Draadloos internet delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaveJr

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2007
Berichten
28
Hallo iedereen,

Ik zit nu achter een pc, met een netgear usb adapter voor wireless internet. Deze computer wil ik gebruiken om het internet door te geven aan de computer naast me via een crosscable. Nou heb ik geen crosscable, maar ik had gelezen dat als je met een gewone utp kabel door een switch heengaat het functioneert als een crosscable. Dus, ik wat proberen, Internet Connection Sharing aangezet. Utp kabeltje in deze pc, en in de switch.. Hoera! lampjes gaan branden etc, ziet er goed uit. 2e kabeltje in de 2e computer en in de switch, nu gaan opeens niet de lampjes branden, het ligt niet aan het kabeltje want ik heb ze allebei geprobeerd, bij deze pc gaan de lampjes branden ,bij de ander niet. Waarom is dit? Ik denk namelijk dat als ze ook gaan branden bij die 2e computer het allemaal werkt.

Gewenste setup:

Modem > Router > UTP Kabel > Wireless Router > Wireless Adapter > Computer 1 > Utp Kabel > Switch > Utp kabel > Computer 2

Bedankt!
 
Ik denk dat je in principe een goede setup hebt die zou moeten werken. Ik ga er wel vanuit dat alleen de betroffen 2 computers aan de switch hangen.
Het feit dat op de andere computer er géén lampjes gaan branden wijst op een probleem met de netwerkkaart op die pc.
Kijk dus op die pc na of in de BIOS misschien de netwerkkaart is uitgeschakeld, of misschien in Windows zelf (via Apparaatbeheer).
Als de 2de pc een laptop is, kijk dan ook naar energie-besparingsprogramma's die soms laptoponderdelen uitschakelen om energie te besparen.
Test natuurlijk ook die 2de computer in de aansluiting waar de eerste wél link ('lampjes') krijgt, dit om te testen of misschien een switch-poort kapot is (of uitgeschakeld op de switch zelf).

Meer tips heb ik niet voor je. Hopelijk kom je ermee uit.

Succes,

Tijs.
 
Dom van me, de netwerkkaart stond bij windows apparaatbeheer uitgeschakeld. En alle lampjes branden nu, maar.. Ik weet niet zo goed hoe ik verder moet, ik kreeg rechtsonder bij beide computers dat hij naar netwerkadres aan het zoeken was, maar dat kunnen ze natuurlijk niet vinden omdat ze niet met de router verbonden zijn. Ik heb mijn draadloze netwerkverbinding gedeeld via eigenschappen > geavanceerd, maar ik weet eigenlijk niet wat ik nu moet doen om het allemala te laten werken. Moet ik nog iets op computer 2 doen?

Bedankt,
David
 
Op PC2 hoef je niets te doen (behalve gewoon de standaardinstellingen laten staan, dus automatisch ip-adres verkrijgen én automatisch DNS-serveradres verkrijgen in de TCP/IP instellingen).

Nog even voor de zekerheid hier vermeld
Voor ICS onder XP: link
Voor ICS onder Vista: hier

Even iets om rekening mee te houden (misschien ook de reden van je huidige probleem): Als het draadloze netwerk een 192.168.0.x netwerk is (de pc heeft dus een 192.168.0.x adres op de draadloze netwerkkaart), dan gaat het niet werken, want dat wordt ook gebruikt in het ICS-netwerkje. Je zou in dat geval het draadloze netwerk op een andere reeks moeten brengen, zoals 192.168.1.x of 192.168.2.x etc.

Succes,

Tijs.
 
Goed, ik heb de LAN verbinding op computer 2 ingesteld op automatisch ip adres verkrijgen.
En dat heb ik ook gedaan bij computer 1 bij de LAN, en draadloos stond ook op automatisch verkrijgen maar nu heb ik die ingesteld op 192.168.1.1. En subnet ding stond automatisch op 255.255.255.0. Maar, nu krijg ik 1. geen verbinding meer met m'n draadloos. 2. nogsteeds blijft de LAN haken op status: netwerkadres verkrijgen.

Iemand weet hoe ik verder moet?
Bedankt,
David

Even voor de duidelijkheid want ik snap er zelf nu ook niet veel meer van..
Ik heb een inkomende draadloos verbinding, deze wil ik direct delen door een lan kabeltje. Ik heb dus de draadloze verbinding gedeeld gezet. En verder heb ik de LAN gelaten zoals het was, tot nu toe want ik heb hem nu ingesteld automatisch verkrijgen.
Dit klopt toch zo?
 
Beter dat je nu eerst wat meer details geeft over hoe het eigenlijk in elkaar steekt bij je:
1. Kreeg je op je draadloze verbinding een 192.168.0.x adres? Indien ja, dan moet je de draadloze router 'ombouwen', zodat die een andere reeks gebruikt, bijv. 192.168.2.x. Betekent een aanpassing in het LAN-gedeelte van de router. Hierna zal de router ook aan de clients ip-adressen uitreiken in die nieuwe reeks.
Zoals je merkt moet je niet een vast ip-adres op je draadloze netwerkkaart gaan zetten in een reeks die niet wordt ondersteund door je router: Je router moet je 'ombouwen', en daarna op je draadloze netwerkkaart weer gewoon automatisch een ip-adres laten toewijzen door de router.
2. Waarom je LAN blijft haken op automatisch een ip-adres verkrijgen is mij een raadsel. Ik ga er dus vanuit dat mogelijk:
a. De switch waar je het over hebt eigenlijk gewoon een router is die ip-adressen uitreikt.
b. De Internet Connection Sharing verkeerd is ingesteld (zie mijn links naar instructies voor XP en Vista). Door ICS wordt nl. automatisch een 192.168.0.x 'vast' toegekend aan jouw LAN-kaart. Apparaten die dáár dan weer aanhangen (je andere computer/laptop) krijgt dan van je LAN-kaart een ander ip-adres in de 192.168.0.x reeks toegekend, met als standaardgateway en DNS-server het 192.168.0.x adres van jouw LAN-kaart.

Succes,

Tijs.
 
Beter dat je nu eerst wat meer details geeft over hoe het eigenlijk in elkaar steekt bij je:
1. Kreeg je op je draadloze verbinding een 192.168.0.x adres? Indien ja, dan moet je de draadloze router 'ombouwen', zodat die een andere reeks gebruikt, bijv. 192.168.2.x. Betekent een aanpassing in het LAN-gedeelte van de router. Hierna zal de router ook aan de clients ip-adressen uitreiken in die nieuwe reeks.
Zoals je merkt moet je niet een vast ip-adres op je draadloze netwerkkaart gaan zetten in een reeks die niet wordt ondersteund door je router: Je router moet je 'ombouwen', en daarna op je draadloze netwerkkaart weer gewoon automatisch een ip-adres laten toewijzen door de router.
2. Waarom je LAN blijft haken op automatisch een ip-adres verkrijgen is mij een raadsel. Ik ga er dus vanuit dat mogelijk:
a. De switch waar je het over hebt eigenlijk gewoon een router is die ip-adressen uitreikt.
b. De Internet Connection Sharing verkeerd is ingesteld (zie mijn links naar instructies voor XP en Vista). Door ICS wordt nl. automatisch een 192.168.0.x 'vast' toegekend aan jouw LAN-kaart. Apparaten die dáár dan weer aanhangen (je andere computer/laptop) krijgt dan van je LAN-kaart een ander ip-adres in de 192.168.0.x reeks toegekend, met als standaardgateway en DNS-server het 192.168.0.x adres van jouw LAN-kaart.

Succes,

Tijs.


1. Hoe doe ik dit ombouwen? Naar wireless router configuration gaan en daar een statisch ip adres toelaten kennen van iets anders dan 192.168.0.x?
2. a nee, het is een switch. 100% zeker.
b. Ik heb die links gebruikt ja, en ik heb het volgensmij ook goed gedaan, nl:

Ik heb 2 verbindingen, een Wireless verbinding en een LAN verbinding.
Het internet signaal komt binnen via de wireless verbinding, dit signaal wil ik delen over de lan verbinding. De lan verbinding is een directe verbinding naar computer 2, via een switch. Bij de wireless verbinding: Rechtermuisknop, eigenschappen, geavanceerd en dan 'andere gebruiks mogen via de verbinding van deze computer verbinding maken.' en dan OK.

Wil je nog iets weten?

Zowieso al heel erg bedankt voor de moeite die je al hierin hebt gestoken :D

David
 
Ik wil wel even bij je meekijken, als je het goed vindt.
Klik daarvoor even op mijn schuilnaam naast dit bericht, en kies voor Stuur e-mail naar dnties
Zet daar e-mail adres, MSN-naam (als je die hebt) en evt. een telefoonnummer in.
Ik heb een hulpprogramma om pc's op afstand over te kunnen nemen, zodat we dingen kunnen nakijken (installeert niets op jouw pc).

M.b.t. je opmerkingen:
ad 1.: Je kunt je herinneren dat ik geschreven had dat als de draadloze router in het 192.168.0.x segment rondhangt, je het LAN-adres van die router moet veranderen. Hiermee verandert dan automatisch de ip-range voor het DHCP server-gedeelte mee. Zet die niet op 192.168.1.x (wordt nl. ook vaak gebruikt door (provider-)routers), maar kies bijv. 192.168.2.x (of 192.168.3.x etc.)
EDIT: Na aanpassing hiervan zul je natuurlijk een nieuw ip-adres moeten aanvragen op je draadloze netwerkkaart (alternatief is om je pc te herstarten).
ad 2.: Ik heb daar geen opmerkingen over. Ik ga ervan uit dat dat dan goed staat ingesteld. Een reden voor het haken naar een ip-adres zouden we misschien m.b.v. die sessie-op-afstand kunnen nakijken.

Ik hoor het wel.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Even een update over wat er allemaal is gebeurd voor de mensen die dit nog doorlezen:

Toen we elkaar eindelijk tegenkwamen op msn hebben dnties en ik via zijn programma'tjes ( na een tijdje geklooi met firewalls e.d ) verbinding gekregen, hij kon mijn computer besturen. Dus nadat hij eerst wat heeft rondgekeken over hoe mijn pc in elkaar zit qua verbindingen, heeft hij precies hetzelfde gedaan als wat ik deed, en het werkte. Het enigste verschil was dat ik eerst AVG antivirus had, en nu NOD32 ( zonder firewall ) dus waarschijnlijk heeft AVG het geblokkeerd, anders weet ik het ook niet.

Bedankt Dnties!:thumb::D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan