Kan schijf niet formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Huylebroeck

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2009
Berichten
18
Ik heb een paar weken geleden een G4 1,25 GHz DP gekocht met OSX 10.4 met de bedoeling om er OS 9.2.2 op te zetten. (OSX vind ik niet goed. Ik heb het nog al eens gewist.) De HD is een ATA-6 van 80 GB.

Hij startte op met de Norton Utilities 6.0 CD, waar OS 9.1 op staat, maar hij ziet de HD niet. Toen ik Schijfinstallatie startte van mijn USB-stick zag hij de HD niet. Zowel de DVD-RW als de USB-stick kwamen er op als 0 0 0.

Ik heb dan OS 9.2.2 gekopieerd naar de HD, maar ik heb de map waarin de systeemmap staat gekozen als opstartsysteemmap en sindsdien start hij dus niet meer op. Er komt een diskette met een knipperend vraagteken op.

Hoe kan ik de HD formatteren voor Classic Mac OS? Mag ik die HD er uithalen en in mijn G3/300 steken om ze zo te formatteren?
 
bij een gewone PC zou dit komen door een verkeerde insteling in je bios.
ik weet niet of dit bij een mac hezelfde werkt.
zo ja kun je het probleem daar oplossen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de HD in mijn G3/300 gestoken en dan geformatteerd. Daarna zag ik dat de HD gevonden werd door de G4 als ze aangesloten is op een tragere bus.

www.everymac.com zei:
Can officially support four internal hard drives -- two Ultra ATA/100 (ATA-6) and two Ultra ATA/66 (ATA-5) -- drives larger than 128 GB are supported. By default, a single Ultra ATA/100 drive is installed.

Op de HD staat ATA-6 maar toch moest ze aangesloten worden op een bus van ATA/66.
 
Het probleem was dus dat ik een G4 heb laten werken met een System folder van een G3.
Eigenlijk zou dat niet mogen kunnen.
Ik heb daarna gelezen over de G4 MDD.
Het is een sinecure die bij veel mensen is voorgekomen toen ze een tweedehandse G4 kochten zonder dat ze de installatie-CD er bij kregen.
Het is uiteindelijk maar pas goed opgelost geraakt door die CD te kopiëren van www.MacintoshGarden.org

Dit probleem is opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan