verwijderen
want na 30 jaar zal dat wel nodig zijn
 
Je films hebben geen ruis en sneeuw hoor.. 't is film, geen video..

Het overzetten kan op 2 manieren: ofwel filmen ze het projektiescherm, ofwel gebruiken ze er een apparaat voor, de telecine.
Laatse techniek is het mooist, maar er zijn verschillen in kwaliteit.
Als bij het omzetten de 'DV-AVI codec' wordt gebruikt blijft de kwaliteit het hoogst, en blijft daar bij het omzetten naar DVD-video ook het meeste van over. Vraag of ze dat doen.. DV-AVI vraagt 12 GByte per uur video. Op 1 DVD past iets van 20 minuten video in die kwaliteit. De bestanden kun je kopieëren van DVD naar je harde schijf, en inladen in een bewerkings/DVD-video maakprogramma. Dit zal goedkoper zijn dan met harddisks werken.
 
Zeer recent heb ik een viertal SUPER8 films, ook met geluid, laten overzetten op DVD. De totale speeltijd was 58 minuten en passen op één DVD. De SUPER8 films worden beeld voor beeld via een filmscanner op HD gezet en dan op kleur (blauwzweem!) / licht / donker ezv gecontroleerd, zo nodig aangepast en daarna op DVD gezet. De kwaliteit is op z'n best VHS en sterk afhankelijk van de originele SUPER8 opname. Films opgenomen in vol zonlicht of met een filmlamp, dus goede belichting, zijn essentieel voor het resultaat. Bij donkere opnamen wordt het al moeilijk wat de kleur betreft. Wat wel geweldig is, is dat het beeld totaal niet flikkerd ! Ik was met het eerste resultaat niet tevreden en toen heeft men alles opnieuw gedaan. Het resultaat was ANDERS, niet echt beter, maar gezien de kwaliteit van de SUPER8 film acceptabel. Mijn oudste film is 38 jaar oud, en die is het beste uit de bus gekomen. Dat was overigens een DUBBEL8 film.De kosten, ja, het is niet echt goedkoop. Ik heb betaald: startkosten € 19,95 (inclusief 15 min. SUPER8 film) en elke verdere minuut € 0,99, maar dat was een AANBIEDING ! Normaal zou het € 29,75 (incl. 15 min film) en € 1,19 per minuut.
Ik ben van plan om zelf (van de winter) een test te doen om de SUPER8 films om te zetten naar DVD. Gelukkig heb ik nog een goede SUPER8 projector. Een korte test door een film direct vanaf het filmdoek met een VIDEO camera op te nemen gaf volgens mij een beter kleurenbeld dan via de scanner. Het probleem met rechtstreeks opnemen is de witte lichtvlek in het midden van het beeld en het flikkeren van het beeld.
 
hoi allemaal
niet gereageerd was in spanje voor 3 weken

de bedoeling is voor zo goed mogelijke kwaliteit over te houden
heb effe rap gekeken naar prijzen
http://www.super8.nl/telecine.htm
http://www.digidat.be/pmain/main-8mm-super8-op-DVD.htm

maar valt op dat super8.nl zoeen 3 keer duurder is
is dat misschien omdat ze duurder matriaal of andere technieken gebruiken (betere)

en ik wou ze op harddisk omdat het ongeveer 144 minuten film is lijk mij dan simpelste om ze te bewerken
vanwege de groote zal gouw een 25 gig zijn

welk bedrijf raden julie mij aan
liefst in belgie ,maar moet niet
ik breng ze zelf
 
hoi allemaal
niet gereageerd was in spanje voor 3 weken

de bedoeling is voor zo goed mogelijke kwaliteit over te houden
heb effe rap gekeken naar prijzen
http://www.super8.nl/telecine.htm
http://www.digidat.be/pmain/main-8mm-super8-op-DVD.htm

maar valt op dat super8.nl zoeen 3 keer duurder is
is dat misschien omdat ze duurder matriaal of andere technieken gebruiken (betere)

en ik wou ze op harddisk omdat het ongeveer 144 minuten film is lijk mij dan simpelste om ze te bewerken
vanwege de groote zal gouw een 25 gig zijn

welk bedrijf raden julie mij aan
liefst in belgie ,maar moet niet
ik breng ze zelf
 
Hallo Ibiza, de optie in Amsterdam lijkt mij erg duur en volgens mij weet je van te voren niet exact wat de totale prijs is. DigiDat in Belgie lijkt mij een redelijke optie om in elk geval een poging te wagen. Ik heb mijn SUPER8 films bij Bakker Media Center laten omzetten. Zij hebben 2 vestigingen, één in Amsterdam en één in Heerhugowaard, NH. De website van dit bedrijs is: www.bakkermediacenter,nl
 
hallo,

nadat ze gedigaliseert ,hoe de kwaliteit

het mag wel wat kosten,de prijs word in 5 gedeeld
dus zo valt nog mee
amsterdam is voor mij wat rijden ik kom van oost-vlaanderen
jammer dat digisat geen info geeft hoe ze juist te werk gaan,word de banden eerst proper gemaakt enz.
 
Hallo, ik zou toch een poging wagen met Digidat in Belgie. Op hun webside is het één en ander te vinden hoe zij Super8 films omzetten naar DVD. De kwaliteit is vooruit niet echt te bepalen omdat het van de kwaliteit van je Super8 films afhangt (licht, donker scherp, onscherp ezv). Digidat doet er volgens hun ook het één en ander aan "verbetering" van de Super8 opnamen. Gewoon een keer proberen en een aantal films laten overzetten. Dan pas kun je de kwaliteit beoordelen. SUCCES !
 
had mij ook al voorgenomen eerst een spoel van 15 min binnen te geven
zo kan ik zien of de kwaliteit mijn goesting is zoniet is ook geen dramma

we zien wel hou jullie op de hoogte :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan