Computers verbinden in netwerk (gezamelijke priner)

Status
Niet open voor verdere reacties.

emperormarijn

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2009
Berichten
23
Hallo,

Wij willen thuis onze computer gezamelijk aansluiten zodat wij o.d. kunnen printen zonder dat de computer aanstaat waar de printer op aangesloten zit.
Wij hebben thuis 3 computers en 1 laptop die wij daarop willen aansluiten. Deze computer zijn al gezamelijk op een router aangesloten en hebben alle4 dus internetaansluiting.

Maar vraag is dus: Hoe doen we dat?
De printer is aangesloten op een computer, de printer is dus niet aangesloten op een netwerk.
 
Áls de printer een netwerkaansluiting heeft kun je heb direct aan de router hangen,

anders moet je een printerserver kopen
 
Wij hebben bedraad internet dus ik neem aan bedraad.

Of kunnen we dan net zo goed een printer kopen MET internetaansluiting?
 
En hoe werkt zoiets?

Als we dat gekocht hebben, Moeten we nog wat doen zodat iedereen kan printen?
 
Zelf heb ik een draadloze printerserver. Deze moest ik een ip-adres toekennen. Daarna de client-software op alle pc's installeren en daarna de printers installeren.

Aangezien je bedraad wilt, hoef je je niet druk te maken over de beveiliging. Daar ben ik zelf het langst mee bezig geweest :D
 
Hoe erken je het dan een ip-adres toe? En de software installeren gaan denk ik met een cd?
 
Je moet elke computer dezelfde werkgroepnaam geven. Met welk besturingssysteem draai je?
 
Als je in configuratiescherm op "systeem" dubbelklikken. Tabblad "computernaam". Daar kun je door op wijzigen het domeinnaam veranderen. Alle namen moeten gelijk zijn van alle pc's die je in je netwerk wilt hebben.

Wanneer je dat gedaan hebt, kun je eventueel harde schijven delen en/of de printer delen. Wanneer je de printer heb gedeeld, dan kun je op de andere pc's de printer toevoegen, door in de printerwizard "netwerkprinter" selecteren.

Hoop dat het zo duidelijk is uitgelegd, anders lees ik het wel. Ben trouwens alleen 's avonds in staat om je eventueel verder te helpen (bij hoge uitzondering overdag).

Suc6,

Rene
 
Hoe delen we bestanden dan?

Door een map de telen:
rechtsklik op map > Delen en beveiliging > Deze map delen...> Sharenaam opgeven (hoe de map moet heten in netwerk)

Dan vanaf een andere XP computer: Start > Zoeken... > Computers > Computernaam invoeren van computer waar gedeelde map op staat > Zoek

Dan zie je de computer staan, dubbelklik en map topenen, je kunt dan eventueel het adres (in de adresbalk), kopiëren naar het klembord. dan in het menu Tools* op Map network Drive, en dan het pad invoeren en een letter toekennen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan