Sitemap maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Menic

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2009
Berichten
21
Even voor de zekerheid.

voor zover ik het begrijp kan je gewoon een simpel tekst bestandje maken met alle pages die ik heb.
dus zo:
"www.example.com"
"www.example.com/index.htm"
enz. enz.

of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?

Nou heb ik mijn site in FP2003 gemaakt met I-frames. Maakt dat nog iets uit voor mijn sitemap? En kan een zoekmachine via een sitemap wel om de I-frames heen werken?

Groet,
Menic
 
Een sitemap zoals jij hebt, in html, is bedoeld voor bezoekers. Maar dan moet je er natuurlijk nog wel iets meer mee doen dan alleen 'n rijtje links.

Voor 'n zoekmachine (Google, Bing, Yahoo) maak je 'n xml-sitemap. Dat doe ik zelf altijd op de volgende site, omdat die 'n onbeperkt aantal pagina's kan indexeren:
http://www.auditmypc.com/xml-sitemap.asp

Die sitemap noem je vervolgens sitemap.xml en zet je in de root van je site, waar ook index.html staat.
Daarna kun je die sitemap versturen naar Google, Bing en Yahoo. Daarvoor moet je wel 'n account aanmaken bij die zoekmachines. Zoek even naar 'submit sitemap google' enz. (Overigens is Bing voor webmasters al weken onbereikbaar door 'n storing, ongelooflijk! Je zult je site maar van hun afhankelijk hebben gemaakt voor beheer.)

'n Simpeler methode is om 'n bestand met de naam robots.txt aan te maken. Dus exact 'robots.txt'. Dat zet je bij je sitemap in de root. Dat robots.txt is 'n gewoon tekstbestand, dus zonder opmaak. Daarin zet je precies zo:

User-agent: *
Disallow:
Sitemap: h t t p : //www.example.com/sitemap.xml
(zonder spaties natuurlijk, maar anders maakt dit forum er 'n link van. En de naam vervangen door de naam van jouw site)

Nu vinden de grote zoekmachines je sitemap ook en wordt je site geïndexeerd, als 't goed is.

Aan die frames is niets te doen. Dat is 'n volstrekt verouderde techniek. Zoekmachines zien je frames als volkomen losse pagina's, zonder enige samenhang. Dus je bezoeker kan via 'n zoekmachine binnenkomen op 'n losse pagina, die onderdeel is van 'n frame.
Wel kun je via JavaScript zorgen dat de bezoeker dan automatisch naar de frameset wordt gestuurd, zodat alsnog alles wordt getoond.
Hoe dat moet weet ik eerlijk gezegd niet meer, omdat ik het al jaren niet meer heb gedaan. Maar dat kan ongetwijfeld 'n ander je vertellen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt hiermee kan ik aan de slag. en over dat java script had ik toevallig al gisteren op dit forum geinformeerd en een antwoord gekregen.
Ik kan niks anders zeggen dan dat ik lof over dit forum heb, snelle reactie's en een zeer duidelijke uitleg.

Bedankt,
Menic
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan