XP station geen verbinding met Vista Server alleen Ext BB

Status
Niet open voor verdere reacties.

blusgast

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 sep 2009
Berichten
3
Hoi,
Ik loop tegen het volgende probleem aan:
Ik heb een Vista Server, verbonden via een hub met 3 andere XP-werkstations. Vaste ip-adressering van 100.100.100.1 t/m 100.100.100.4 (adres Server) in een werkgroep PRAKTIJK. Er draait een applicatie op de Vista machine. Alle werkstations werken prima en hebben ook via de Server verbinding met het internet.

Nu wil ik het netwerk uitbreiden met een extra werkstation (XP). Deze is middels een homeplug op de hub aangesloten maar ik heb ook al geprobeerd via 1 van de netwerkaansluitingen want de andere pc's zijn middels utp verbonden. Wat heb ik gedaan:

Op de pc de netwerkwizard doorlopen en alle gegevens in de netwerkinstellingen ingegeven (ip-adres, subnet mask e.d.) en mappen gedeeld. Daarna op de server de netwerkomgeving vernieuwd en de pc werd gezien door Vista. Vervolgens geprobeerd om in Vista de shares op de pc geprobeerd te bereiken maar dan geeft het systeem de melding "naam ongeldig - PC-5)

Daarna geprobeerd om op het nieuwe station een nieuwe netwerkverbinding op te zetten naar de share waar de applicatie op staat. Dit lukt van geen kant. systeem zegt niet te kunnen connecten naar de server (100.100.100.4) Toen getracht een verbinding middel Extern Bureaublad op te zetten en dat lukt wel en ook internetverbinding werkt zonder problemen. Ik heb van alles geprobeerd maar zonder succes. Wie kan mij helpen, want ik word er stapelgek van.

Oh ja, alle pc's en server hebben de zelfde accounts qua gebruikersnaam en ww.
 
Nu meldt je niet of je de nieuwe XP computer al had bijgewerkt met Microsoft updates.
Het kan zijn dat (vanwege onvoldoende updates geïnstalleerd) je tegen het probleem aanloopt dat in deze link wordt genoemd.
Als ik me goed herinner is bovengenoemde update niet nodig als ServicePack3 al in XP is geïnstalleerd, maar dat wordt wel gemeld bij het installeren.

NB: De link hierboven vereist dat XP minstens op ServicePack2 niveau is.
link naar SP2 voor XP NL

Succes,

Tijs.
 
Hoi Tijs,

Het betreft hier een pc die schoon is geinstalleerd met XP Pro SP 3. De andere pc's zijn voorzien van SP2 en daar lukt het wel mee... Ik heb ook nog geprobeerd om mijn laptop in het netwerk te hangen maar ik heb het zelfde probleem. ook de laptop is voorzien van alle benodigde updates. Het lijkt er op dat er maar een beperkt aantal pc's mogen connecten oid.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp moeten in ieder geval 10 apparaten mogen verbinden. Overigens kun je dat makkelijk testen als een groot deel van de andere computers uitgezet is (na werktijd dus bijv.).

Een paar mogelijkheden die je daarnaast even kunt nakijken:
1. Subnetmasker in orde? En geen conflicterend ip-adres ingesteld (denk ook aan netwerkprinters etc.)?
2. Firewall op de delende 'server'-computer? Misschien tijdelijk even uitschakelen.
Kijk dat ook na op de 'probleem'-computer en 'probleem' laptop.
PS: Ook beveiligingspakketten van McAfee, Kaspersky, Symantec, Norton etc. kunnen een firewall-component in zich hebben.

We horen het wel.

Tijs.
 
Tijs,

Nee in totaal moeten er 4 pc's connecten met de server. De instellingen op de pc zijn identiek aan de overige 3 die wel kunnen connecten. Ook ip-adres is correct want ik ben gaan nummeren vanaf 1 en iedere nieuwe computer krijgt een een netbios naam, corresponderend met het eindcijfer van het ip-adres. Dus pc 1: ip = 100.100.100.1 en netbios PC-1. Van netwerkprinters is geen sprake want die zijn er niet. Firewall uitzetten is ook gedaan maar dat zou ook vreemd zijn want bij de andere pc's was aansluiten een fluitje van een cent. Deze pc's zijn indentiek ingericht voorzien van dezelfde antivirus (Norman) en op geen van deze is de firewall ingeschakeld.

Het raadsel is dus erg groot, zeker ook omdat er wel verbinding gelegd kan worden middels extern bureaublad, dus op een of andere wijze geconnect kan worden met de server maar een netwerkshare aanmaken om zo bij de applicatie te komen niet lukt

Nog meer tips? enne alvast bedankt voor het meedenken. Twee weten er altijd meer dan een

Groet
Dennis
 
Niet direct: Dit is typisch iets waar de ideeën komen als ik de situatie helemaal kan 'zien' ;)
Ik heb nog wel een paar links voor je waar je naar kunt kijken die mogelijk nog wat hints geven die je op een idee brengen:
hier
hier
hier

Hopelijk neemt iemand anders hier op het forum het stokje over als het gaat om je probleem.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan