Zeven keer Nieuwe hardware voor één scanner

Status
Niet open voor verdere reacties.

jjge

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Berichten
304
Hallo, *

ik heb een UMAX SCSI scanner (PowerLook II) aangesloten op een XP-systeem. Eerst de scanner aanzetten, dan XP opstarten, en dan...

Nieuwe hardware. Type klopt, installeren gaat van een leien dakje. Finish. Hoera.
Nieuwe hardware, weer PowerLook II. Watte? Nou, vooruit, installeren dan maar...
En dat tot zeven keer toe. En dan staan er dus zeven scanners in mijn Twain sources. En ze doen het geen van alle!

Kortom: help!
 
Hallo, *

ik heb een UMAX SCSI scanner (PowerLook II) aangesloten op een XP-systeem. Eerst de scanner aanzetten, dan XP opstarten, en dan...

Nieuwe hardware. Type klopt, installeren gaat van een leien dakje. Finish. Hoera.
Nieuwe hardware, weer PowerLook II. Watte? Nou, vooruit, installeren dan maar...
En dat tot zeven keer toe. En dan staan er dus zeven scanners in mijn Twain sources. En ze doen het geen van alle!

Kortom: help!
Er worden zeven drivers geïnstalleerd voor één apparaat of 'denkt' de pc dat er zeven apparaten aangesloten zijn?
Verwijder ze i.i.g. en start de pc opnieuw op zonder dat de scanner is aangesloten. Sluit de pc weer af, sluit de scanner weer aan en start de pc weer op.

Als dit geen verbetering oplevert, verwijder je van de zeven drivers er zes, en vervang je die ene driver met de driver op de cd-rom en/of op internet-staande driver.
 
Dit gedrag komt me zeer bekend voor van een professionele boekenscanner 2 jaar geleden.

Kijk het volgende zeer goed na (vooral onderdeel 1.):
1. Heb je een vrije SCSI-id toegekend aan het apparaat, een die niet conflicteert met andere aangesloten apparaten. De SCSI-insteekkaart zelf heeft ook een SCSI-id, dus die telt ook mee. Als het apparaat staat ingesteld op automatisch een SCSI-id te verkrijgen, stel dan een vaste SCSI-id in.
2. Is je SCSI-keten wel goed geterminate? Kijk na of je op de Umax (of welke apparaat dan ook maar aan het einde van SCSI-kabel zit) de terminatie goed is gedaan.

Succes,

Tijs.
 
Om met de laatste reactie te beginnen: ik heb de scanner opgepakt, mee naar huis genomen, en op een Ubuntu systeem met SCSI-kaart ingeplugd. Draait zonder enig probleem. De hardware is dus goed. Ik heb hem overigens getermineerd.

Voor de goede orde: de problemen zijn pas opgetreden na een verhuizing. Voor die tijd draaide de scanner wel, en dan nog zonder terminatie ook (niet altijd perfect, ik weet nu waarom). Maar goed, de hardware is het probleem dus duidelijk niet. Ik heb maar één SCSI device, maar ik heb voor de zekerheid een paar IDs geprobeerd.

Ik heb die drivers opgehaald (dank frankwannet) maar daar kan XP (of ik) niks mee. Er komt na uitpakken een hele vracht directories uit: disk1 disk2 disk3 disk4 en nog zo het een en ander, en daar zitten inf files bij, maar ik krijg steeds "geen informatie over de hardware", wat ik ook kies.

Dus op Ubuntu gaat het probleemloos, XP lukt niet.

Overigens kwam ik op een andere Umax site een mededeling tegen dat het vaker voorkomt dat er 8 entries in de device manager komen, ze suggereren een modificatie van het register, en geven dan een lijst enties waar PowerLook III wel in voorkomt, maar II helaas niet. Daar heb ik dus ook nix an.

Ik zoek verder; hulp is nog steeds welkom.
 
Ik heb die drivers opgehaald (dank frankwannet) maar daar kan XP (of ik) niks mee. Er komt na uitpakken een hele vracht directories uit: disk1 disk2 disk3 disk4 en nog zo het een en ander, en daar zitten inf files bij, maar ik krijg steeds "geen informatie over de hardware", wat ik ook kies.
Nou, ik heb het voor elkaar gekregen, als volgt: scanner uit, onder hardware alles van de scanner verwijderen. Vervolgens op de driver directories \disk1\setup.exe draaien. Daarna de scanner aanzetten en systeem weer opstarten. Nu wordt de scanner maar één keer herkend-- en hij werkt ok nog. Probleem opgelost, bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan