Probleem bij instellen thuisnetwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

WebSterz

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 aug 2009
Berichten
1
Beste Helpmijers!

Ik ben al een tijd bezig om een thuisnetwerkje op te zetten. Veel is al gelukt: het gaat deels draadloos en alle computers/laptops hebben de beschikking over internet. Nu ben ik bij de volgende stap aangekomen: het delen van bestanden en printers en hier loop ik tegen een heel raar iets aan: de pc1 vindt pc2 wel in het netwerk maar pc2 vindt pc1 niet.

Nu heb ik het e.e.a. doorgelopen:
- pc1 en pc2 zitten in de zelfde werkgroep (ik heb deze om uit te proberen ook nog een keer van naam veranderd)
- pc1 en pc2 draaien op windows vista en hebben het thuisnetwerk op 'private' staan, en ze hebben allebij filesharing, printersharing, public folder sharing en network discovery aanstaan.
- Op bijde pcs heb ik de virusscanners en firewalls even uit gezet
- pingen van pc1 naar pc2 lukt, pingen van pc2 naar pc1 lukt niet. Hier is echter wel iets raars aan de hand: als ik

ping COMPUTERNAAM
in cmd invoer geeft hij wel het locale ip adres van pc1 terug:

Pinging COMPUTERNAAM [192.168.1.8] with 32 bytes of data:
gevolgd door vier maal een time-out. Omdat hij de computernaam verwijst naar het juiste ip moet er in mijn ogen dus wek eeb soort van connectie zijn.

De netwerksituatie is relatief eenvoudig: pc1 zit aan de tele2 modem via een utp kabel, en pc2 zit aan de tele2 modem via het draadloos netwerk.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn en hoe ik dit het beste kan oplossen?
Dank!

Overigens is er in het netwerk ook een xp computer die net als pc2 wel door pc1 gevonden en gepinged kan worden maar pc1 zelf niet kan openen en pingen
 
Misschien is er nóg een firewall actief (bijv. (als onderdeel van) McAfee, Norton, Kaspersky etc.)
Verder is het interessant om vanaf de pc's zichzelf te pingen, en te kijken of dat wél uitvoer oplevert. Lukt dat nl. niet, dan gaat het vanaf een andere pc ook niet lukken...
Hetzelfde geldt voor bladeren in het netwerk (zie hieronder).

Daarnaast kun je kijken wat er gebeurt als je probeert de gedeelde mappen zowel vanaf een andere pc als vanaf de pc zelf te bekijken op de volgende manier:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> \\pcnaam
[Windows-toets]r toetscombinaite -> \\ipadresvanpc

Dit zijn zo een paar basistests, die mogelijk een hint geven wat er nu (nog) misgaat.

Dan alvast een 'speciale' tip die mogelijk helpt: In sommige draadloze routers is een voorziening beschikbaar die heet (o.i.d.): AP Isolation
Dat komt erop neer dat draadloze clients alleen met de router kunnen communiceren, maar niet met andere apparaten op het (draadloze en bedrade) netwerk (een soort beveiliging dus, nuttig in hotels bijv. waar het niet de bedoeling is dat je kunt gaan hacken op een laptop die in een andere kamer toevallig ook het beschikbaar gestelde draadloze netwerk gebruikt)
Kijk dus even na óf je iets dergelijks hebt in je router en hoe dat ingesteld staat.

Nog een tip: Misschien is er een firewall in de draadloze router ingebouwd. Die moet je dan voor de test ook even uitschakelen.

Succes,

Tijs.
 
Misschien is er nóg een firewall actief (bijv. (als onderdeel van) McAfee, Norton, Kaspersky etc.)
Verder is het interessant om vanaf de pc's zichzelf te pingen, en te kijken of dat wél uitvoer oplevert. Lukt dat nl. niet, dan gaat het vanaf een andere pc ook niet lukken...
Hetzelfde geldt voor bladeren in het netwerk (zie hieronder).

Daarnaast kun je kijken wat er gebeurt als je probeert de gedeelde mappen zowel vanaf een andere pc als vanaf de pc zelf te bekijken op de volgende manier:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> \\pcnaam
[Windows-toets]r toetscombinaite -> \\ipadresvanpc

Dit zijn zo een paar basistests, die mogelijk een hint geven wat er nu (nog) misgaat.

Dan alvast een 'speciale' tip die mogelijk helpt: In sommige draadloze routers is een voorziening beschikbaar die heet (o.i.d.): AP Isolation
Dat komt erop neer dat draadloze clients alleen met de router kunnen communiceren, maar niet met andere apparaten op het (draadloze en bedrade) netwerk (een soort beveiliging dus, nuttig in hotels bijv. waar het niet de bedoeling is dat je kunt gaan hacken op een laptop die in een andere kamer toevallig ook het beschikbaar gestelde draadloze netwerk gebruikt)
Kijk dus even na óf je iets dergelijks hebt in je router en hoe dat ingesteld staat.

Nog een tip: Misschien is er een firewall in de draadloze router ingebouwd. Die moet je dan voor de test ook even uitschakelen.

Succes,

Tijs.
DANK! Zo stom dat ik niet de firewall van McAfee heb uitgezet, dat moest handmatig. Nu weet ik in ieder geval waar het probleem zet. Hoe kan ik de firewall het beste instellen? Gewoon inkomende dingen van het ip van mijn laptop toestaan (dus bijvoorbeeld 192.168.1.8)? Is dit niet erg m.b.t. de veiligheid?

Nogmaals dank!
 
Fijn dat je al een stukje verder bent gekomen met mijn tips! :)

Wat je voorstelt om alle verkeer toe te staan vanaf je laptop is een manier om het te fixen, maar is wel heel 'algemeen'/breed en dus mogelijk gevaarlijk.
Enige wat je (eigenlijk) wilt toestaan is bestands- en printerdeling en ping. Als je het zo kunt instellen in de McAfee firewall dat dat is toegestaan, dan ben je klaar, maar zie je niet direct de manier om dat te doen, dan kun je ook aangeven dat alles vanaf het ip-adres van de laptop is toegestaan.

Succes,

Tijs.
 
@lodewijkv: Ik neem aan dat het je gelukt is om ook mét McAfee firewall alles werkend te krijgen.

Klik dus nog even op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag" (iets verder beneden rechts op deze webpagina), zodat de vraag als opgelost is gemarkeerd.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan