liggende en staande foto's naar vierkante foto omzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

lippenspieter

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2009
Berichten
5
Hey mensen.
Ik heb hier vele topics gevonden over het resizen van foto's, echter vind ik niet helemaal de toepassing die ik nodig heb. Ik heb photoshop en BDsizer ter beschikking.

Wat ik zoek: voor een website moet ik 4000 productfoto's preppen.
Ik beschik over een vierkante kader waarin de producten uitgestald worden.

Voor de images kan ik breedte ingeven en hoogte, of een van beide zodat de andere factor proportioneel meegerekend wordt.
Nu is het probleem dat ik over liggende en staande en vierkante foto's beschik waardoor er altijd wel enkele mijn productkader overschrijden.

Een oplossing lijkt mij om alle foto's geventreerd en gescaled te laten plaatsen in een nieuw, vierkant bestand met witte achtergrond. Op deze manier kan ik ze dan op de website plaatsen.
Kan iemand mij zeggen of dit kan en hoe dit kan? (in lekentaal aub)
Eeuwige dank aan wie me helpen kan :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Je geeft al zelf de oplossing.
Maak er een action voor en dan met een batch die action aanroepen en photoshop doet de rest.
Rizze
 
Bedankt,
ik kan me wel redden in met photoshop, zo'n batch heb ik echter nog nooit gemaakt, een korte handleiding zou dus helemaal super zijn.
De afbeeldingen hebben verschillende groottes en vorm, maakt dit geen probleem dan?
Alvast bedankt voor je reactie
 
Il denk dat ik stilaan een oplossing vind:

de images resizen in BDsizer naar 400 pixels op de langste zijde.
Dan een photoshop batch runnen (heb er me ondertussen wat over ingelezen) die deze images in een nieuwe file van 400*400 zet, gecentreerd.

Echter blijft 1 probleem: BDSizer biedt de optie om de langste zijde naar een ander formaat te zetten. Echter heb ik ook foto's die de 400 pixels misschien niet halen, deze zouden dan uitgerokken worden. Kan ik dit vermijden?
 
Op alle afbeeldingen wordt dezelfde behandeling uitgevoerd. Als er dan tussen zijn die niet aan de beoogde kwaliteit voldoen, zal je die apart moeten bewerken en zelfs wat opblazen in Photosop, door de canvas size in stapjes van 10% te vergroten. Daar kan je dan ook een action voor maken.

Rizze
 
Je kan dus nergens instellen in BDSizer dat afbeeldingen kleiner dan 400 pixels gewoon niet aangepast worden?
Kan dit eventueel in een ander programma?
Het gaat namelijk om productfoto's waarvan de kwaliteit belangrijk is.
Alweer bedankt :)
 
Neen bij mijn weten bestaat er zo geen soft en in BDS ook niet.
Als de kwaliteit zo belangrijk is hoe kom je dan aan afbeeldingen van kleiner dan 400 x 400 px?

Rizze
 
Ik beschik over afbeeldingen die ook voor de catalogus gebruikt worden. Een heel kleine minderheid hiervan waren in een klein formaat.
probleem is trouwens opgelost ondertussen;

Alle foto's in windows geranschikt op formaat, de foto's die geen enkele zijde groter dan 400 pixels hadden in een aparte map gezet.

Op de overige foto's heb ik BDSizer losgelaten, naar langste zijde 400 pixels. De bestanden die hieruit kwamen samen in de map met de kleinere bestanden.

Dan verder in photoshop; een simpele batch gemaakt die de canvas van de foto's omzette naar 400/400 pixels. Het originele bestand blijft automatisch gecentreerd dus dat was helemaal perfect.
Misschien dat deze info nog handig kan zijn voor iemand.. Alvast bedankt voor de tijd!
Pieter
 
Fijn dat het opgelost is en bedankt om het te melden

Rizze
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan