Geen toegang tot gedeelde mappen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yorick1989

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2008
Berichten
293
Ik heb thuis een servertje en daar heb ik nu net windows 2003 op gezet, werkt goed enzo maar als ik een map deel vraagt hij steeds om een wachtwoord (zie hier onder). Hoe zet ik dit vragen om een wachtwoord uit?

mvg,
Yorick!
 

Bijlagen

  • doet t niet.jpg
    doet t niet.jpg
    93 KB · Weergaven: 86
Kijk in deze discussiedraad, gaat over hetzelfde als waar jij nu mee zit.

Succes,

Tijs.

Dat heb ik al geprobeerd ja, had ik ook al gevonden. Maar dit werkt niet... helaas. Weet je misschien hoe ik dit anders verhelp? Of iemand anders?

ps:
Ik had eerst gewoon XP op die server staan maar ik dacht dat die heel veel onnodige bestanden op het systeem had staan en die liep eens in de zoveel tijd wel eens vast. Dus ik had geprobeerd dus windows server 2003 te installeen maar dit is me wel gelukt. Alleen bij het delen van de bestanden krijg ik dus een wachtwoord als ik via mijn computer daar op wil. Dit is ook het enige wat eigelijk belangrijk is want de rest heb ik al.

Grtz,
Yorick
 
Laatst bewerkt:
Als je alle stappen al gedaan hebt, inclusief het geven van rechten aan de groep Iedereen en de aanpassingen in het lokale beleid (via gpedit.msc), probeer het volgende:

NL-versie:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k net user Gast /enable
UK versie:
Start -> Run -> cmd /k net user Guest /enable

Kijk of het dan beter gaat.

Verder kan zijn dat je het Guest account nog een wachtwoord moet geven (test eerst zonder deze stap):

NL-versie:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k net user Gast "Wachtwoord1234#"
UK versie:
Start -> Run -> cmd /k net user Guest "Wachtwoord1234#"


Bron voor deze laatste aanpassing:
At minimum the security option for let everyone permissions
apply to anonymous users must be enabled and the everyone group needs to
have permissions to access this computer from the network as a user right.
This can be configured in Local Security Policy via secpol.msc. The other
thing I did was give the guest account a password. After that I was given
access without a credential prompt. --- Steve

Wellicht moet je (uit het citaat) nog via gpedit.msc of secpol.msc instellen dat de groep Iedereen/Everyone rechten heeft om toegang tot de computer te krijgen via het netwerk (het recht "Access this computer from the network").

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Als je alle stappen al gedaan hebt, inclusief het geven van rechten aan de groep Iedereen en de aanpassingen in het lokale beleid (via gpedit.msc), probeer het volgende:

NL-versie:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k net user Gast /enable
UK versie:
Start -> Run -> cmd /k net user Guest /enable

Kijk of het dan beter gaat.

Verder kan zijn dat je het Guest account nog een wachtwoord moet geven (test eerst zonder deze stap):

NL-versie:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k net user Gast "Wachtwoord1234#"
UK versie:
Start -> Run -> cmd /k net user Guest "Wachtwoord1234#"


Bron voor deze laatste aanpassing:

Wellicht moet je (uit het citaat) nog via gpedit.msc of secpol.msc instellen dat de groep Iedereen/Everyone rechten heeft om toegang tot de computer te krijgen via het netwerk (het recht "Access this computer from the network").

Tijs.

dat heb ik gedaan, er staat (bijlagen) boven dus die cmd /k net user Guest "Wachtwoord1234#" opdracht en de onderste de cmd /k net user Gast /enable opdracht maar de 2e doet het dus niet. En ik heb de Nederlandse versie!
 

Bijlagen

  • test1.jpg
    test1.jpg
    86,9 KB · Weergaven: 75
Ok, probeer dit:
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
net user Gast *

Hierop zou je een vraag moeten krijgen om het wachtwoord in te stellen. Vul 2x het wachtwoord in (beide keren precies hetzelfde intypen).

Succes,

Tijs.
 
Ok, probeer dit:
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
net user Gast *

Hierop zou je een vraag moeten krijgen om het wachtwoord in te stellen. Vul 2x het wachtwoord in (beide keren precies hetzelfde intypen).

Succes,

Tijs.

Dat heb ik gedaan maar wat zou ik dan moeten doen of wat zou er moeten gebeuren?
 
Lees alles wat er staat, is namelijk allemaal bedoeld om je probleem op te lossen.

Tijs.
 
Lees alles wat er staat, is namelijk allemaal bedoeld om je probleem op te lossen.

Tijs.

ik heb het ook een wachtwoord gegeven maar alsnog vraagt hij om een wachtwoord en een gebruiker in het netwerk. Vandaar dacht ik dat er misschien nog iets moest worden gedaan.
 
Inclusief dit?
the everyone group needs to have permissions to access this computer from the network as a user right.

Overigens wil ik graag ook van je weten of je ook Active Directory hebt geïnstalleerd ondertussen. Hopelijk niet, want dat maakt het allemaal nóg ingewikkelder.

Tijs.
 
Inclusief dit?

Overigens wil ik graag ook van je weten of je ook Active Directory hebt geïnstalleerd ondertussen. Hopelijk niet, want dat maakt het allemaal nóg ingewikkelder.

Tijs.

ik heb alleen windows server 2003 geinstalleerd, voor de rest niets. En hij staat op ingeschakeld maar alsnog niks (bijlagen).
 

Bijlagen

  • test2.jpg
    test2.jpg
    101,7 KB · Weergaven: 70
Dat getoonde scherm gaat niet over het gebruikersrecht om met de server te verbinden voor iedereen. Dat wat jij toont was in de andere discussiedraad gemeld, namelijk dat Gasten ook onderdeel uitmaken van de (rechten-)groep Iedereen.

Ik post dadelijk wel een paar schermafdrukken welke instellingen we het nu totaal over hebben.

Tijs.
 
Zie bijlagen.

Maak het zoals het daar staat (het zijn bij elkaar meer instellingen dan ik eerder gemeld heb, dus kijk ze allemaal na), dan zou het m.i. moeten gaan werken.
In simpeldelen_w2003_03.jpg staan een paar instellingen tegelijk, dus die allemaal nakijken.
Met die instellingen wordt iedereen die gedeelde mappen benaderd 'gedegradeerd' tot een Gast-gebruiker met de bijbehorende rechten.

Succes,

Tijs.
 

Bijlagen

  • Simpeldelen_w2003_01.JPG
    Simpeldelen_w2003_01.JPG
    90,4 KB · Weergaven: 90
  • Simpeldelen_w2003_02.jpg
    Simpeldelen_w2003_02.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 72
  • Simpeldelen_w2003_03.jpg
    Simpeldelen_w2003_03.jpg
    101,4 KB · Weergaven: 71
Zie bijlagen.

Maak het zoals het daar staat (het zijn bij elkaar meer instellingen dan ik eerder gemeld heb, dus kijk ze allemaal na), dan zou het m.i. moeten gaan werken.
In simpeldelen_w2003_03.jpg staan een paar instellingen tegelijk, dus die allemaal nakijken.
Met die instellingen wordt iedereen die gedeelde mappen benaderd 'gedegradeerd' tot een Gast-gebruiker met de bijbehorende rechten.

Succes,

Tijs.

ahhh heeel erg bedankt! Het werkt alleen ik moet nu een wachtwoord invullen nog bij het verbinden met de server als ik m open maar kan ik dat ook automatisch laten doen dat hij vanzelf door gaat naar de gedeelde mappen? Heel erg bedankt alvast!!
 
Ik heb wel W2003 hier (zoals je gemerkt hebt) maar daar draait ook Active Directory op, dus die kan ik niet gaan 'ombouwen' naar jouw situatie.
Kun je dus een paar schermafdrukken laten zien van wat je ziet en wat je daar dan moet doen om verbinding te krijgen?
Liefst vanaf helemaal het startpunt, dus als je 'helemaal opnieuw' met de server probeert te verbinden. Je terugmelding is namelijk niet erg duidelijk, dus ik moet echt stap-voor-stap zien wat er gebeurt en wat je doet (en wat je krijgt :))

Tijs.
 
Ik heb wel W2003 hier (zoals je gemerkt hebt) maar daar draait ook Active Directory op, dus die kan ik niet gaan 'ombouwen' naar jouw situatie.
Kun je dus een paar schermafdrukken laten zien van wat je ziet en wat je daar dan moet doen om verbinding te krijgen?
Liefst vanaf helemaal het startpunt (dus als je 'helemaal nieuw' met de server probeert te verbinden. Je terugmelding is namelijk niet erg duidelijk, dus ik moet echt stap-voor-stap zien wat er gebeurt en wat je doet (en wat je krijgt :))

Tijs.

ja ik heb nu gewoon weer :

Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
net user Gast *

gedaan en dan als wachtwoord 2 keer enter, kijken of hij dan nog om een wachtwoord vraagt ik post nog wel of het wel of niet werkt! Alvast heel erg bedankt, ben er erg blij mee!

Yorick
 
Ik heb wel W2003 hier (zoals je gemerkt hebt) maar daar draait ook Active Directory op, dus die kan ik niet gaan 'ombouwen' naar jouw situatie.
Kun je dus een paar schermafdrukken laten zien van wat je ziet en wat je daar dan moet doen om verbinding te krijgen?
Liefst vanaf helemaal het startpunt, dus als je 'helemaal opnieuw' met de server probeert te verbinden. Je terugmelding is namelijk niet erg duidelijk, dus ik moet echt stap-voor-stap zien wat er gebeurt en wat je doet (en wat je krijgt :))

Tijs.

ow wacht hij doet het nu wel gewoon zo zonder wachtwoord maar nu heb ik het volgende probleem. Bij alle mappen (op D:\) wilt hij wel alles delen en kan ik gewoon bij. Maar als ik een map op C:\ deel geeft hij bijlagen 2 (dan.jpg) aan. (Bijlagen 1 zijn de deel instellingen met machteging). Vervolgend had ik de hele map op D:\ gezet en ook geprobeerd om het te delen maar dat hielp ook niet! Sorry dat ik zo lastig ben maar ben benieuwd of je mij misschien kunt en wilt helpen.

Yorick
 

Bijlagen

  • eerst.jpg
    eerst.jpg
    95,3 KB · Weergaven: 66
  • dan.JPG
    dan.JPG
    99,5 KB · Weergaven: 65
Rechten op share-niveau is altijd de minste van de rechten van de share-rechten en de bestandsrechten naast elkaar gelegd.
Dus als je Iedereen Volledige toegang geeft op share-niveau moet je ook dezelfde rechten toekennen op bestandsniveau.

Ga op de server met Verkenner naar de map die je zojuist gedeeld hebt, rechtsklik erop, kies Eigenschappen, ga naar tabblad Beveiliging, en zet ook daar voor Iedereen Volledige toegang aan. Dat zou dan (gecombineerd met Volledige toegang op share-niveau) betekenen dat iedereen erbij kan én dingen kan toevoegen, wijzigen en verwijderen.

Tijs.
 
Rechten op share-niveau is altijd de minste van de rechten van de share-rechten en de bestandsrechten naast elkaar gelegd.
Dus als je Iedereen Volledige toegang geeft op share-niveau moet je ook dezelfde rechten toekennen op bestandsniveau.

Ga op de server met Verkenner naar de map die je zojuist gedeeld hebt, rechtsklik erop, kies Eigenschappen, ga naar tabblad Beveiliging, en zet ook daar voor Iedereen Volledige toegang aan. Dat zou dan (gecombineerd met Volledige toegang op share-niveau) betekenen dat iedereen erbij kan én dingen kan toevoegen, wijzigen en verwijderen.

Tijs.

Ja dat heb ik gedaan maar het helpt niet. Ik heb alle gebruikers bij beveileging aangeklikt (zie bijlagen) maar het werkt niet. Maar het raren is dat de andere mappen het wel deden. Maar na mijn reboot niet de nieuwe mappen die ik toegevoegd had... En de ouden wel

Yorick
 

Bijlagen

  • beveiliging.jpg
    beveiliging.jpg
    97,1 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt:
Rechten op share-niveau is altijd de minste van de rechten van de share-rechten en de bestandsrechten naast elkaar gelegd.
Dus als je Iedereen Volledige toegang geeft op share-niveau moet je ook dezelfde rechten toekennen op bestandsniveau.

Ga op de server met Verkenner naar de map die je zojuist gedeeld hebt, rechtsklik erop, kies Eigenschappen, ga naar tabblad Beveiliging, en zet ook daar voor Iedereen Volledige toegang aan. Dat zou dan (gecombineerd met Volledige toegang op share-niveau) betekenen dat iedereen erbij kan én dingen kan toevoegen, wijzigen en verwijderen.

Tijs.

Ik heb het al gevonden, ik heb op toevoegen gedrukt bij beveiliging en toen "Iedereen" aangemaakt en alles aangevinkt en nu doet hij het! Hartelijk bedankt! Echt!

Groetjes,
Yorick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan