converteren van MP3 naar WAV

Status
Niet open voor verdere reacties.

ppmoreno

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 jul 2009
Berichten
3
Om geluid in te sluiten bij PPS-bestand (Power Point).
Hoe kan ik MP3 omzetten naar 'n minimale bestandsgrootte in WAV, om ook de PPS via email te kunnen versturen ???
MP3 ongeveer 3 MB en nadien in WAV ongeveer 1 MB.
Misschien heb je nog 'n goede tip,
welk programma is te downloaden (nederlands) wat niet een probeerversie is.
Ben héél benieuwd naar je reaktie.
Alvast hartstikke bedankt.
 
Volgens mij is dat onmogelijk. MP3 is een compressie. Wav is niet een compressie. Je kan het volgens mij het beste vergelijken met bitmaps en jpeg's. Een bitmap, slaat elke pixel stuk voor stuk op. Hierdoor verlies je niets. Maar het bestand is wel groot. 5 miljoen pixels is nogal wat, dus moeten er ook 5 miljoen waardes zijn. Bij een jpeg gaat het anders. Daar kijkt de de computer naar de gebieden die hetzelfde zijn (of na genoeg hetzelfde) en slaat als het ware vlakken op. Doordat het niet vaak voorkomt dat elke pixel hetzelfde is dan een andere groep, maakt de computer pixels hetzelfde. Hierdoor verlies je wel een aantal kleuren maar meestal valt dit niet op. Hetzelfde geldt voor mp3 en wav. Wav slaat alles stuk voor stuk op en mp3 kijkt naar dingen die op elkaar lijken. Wav maakt het dus alleen maar groter. Wat je wel kan doen, is de bitrate van mp3 verlagen. Hierdoor verlies je kwaliteit maar creëer je ruimte. Ik raad je echter wel aan om niet lager te gaan dan 128 kbit/s. Dan valt het namelijk wel heel erg op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan