Vreemd netwerk gedrag

Status
Niet open voor verdere reacties.

rverhare

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
1
Hallo,

ik ervaar momenteel vreemd netwerk gedrag.

Ik heb UPC Breedband 60Mb en een modem met daarachter een wireless router.
Op die router heb ik twee lan-aansluitingen.

1 van die LAN loopt via zo'n 8 meter kabel cat.5 naar mijn zolder met Desktop PC.

Ik krijg hele vreemde gedragingen (metingen) van snelheden op die Desktop.
Speedtests geven Max. rond de 40MB en min. 5 a 6 MB aan.
En upload van 25KB tm 5MB.

Ik heb die LAN kabel zelf getrokken en van stekkers voorzien waarbij ik uitging van het idee dat de 8 draden op dezelfde wijze aan de stekker moeten aan weerszijden.

Nu lees ik in sommige berichten op dit forum dat je UTP moet kruizen en Lan weer niet.
Hoe zit dat nu?

Daarnaast was die LAN kabel trekken best een klus ivm ruimte in PVC-leiding dus heb mischien wel 1 van de 8 aders beschadigd. Kan ik dat controleren (via bijvoorbeeld een pc-programmatje op laptops die via lan kabel worden aangesloten)?

Gaarne reactie.

R.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan in de BIOS van mn gigabyte moederbord het e.e.a zien van de verbinding.
Mogelijk jij ook.
Echt nauwkeurig meten gaat bij mijn weten alleen met speciale apparaatje

Een andere manier om er achter te komen of de kabel beschadigd is om een laptop met een korte goede kabel direct op de router aan te sluiten en vervolgens boven op de lange kabel.
Is de verbinding daar langzamer, dan ligt het aan de kabel.

Wanneer je er hard aan getrokken hebt, kan er inderdaad een ader beschadigde zijn, maar bij zelf bevestigen van de stekkers wil het daar ook wel een aan liggen. Vooral bij gebruik van een goedkopere tang.

De aders hoeven overigens niet gekruist (crossed cable). Dat is voor een verbinding van pc naar pc.
mvg Leo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan