Computer niet zichtbaar in werkgroep.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janklep

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2006
Berichten
300
Hallo,

Ik heb een vreemd probleem:
Ik heb recent mijn pc (Die noem ik voor het gemak PC2) geformatteerd. Sindsdien heb ik een probleem met het netwerk. Verder staan hier nog twee andere PC's: PC1 en PC3. Als ik op PC2 probeer om via 'zoeken naar computers in werkgroep' de andere pc's te benaderen, lukt dat niet. Ik zie dan alleen PC2 er staan. Als ik echter ping naar PC1\3 gaat dat wel goed. Zowel op naam als op ip, de DNS is dus waarschijnlijk wel goed. Als ik intyp, in IE, \\PC1 of \\PC3 kan ik de pc's wel benaderen. Op die manier kan ik dus ook bij de printer en gedeelde mappen komen. Dit is echter niet ideaal en ik zou graag willen weten hoe ik PC1 en PC3 weer zichtbaar kan krijgen in de werkgroep.

De werkgroepnamen zijn overal gelijk en de pc-namen verschillend.
PC1 en PC3 kunnen elkaar wel zien en benaderen. PC1 en PC3 zien PC2 wel, maar zodra ze hem proberen te benaderen krijgen ze een foutmelding.
 
Kun je overweg met het document uit de bijlage?
 
Kijk eens of in 'Services' overal de 'TCP/IP Netbios Helper' ingeschakeld staat.
 
Laatst bewerkt:
TCP/IP staat aan. Al die dingen uit de PDF's mochten niet baten.
 
Alle pc's verschillende computernaam en zelfde werkgroepnaam?
Krijgt pc2 een ip-nummer?
 
Ja en ja (had ik als vermeld overigens).

Verder is het dus zo, dat als ik \\PC1 intyp, ik hem wel kan benaderen (en ook PC3), maar als ik vanaf PC1 of PC3 '\\PC2' intyp, kan ik hem niet benaderen. Ook niet via de werkgroep dus. Dan ziet hij hem wel, maar krijg ik een foutmelding als ik hem aanklik.
 
Begin eens met wat meer informatie: Welke besturingssystemen draaien resp.
PC1
PC2
PC3
??

Tijs.
 
Excuus vergeten te vermelden.

Alle drie de PC's draaien legale XP-home. PC2/3 hangen via WIFI aan de livebox, waar PC1 met een stukje kabel aan hangt.
 
Ok, het probleem zit 'm dus in PC2, die gewoon XP Home draait, correct?
Indien ja, dan zijn er 2 dingen die me te binnen schieten als mogelijke oorzaak:
1. Op PC2 wordt geen map of printer gedeeld. Als ik dat juist heb, deel even iets.
2. Zet op PC2 (tijdelijk) alle firewalls uit. Dus niet alleen de Windows Firewall, maar ook de firewall component van ZoneAlarm of McAfee of Norton of Kaspersky of ...

Succes,

Tijs.
 
Ja, het probleem is PC2, die ook recentelijk geformatteerd is.

Er is een map gedeeld.

Firewall van windows staat uit. Zonealarm staat het toegestaan in, net als op de andere pc's. (DWZ de iprange waarin alle ip's liggen is trusted)
 
Andere tip:
Zet in alle 3 de pc's alle 3 de accounts, incl bijhorend password.
Laat elke pc opstarten in zijn eigen account.

Kun je de foutmelding posten?
 
Andere tip:
Zet in alle 3 de pc's alle 3 de accounts, incl bijhorend password.
Laat elke pc opstarten in zijn eigen account.

Kun je de foutmelding posten?

@Paul-rt: Ik vraag me af of deze tip gaat helpen, want alle pc's hebben XP Home vlgs. de melding van de topic-starter, en dus kan er alleen simpel delen gebruikt worden (=iedereen meldt zich vanaf andere pc's aan met het Gast account voor toegang tot gedeelde mappen, gedeelde printers etc.) ...

Tijs.
 
Klopt, maar in de praktijk maak ik vaak genoeg deze problemen bij kalnten mee.
De settings die ik nu opnoem verhelpen het probleem.

Een andere moeilijkere oplossing ligt in het exact instellen hoe je pc gebruik maakt van het netwerk.
Daar heeft windows een wizzard voorm, waarmee je aan de hand van afbeeldingen JOU type netwerk kunt kiezen.
Daarna zou alles normaal moeten werken.

Ik weet even niet waar de wizzard zich bevind.
 
Netwerkschijf niet zichtbaar in netwerkomgeving

@JanKlep

Is dit probleem bij U opgelost ?
Ik heb het zelfde probleem maar bij is het een netwerkschijf die niet zichtbaar is, maar wel bereikbaar is met \\192.168.1.3
 
Nee, nooit goed gekregen. Inmiddels een pc met windows7 voor in de plaats gekomen. Deed het eerst ook niet, maar op wonderlijke wijze is de boel spontaan gaan werken. Ik durf er niet meer aan te zitten, nu het werkt ;)

Succes ermee, Nico
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan