** Verbinding Met Extern Netwerk Vanaf Andere Locatie **

Status
Niet open voor verdere reacties.

cineti1

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2009
Berichten
9
** Verbinding met extern netwerk vanaf andere locatie **

Ik werk momenteel op kantoor op een desktop PC, die ik heb ingesteld als Server. Er zijn nog enkele andere computers op kantoor die via die PC verbinding maken om te werken aan bestanden en het afdrukken van documenten.

Anyway, ik wil graag vanaf een andere locatie (voornamelijk vanuit thuis) bij de bestanden kunnen komen die staan op de Server PC, zodat ik eventueel ook vanuit thuis kan werken. Ik zou graag willen weten wat hiervoor de beste oplossing is, en hoe ik een en ander moet instellen.

Er zijn verschillende mogelijkheden:
- VPN-verbinding
- Verbinding met extern bureaublad (maar dan moet server PC waarschijnlijk 24/u per dag aan staan
- Microsoft Groove?
- FTP-verbinding?

Ik beschik tevens over een netwerk harde schrijf, die FTP-verbindingen schijnt te ondersteunen. Dit apparaat heeft z'n eigen IP adres. Is dit wellicht een oplossing?

Ik zou in ieder geval graag willen weten hoe jullie dit soort problemen hebben opgelost, en wat de mogelijkheden zijn.

Alvast bedankt!
 
Van de mogelijkheden die je noemt zijn er 2 die wat mij betreft in aanmerking komen:
1. VPN-verbinding (=volledig toegang tot het hele kantoornetwerk, incl. netwerk-aangesloten schijf, de 'server' etc., en dat nog eens volledig beveiligd/versleuteld. Tevens de mogelijkheid om via Extern Bureaublad/RDP rechtstreeks te werken op de 'server' als die aanstaat).
2. Extern Bureaublad/RDP (=(Indien ook je schijfletters van je verbindende pc (thuispc) meeneemt) toegang tot de applicaties én de data van je 'server' en alle apparaten waar je verder vanaf je 'server' toegang toe hebt. Dit is ook beveiligd/versleuteld). Hiervoor moet inderdaad een of andere pc/server permanent aanstaan.

Succes,

Tijs.
 
Hoi Tijs,

Bedankt voor je snelle reactie.

Zijn er eventuele verschillen in de gebruiksvriendelijkheid tussen VPN en Extern bureaublad? Werkt het één beter of sneller als het ander? Wat zou de beste oplossing zijn?

Als ik het goed begrijp zou ik dus met Extern bureaublad ook alle toepassingen moeten kunnen openen en runnen? Dat zou namelijk zeer efficiënt zijn.

Weet jij hoe ik de server PC op kantoor zodanig kan instellen dat deze via Extern bureaublad vanuit thuis toegankelijk zijn, natuurlijk beveiligd van wachtwoord?

Alvast bedankt!
 
Zijn er eventuele verschillen in de gebruiksvriendelijkheid tussen VPN en Extern bureaublad? Werkt het één beter of sneller als het ander? Wat zou de beste oplossing zijn?
Als je wilt kunnen werken met bestanden 'op de zaak' alsof je ze op je thuispc hebt staan, dan is een VPN een goede manier. Natuurlijk moeten de bestanden dan worden overgehaald over je Internet-verbinding, dus erg snel zal dat niet zijn (maar dat geldt natuurlijk ook voor de andere oplossingen waarbij je op je thuispc de bestanden wilt bewerken).
Incidenteel zou je bestanden (of e-mail etc.) over de VPN kunnen overhalen, en dan de rest van de werkzaamheden via Extern Bureaublad 'rechtstreeks' op het kantoornetwerk te doen.


Als ik het goed begrijp zou ik dus met Extern bureaublad ook alle toepassingen moeten kunnen openen en runnen? Dat zou namelijk zeer efficiënt zijn.
Ja, als je inlogt via Extern Bureaublad op de pc waar je normaal ook op werkt 'op de zaak', dan is dat net alsof je achter je eigen bureau zit. Natuurlijk gaat de schermopbouw niet even snel, maar het scheelt niet zoveel.


Weet jij hoe ik de server PC op kantoor zodanig kan instellen dat deze via Extern bureaublad vanuit thuis toegankelijk zijn, natuurlijk beveiligd van wachtwoord?
Voor Extern Bureaublad heb je een XP Professional, Windows Server 2003/2008, Vista Ultimate of Vista Enterprise PC nodig op de zaak. Daar moet je Extern Bureaublad functionaliteit aanzetten, aangeven dat jouw gebruikersaccount mag inloggen via RDP, en dan moet je verder poort 3389 TCP op de router 'op de zaak' doorzetten ('portforwarden') naar het interne ip-adres van die PC (soms moet je daarbij ook firewall-instellingen doen op de Internet-router van de zaak, zodat poort 3389 TCP verkeer naar het LAN toegestaan is).
Natuurlijk moet de PC op de zaak dan nooit uitgezet worden én niet automatisch in Standby of Slaapstand geraken.
Bij een RDP verbinding is een wachtwoord verplicht, dus als je nu nog zonder wachtwoord werkt op de 'server PC', dan zul je een (liefst sterk) wachtwoord moeten zetten op je gebruikersaccount aldaar.


Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hey Tijs, bedankt voor je snelle reactie.

Zijn er eventuele verschillen in de gebruiksvriendelijkheid tussen VPN en Extern bureaublad? Werkt het één beter of sneller als het ander? Wat zou de beste oplossing zijn?
Als je wilt kunnen werken met bestanden 'op de zaak' alsof je ze op je thuispc hebt staan, dan is een VPN een goede manier. Natuurlijk moeten de bestanden dan worden overgehaald over je Internet-verbinding, dus erg snel zal dat niet zijn (maar dat geldt natuurlijk ook voor de andere oplossingen waarbij je op je thuispc de bestanden wilt bewerken).
Incidenteel zou je bestanden (of e-mail etc.) over de VPN kunnen overhalen, en dan de rest van de werkzaamheden via Extern Bureaublad 'rechtstreeks' op het kantoornetwerk te doen.


Ik heb er eens even over nagedacht, en zou toch graag willen gaan voor een VPN-verbinding i.p.v. Extern bureaublad. Dit zou ik dan willen doen met een Externe Netwerk Harde Schijf (de schijf heeft een ethernet én USB aansluiting). Ik zou deze schijf graag als 'server' willen instellen, in ieder geval zo dat alle bedrijfsbestanden op die schijf staan, en dat alle PC's op kantoor van die schijf de bestanden krijgen. Alle PC's op kantoor zijn verbonden met een ethernetkabel aan het modem, evenals de netwerk harde schijf zelf. Dit om snelheidsverlies te voorkomen (draadloos is helaas stukken langzamer).

Zou jij me a.u.b. willen uitleggen hoe ik een VPN-verbinding kan leggen naar de netwerk harde schijf vanuit thuis? (welke stappen moet ik zetten op kantoor hiervoor, én op de laptop thuis? Ik heb gisteren al een tutorial gevolgd voor een VPN-verbinding maar tot dusver is het nog niet gelukt.

Alvast bedankt voor je hulp. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Ik ben de komende 2 dagen niet beschikbaar, dus misschien kun je het zo doen daar aparte vragen over te stellen.
Dus:
1. Hoe een VPN op te zetten in de sectie Netwerkveiligheid
2. NAS (=Network Attached Storage)-vraag plaatsen in Verwissebare opslagmedia

Succes,

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan