Videoconversie naar andere verhouding / aspect ratio

Status
Niet open voor verdere reacties.

beanbag

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2009
Berichten
54
Ik weet niet goed hoe ik het probleem van verschillende pixelratio's binnen videoconversie moet aanpakken?

Wat houdt eigenlijk de "aspect ratio" in ?
Wat betekenen deze ratio's tussen aantallen horizontale en vertikale pixels. Ik lees immers dat pixels niet per definitie vierkant zijn en sterker nog niet allen dezelfde verhouding hebben. Eenzelfde ratio zou dus op andere machines andere implicaties moeten hebben. Ik geraak hier niet echt wijs uit.

Wat zijn do's en don't's bij het omzetten van het ene formaat naar het andere?

Voorbeelden:

576:320 = 1.8 (Resolutie van een aflevering van een serie)
640:360 = 1.778 = 16:9 (Resolutie beeldscherm van mijn gsm)
640:480 = 1.3333333 = 4:3 (Resolutie waarnaar mijn video converter kan converteren)
480:320 = 1.5 (Andere resolutie waarnaar mijn video converter kan converteren)
608:256 = 2.375 (Resolutie van een film)

Ik stuit op dit probleem nu ik videobestanden wil omzetten naar mpeg4 zodat ik ze op mijn gsm kan afspelen en blijkt dat de verhoudingen tussen gsm, conversiesoftware en initiëel bestand allemaal verschillen.

Windows media player creëert gewoon een zwarte balk voor zover mijn schermresolutie niet overeenstemt met de verhoudingen. Mijn gsm heeft ook een functie "natuurlijke verhoudingen" waar dus ook hij het scherm vult met zwarte balken. Op zo'n klein scherm echter zou ik graag ten volle willen gebruik maken van wat er me nog rest. Is dit mogelijk zonder zwarte balken en zonder een vervormd (uitgerokken) beeld door een bepaald type conversie ? Verhoudingen wijzigen dus zonder vervorming? Of is dit onmogelijk?

Intuitief gok ik dat de enige juiste oplossing echter converteren naar een formaat met zelfde verhouding als initiële bestand is en dat afspelen in "natuurlijke verhoudingen" modus. Of kan het toch beter?

Iemand die hier enig licht op kan laten schijnen?
bedankt!
 
Je kunt met software als Adobe Premiere of Virtual Dub wel een eigen, afwijkend kader maken en dat opslaan. Soms kun je gewoon een nieuw kader trekken en die selectie opslaan, anders kun je handmatig de H & V getallen invoeren. Deze functies zitten vaak onder Crop/Resize. of werken via een plugin.
Het is mogelijk dat de telefoon niet de volledige scherm-resolutie gebruikt voor filmpjes. Bij grotere maten speelt ie dan slecht, of niet af..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan